Sida 1 av 1

Elektrisk kylfläkt 1990

Postat: tis maj 09, 2006 13:34
av ghd
Styrs fläkten av den centrala motorintelligensen, eller finns det någon separat liten termostat för detta? Jag tror att min fläkt inte slår till som den skall, märktes först nu när det blivit litet varmt ute och när det blir litet stillastående på tomgång.

fläkt

Postat: tis maj 09, 2006 17:50
av Ingo
det är lite olika beroende på utrustning,men på bilar med klimatanläggning startar ena fläkten direkt klimatanläggningen är igång,den fläkten går mycket ,och följdaktligen läggar den av förr eller senare.
den andra fläkten går inte igång förrän man passerat drygt 100 grader,så det brukar vara rätt obehagligt i bilköer om acfläkten är död.
relän lägger också av ibland..
Men kolla upp om fläktarna går först och sedan relän eller tvärtom för relän är billigare :D ,men inga svåra grejer både fläktar o relän finns nog hos hansen,klintberg o dyl.

Postat: tis maj 09, 2006 20:09
av ghd
Jag har ännu ingen instruktionsbok eller liknande, så kan du berätta exakt vilka reläer som gör vad, hur de sitter, jag har följt kabelslangen och ser att de finns tre möjliga burkar framför vänster framhjul, två lika som sitter på en längsgående vägg och en större, som sitter direkt framför hjulet, på en tvärgående vägg. Vet du också vilka ledare, vilken färg, som går vart?

Fläkt

Postat: ons maj 10, 2006 15:22
av Ingo
Jag misstänker att det kan skillja en del mellan 88 och 90,för 90 fick ju lutande kylare.
på min 88 sitter ett relä på kylaren som styr en av fläktarna,men minns inte vilken.
Sitter och kollar ett elscema för 88. där är en av fläktarna med.
Från fläkten går en svart kabel till Jord.
En svart/lila kabel går till "fan control relay".
Tändlåset levererar ström till relät med en blå kabel. Direkt från batteriet genom en "fusible link" kommer ström i en röd kabel.
Tll ECM går en mörk grön/vit kabel.
Men koppla lös anslutningarna till fläkten först,och prova att koppal ström direkt från batteriet då ser du om fläkten pajat.(kan faktiskt bara vara kolen ,och dom går att byta)
"Fan control switch",alltså den som startar när trycket stiger i AC systemet ,har en svart kabel tilljord och en mörk grön kabel till ECM

Re: Fläkt

Postat: ons aug 06, 2008 21:45
av ornet
Ingo skrev: Men koppla lös anslutningarna till fläkten först,och prova att koppal ström direkt från batteriet då ser du om fläkten pajat.
(kan faktiskt bara vara kolen ,och dom går att byta)
Att få fart på den stillastående fläkten gick ju smidigt. Som Ingo sa, var det bara att byta kolen för 45 kr. Det ena var helt nedslitet.
Bra tips :D

C4 -87

Postat: tor aug 07, 2008 8:00
av Jakobsson
Styrningen av fläktarna sker via ecm och den ena startar först och räcker inte det så startar den andra.
Om ac:n är på så går en fläkt hela tiden.
Jag har lagat min AC för några veckor sedan och märkte efter det att fläkten började fungera.
Om det är något fel på ac:n så går inte fläkten.(lågt köldmedium)
Problemet på dom här bilarna är (om fläktarna fungerar) att vid låda varv typ tomgång (cruising) så laddar inte generatorn ordentligt vilket gör att man får spänningsfall och dålig gång som följd.
Byte av generator till någon som ger mer spänning på låga varv skulle vara bra.
En annan sak med kylningen som man inte alltid tänker på är att man kan öka kylförmågan genom att man håller rent från skräp framför kylaren samt spola ur hela kylsystemet så att allt är rent.
Vill man vara extrem så finns Dewitts men då får lägga upp en del $$.
Jag har sänkt starttempen till fläktarna med 5 grader i chippet.


Pelle
-90 cab ZF6

Postat: ons sep 03, 2008 1:13
av Fantomas
Vid vilken temperatur (på mätaren) skall kylarfläkten starta ?

Postat: ons sep 03, 2008 1:38
av Mange85
vid 108 grader har jag för mig.. är absolut inte säker :D

Postat: ons sep 03, 2008 10:08
av Fantomas
Mange85 skrev:vid 108 grader har jag för mig.. är absolut inte säker :D
Så sent ?

temp

Postat: ons sep 03, 2008 13:35
av Ingo
Fantomas skrev:
Mange85 skrev:vid 108 grader har jag för mig.. är absolut inte säker :D
Så sent ?
jepp. det är ju trycksatt system med glykol så kokpunkten är väl ännu högre.
men kan ju vara 105 grader också :D ,det varierar ju.
men normalt sett så kyler ju den andra fläkten som startar ma ac,n...
men det skiljer ju lite mellan utrustningen på bilarna.
Fläkten till acn lägger ju av förr eöller senare för att den måste gå nästan jämt.
Men man upplever det väldigt obehagligt när den är paj och man ligger i en bilkö,speciellt när man även kör ac...

Postat: ons sep 03, 2008 15:54
av Fantomas
Ok , märkligt ändå tycker jag... 108 eller105 är ju sent.
"vanliga" biler med elfläkt brukar ju starta vid 90-> grader...hm...
Måste testa o se om min funkar :)

Postat: ons sep 03, 2008 21:25
av Hot Rod
Hoppas jag kommer ihåg rätt nu... Detta är ju uppe på båda forumen flera gånger per år...

Den bakre fläkten (som alla har) styrs av ECM och startar vid ca 108 grader.

Den främre (option B4P) styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar senare, ca 112 grader tror jag.

Höga tempar, visst, men det är konstruerat så och fungerar bra så länge allt är som det ska. Jag har monterat en manuell switch inne i kupen för att kunna styra fläktarna som jag vill (automatiken finns kvar), finns på Ecklers o andra firmor.

Jag tror nog att den bakre fläkten går igång vid 108 grader oavsett om a/c fungerar eller ej.

Jakobsson: Har du sänkt starttempen för båda fläktarna via chippet?

Fantomas: Vem bryr sig om vanliga bilar??? :shock: :lol: :evil:

Postat: ons sep 03, 2008 23:01
av Fantomas
Hot Rod skrev:Hoppas jag kommer ihåg rätt nu... Detta är ju uppe på båda forumen flera gånger per år...

Den bakre fläkten (som alla har) styrs av ECM och startar vid ca 108 grader.

Den främre (option B4P) styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar senare, ca 112 grader tror jag.

Höga tempar, visst, men det är konstruerat så och fungerar bra så länge allt är som det ska. Jag har monterat en manuell switch inne i kupen för att kunna styra fläktarna som jag vill (automatiken finns kvar), finns på Ecklers o andra firmor.

Jag tror nog att den bakre fläkten går igång vid 108 grader oavsett om a/c fungerar eller ej.

Jakobsson: Har du sänkt starttempen för båda fläktarna via chippet?

Fantomas: Vem bryr sig om vanliga bilar??? :shock: :lol: :evil:
OK , jag har också en manuell knapp för fläktarna allt verkar vara kopplat så att automatiken ska funka ändå...
Dett måste jag kolla upp hehe..