Sida 1 av 1

Felkod 23

Postat: ons maj 10, 2006 20:54
av blå c4 cab
I det fina vädret kan man ej låta bli en liten provtur, trots att den ej är regad.Men tro det eller ej ,bilen börjar krångla."service engine soon" lyser.Enligt instruktionerna får jag fram koden 23.Mixture control solinoid open or grounded.Någon som har en förklaring på svenska? bilen är från-87. mvh Stefan

Nja

Postat: ons maj 10, 2006 21:22
av Ingo
I haynez står det "code 23"(2flashes pause 3 flashes) Manifold air temperature sensor, MAT sensor

MAT sensorn

Postat: ons maj 10, 2006 21:26
av Ingo
sitter tydligen aldeles framför fördelaren.

Postat: ons maj 10, 2006 21:31
av blå c4 cab
Kan det vara glappkontakt eller något man bara slänger och sätter dit en ny? var sitter den sensorn?

felkod 23

Postat: tis maj 16, 2006 21:14
av blå c4 cab
blå c4 cab skrev:Kan det vara glappkontakt eller något man bara slänger och sätter dit en ny? var sitter den sensorn?
Tack Ingo du hade rätt,sladden var tydligen ej ordentligt itryckt.Det blev nog så efter reparationen med lyftarna. mvh Stefan

rätt typiskt

Postat: ons maj 17, 2006 19:28
av Ingo
Ofta är det rätt enkla fel,som inte kostar direkt några pengar.
Men när sensorn väl pajar så vet du var den sitter :D

Postat: mån maj 22, 2006 23:13
av Sightveiler
Har haft ur motorn ett par gånger, och första gången tändes service enginge soon när man kört typ 5minuter, bytte oljetrycksgivare samt tps givare av andra orsaker och då slocknade den.

Men har nu lyft ner motorn en 3:e gång och nu gör den samma sak, men hur fan får man fram vad det är för felkod??

Har läst det någonstans med kommer inte ihåg var jag såg de.

Tack på för hand /Andreas

Postat: tis maj 23, 2006 7:28
av Jakobsson
23:an är MAT Sensorn enl. svar från Ingo.
Är det byglingen för att få fram blinkningarna du är ute efter ?
MAT mäter luftens temperatur i insuget men det visste du säkert redan.


Gå in på den här sidan och ladda hem code23.pdf
http://members.shaw.ca/corvette86/

Du kanske förstår varför en Helm manual rekommenderas efter du har läst den.
Jag skall köpa en i alla fall.

Mvh
Pelle

Postat: tis maj 23, 2006 7:37
av Sightveiler
Hej. Jo, de är själva byglingen jag tänker på. Samt var sitter kontakten man ska bygla? Mvh andreas

Postat: ons maj 24, 2006 8:12
av Jakobsson
På min 90:a sitter den vid högra knäet då du sitter i bilen.
Sitter en liten svart skyddskåpa över

Pinne A+B på kontakten enl. nedan


1. Bend a paper clip into the spape of a U.
2. Remove the cover (if you still have one) of the ALDL connector underneath the driver's side dash and plug them into the the top two connectors closest to the tranny tunnel. They are labeled A and B.
3. Turn the key to on(not running) and look at the service panel for the check engine light. It will be flashing. The first three signals will be 1 and 2. Each one will blink 1 for 1 and 2 for 2 with a pause between the 1 and 2. The next set of codes will be the trouble code. Again you'll see the 1 and 2 and then a pause. If the code is 33 you'll see the light flash 3 times quickly and a pause then 3 more flashes quickly. When the last of the codes is done you'll see the 1 and then the two flashes and then the process will start over again.

Mvh
Pelle