Premiärturen avklarad!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Premiärturen avklarad!

Inlägg av gbak »

Skulle åka till Cafe Nytorp, men det var stängt när jag kom fram, så det fick bli Röda Cafe't istället.
Premiärturen kröntes med en Magnum strut.

Motorn går kanonbra (ännu så länge, bäst att tillägga) jag brukar ju få div stopp när jag är ute och åker, det vet ni ju som har varit med ett tag på forumet.
Det luktar inte soppa heller sedan jag satt i en ny tank.

Motorn går alldeles för mjukt och fint, så jag måste nog byta kam till nåt värre, ganska angenäma problem
Jag vill ju ha lite "vildare" tomgång, nu märks det ju knappt att den är vässad :?

Kickdownswitchen fungerar sedan jag rengjorde den, (den har inte fungerat tidigare.)
Kickdownen växlar ner, men inte längre upp än till 70 km/h.
Vad är det som styr nerväxlingarna?
Går det att ställa om nån grunka i lådan så att den växlar ner vid högre hastighet, 90 km/t vore ganska lagom.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Njae...

Inlägg av R0ffe »

På TH400:an är det switchen som sköter kickdownen, och om du trampar ner gaspedalen så pass mycket att switchen aktiveras så blir det en kickdown (om du inte ligger i så pass hög hastighet att guvenören säger att det är dags att växla uppåt, då vinner guvenören och det blir ingen nerväxling! :lol: )
Hur mycket varvar motorn vid full gas innan den växlar upp till nästa växel? på min TH400 växlar den upp vid 5500rpm och det är ganska lagom för gatkörning, och på strippen växlar jag ändå manuellt för att kunna växla vid 6400!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hej

Du kan ändra när du vill att den ska "kicka" genom att skruva på en liten skruv (kommer inte ihåg om det är insex eller inte) som sitter i vacuumklockan som sitter på lådan. (Den som vacummslangen" sitter på.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vid fullgasacceleration så åker 2:a i redan vid 40 km/h och trean går i vid 80 km/h.
Motorn varvar ca 3000 rpm vid 100 km/h på 3:an.
Vet inte exakt varvtal men inte är det mycket mer än 3000 rpm när uppväxlingarna kommer.

Ringde och snackade med Jacki i Gröndal som håller på med automatlådor.
Ev tänkte jag lämna in bilen dit så får han fixa både guvenören och vacumklockan.

Om det är som du säger ROffe, så måste det ju vara guvernören som hindrar kickdownen från att gå i över 70 km/h om jag fattar dig rätt?

Guvernören är väl fjädrarna och motvikterna som sitter bakom nån lucka nånstans läste jag nånstans på forumet.

Hur knöligt är det att fixa den själv utan att ta ut lådan?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Guvenören

Inlägg av R0ffe »

Vakuumdosan Krille pratar om sköter uppväxlingen vid "normalt" gaspådrag och styrs av vakuumet i insuget, och OM man har en ställbar (som Krille nämner, sitter ej original) så kan man justera växlingspunkten +/- 3-5 km/h, dvs om man skruvar skruven inåt (spänner fjädern) så kommer den att växla upp senare och det kommer att kännas som en hårdare växling. (EJ kickdown)

Nu vet jag inte exakt vid vilket varvtal en original TH400 ska växla upp vid kickdown, men 3000rpm låter troligt (jag har aldrig ägt en så pass original låda! :) ), men det är som du säger, om du håller full gas och ligger över 3000rpm och guvenören är satt på 3000rpm så kan den inte växla ner eftersom guvenören har högsta befälet i lådan!

Byta vikter och fjädrar är enkelt och det klarar du själv med garagedomkraft (och pallbockar för säkerhets skull!) och enklast är att du bara "tippar" bilen åt sidan med att lyfta på passagerarsidan, sen sitter guvenören långt bak på höger sida av lådan, tror det var 4 skruvar i locket sen kommer du åt fjädrar och vikter.

Tips, ta inte hårdaste fjädrarna från början utan läs medföljande instruktionsblad och ta ett mellansteg först för att se hur kickdownvarvet ändras, det kan vara LITE olika mellan olika lådor)
Du kan beställa en sats hos närmaste speedshop eller via Internet.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Premiärturen avklarad!

Inlägg av GETWET »

gbak skrev:Skulle åka till Cafe Nytorp, men det var stängt när jag kom fram, så det fick bli Röda Cafe't istället.
Premiärturen kröntes med en Magnum strut.

Motorn går kanonbra (ännu så länge, bäst att tillägga) jag brukar ju få div stopp när jag är ute och åker, det vet ni ju som har varit med ett tag på forumet.
Det luktar inte soppa heller sedan jag satt i en ny tank.

Motorn går alldeles för mjukt och fint, så jag måste nog byta kam till nåt värre, ganska angenäma problem
Jag vill ju ha lite "vildare" tomgång, nu märks det ju knappt att den är vässad :?

Kickdownswitchen fungerar sedan jag rengjorde den, (den har inte fungerat tidigare.)
Kickdownen växlar ner, men inte längre upp än till 70 km/h.
Vad är det som styr nerväxlingarna?
Går det att ställa om nån grunka i lådan så att den växlar ner vid högre hastighet, 90 km/t vore ganska lagom.
Är du säker att den verkligen kickar med hjälp av switchen....?
Jag är ingen hejare på det här men visst växlar väl automaten ned med hjälp av vacum också, eller? Jag tycker det låter som om det vore en "normal" nedväxling med hjälp av vacum. Min betedde sig så när switchen inte fungerade, det stämmer bra överens med dina hastigheter och varvtal.
När jag väl fick igång switchen så rasade prylen i lådan istället, men nu fungerar det och växlar vid 5500-5600 på fullgas. Kickar upp till 110-120km.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Switchen funkar!
Men jag är inte helt säker på att solenoiden i lådan funkar som den ska!
Jag plockade bort den i vintras och rengjorde den, efter det så klickade den när jag tryckte pedalen i botten (det gjorde den inte innan).
Men det kan ju vara nåt annat fel på solenoiden också.
Jag får väl kolla den att slår till.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

gbak skrev:Switchen funkar!
Men jag är inte helt säker på att solenoiden i lådan funkar som den ska!
Jag plockade bort den i vintras och rengjorde den, efter det så klickade den när jag tryckte pedalen i botten (det gjorde den inte innan).
Men det kan ju vara nåt annat fel på solenoiden också.
Jag får väl kolla den att slår till.
O andra sidan är det inte många kronor för en ny solenoid.
Lite kuriosa så här på morgonen.......Jag gjorde som du, exakt! Rengjorde solenoiden och grejade switchen, det klickade i lådan och glad i hågen gav man sig ut. Höll ca 1 dag, sen gav solenoiden upp (tokig då att jag inte köpte en ny på en gång). Hoppas nu verkligen att du löser problemet för min bil blev så dj.... kul när det väl fungerade. :twisted:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är så surt att behöva öppna lådan igen med all olja som rinner åt alla håll och kanter.
Jag trodde att alt var frid och fröjd nu men tyvärr så tror jag att du har rätt :evil:

Om jag ändå öppnar lådan tycker ni att jag skall kasta i ett shift kit samtidigt?
Är det enkelt att montera i ett shift kit eller kräver det specialverktyg/kunskaper?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nu har jag kollat solenoiden och den strejkar igen!
Borde ha köpt en ny på en gång istället för att rengöra den :evil: :evil:
Nu måste jag göra om allt igen.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

gbak skrev:Nu har jag kollat solenoiden och den strejkar igen!
Borde ha köpt en ny på en gång istället för att rengöra den :evil: :evil:
Nu måste jag göra om allt igen.
Gissa vems switch som la av idag? :evil: Helt otroligt, här skriver man på morgonen och mitt på dagen lägger den av........Ska vi bilda klubb?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Skönt att man inte är ensam......
Det brukar vara besvärligt att komma åt switchen och skruvarna som håller den vill jag minnas.
Jag monterade dit min när instrumentpanelen var borttagen så det gick ju smidigt vid det tillfället.

Min switch funkar men bara när jag verkligen trycker pedalen i botten, och då menar jag verkligen botten (alltså nästan genom plastgolvet).
Går den att justera på nåt sätt så att jag inte måste sparka pedalen genom golvet?
Jag kommer inte riktigt ihåg hur den ser ut och är tänkt att fungera bara att det är nån självjusterande grej som glider iväg och stannar nära ändläget!
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Haha, glädjen står högt i garaget, det var bara lite glapp i kontakten till lådan...... :lol:

Med risk för att bli fullständigt kapad längs med fotknölarna av originalfreaksen så kan jag meddela dig hur jag ordnade det för att få en tidigare kick.

Ähumm....en vattenslang på gaspedalens axel som vilar mot switchen, och ytterligare en liten slangbit på switchens axel, fick betydligt tidigare kick efter det. Kanske inte helt rätt men jag gillar det. Varför trampa pedalen genom torpedväggen.....? Om någon annan har en mer sofistikerad lösning så är jag idel öra.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

På min bil 1968 har switchen en skåra där förskruvningen sitter så att det går att justera läget mot pedalen. Det sitter ett litet ca. 2mm hål på sidan av switchen där man kan sticka in något och låsa switchen i rätt läge medans man justerar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ska prova att få loss switchen i helgen så får vi se om det blir lilla 2mm hålet eller vattenslangs varianten.
Buntband kan man ju annars använda till både det ena och andra......

GETWET och ni andra här på forumet:
Jag tänkte åka till Taxinge på lördag, är det flera än jag ska dit?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

Har inte varit så aktiv i den här tråden men jag kan iaf meddela att jag kommer dit till Taxinge med en röd lite till utseendet ombyggd 72a. Detta i sällskap med en blå C5, troligen en Commerative Edition C5a och någon C4a tror jag från området där vi bor.

Om någon av er har hunnit bli kickdown-experter tills dess så får ni gärna titta på min bil också. Jag har få referenser för hur det "ska" fungera. Antingen gasar jag bara för mesigt, eller så fungerar inte min kickdown som jag vill ändå. Men det är inte något jag försökt undersöka själv än, så skall nog göra det först. Idag blir det till att ta ut och lufta bilen ordentligt för första gången (och tanka, självklart).

Förhoppningsvis så ses vi på lördag!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Christian:
Välkommen till FUCK klubben "inte FUngerande kiCKdowner" :D :D

Jag vet hur din kärra ser ut, vi syns på lördag!

Ja, glöm inte att tanka, det gjorde jag ifjol och fick soppatorsk på motorvägen hem. :x
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Haha, man tackar så mycket för medlemsskapet. Jag gasade och gasade idag igen och kan bara konstatera att jag hör hemma i FUCK.

Trevligt att du vet vilken bil det är, jag har så dålig koll på vem som är vem när det gäller kopplingen mellan namn på forumet och verkligheten. Vore roligt ifall man hittade några forummedlemmar iallafall på träffen.
Nu håller vi alla tummarna bara för att vädret håller i sig till imorgon.

Min lilla älskling startade och gick så snällt så henne är jag knappt ens orolig för vilket är en ovanlighet. Dagens tankningstur var första "riktiga" körningen för den här säsongen (ja, jag vet, jag är sen), fastnade på två ställen med människor som tycker om att prata Corvette :] Mysiga bilar.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nu funkar min kickdown igen, alltså den som alltid suttit där!

Jag köpte en solenoid av Jackie på vårmönstringen och på vägen hem så lagade den trasiga solenoiden till sig.
Ska man bli glad eller ledsen ???
Jag får väl spara den nya och sätta in den lite senare i år tillsammans med ett shiftkit.

Christian:
Var det du som var parkerad längst upp på vändplanen vid slottet?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Sådärja, tänkte skriva här efter vårmönstringen men glömde bort. Nåja, nu skriver jag. Jag stod nästan längst upp på grusplanen ja, hade turen att komma tidigt och få köra upp där, var trevligt. Jag tittade efter din (gbaks) bil och tror jag kom till insikt om vilken det var sen, du hade henne stående med öppen motorhuv en bit ner på gräsplanen väl?

Tycker jag känner igen den från dina bilder på garaget.org, din bil borde verkligen ha kommit upp till grusplanen! Men det känns ganska svårt att hitta vem som är ägare till vilken bil när alla bara springer runt där :]

Min kickdown är lite mystisk, men jag måste nog göra en mer noggrann undersökning senare och se i vilka hastigheter den fungerar. För den växlar ner ibland men som sagt var, jag har bara lekt och inte undersökt i olika hastigheter och så. Dina skumma problem med din kickdown gör inte heller att man känner sig hemskt manad att attackera problemet just nu :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jepp!
Jag öppnade huven, det blev lite som en magnet.
Det var nästan alltid någon/några i närheten av min bil som diskuterade det ena eller andra, och ibland var det en hel drös omkring den.
Jag har ju putsat ett antal timmar och det vore ju synd om ingen skulle få se det!

Själv tycker jag att det är kul att se hur andras motorrum ser ut, men det var bara en bil förutom min som hade öppen huv.
Lite trist kanske, för det fanns säkert många andra bilar med finare motorer än min.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Skriv svar