tja någon som har någon erfarenhet vad en låda till en 350 motor kan kosta ? ska vara en förbätring på den gammla, är inte alls hemma i ämnet men Manual ska det vara... alltså då man har en växelspak o växlar från 1an till 2an o 3an samt 4an hehe ... men skämt åsido finns det 6-5 växlade lådor till c3orna och vad kostar en sådan ? kan även tänkta mig någon annan, syftet med bytet är att få ner bränsleförbrukningen....
Thunder skrev:syftet med bytet är att få ner bränsleförbrukningen ???
varför köpa en vette då.... sälj den å fis runt i en fiat punto istället
hehe jo kanske dt eller inte... det är ju världens snyggaste bil efter Gt40in ... men den ligger runt 2-3 liter nu när man kör samt att växlarna hoppar ur litte då o då ... så tänkte passa på o bytta allt när man ändå är på G
växlarna hoppar ur litte då o då ... så tänkte passa på o bytta allt när man ändå är på G
Jag renoverade lådan för 2 tusingar, hade oxå en växel som hoppade ur. Den blev som ny.
5-6 vxl låda för du köra bra många mil för att spara ihop på soppan
//Lasse
hmm aa kanske .... tror du att det kan bli en ännu större kostnad om man har otur med växellådan när man ska renovera ? alltså att den är riktigt sliten
Hellström: Svårt att dignostisera din låda via nätet... Är det bara ngn växel som hoppar ur eller vrålar den som en pilsk köttkvarn och du får ur mer spån än olja om du byter olja i den?
M Nordin skrev:Hellström: Svårt att dignostisera din låda via nätet... Är det bara ngn växel som hoppar ur eller vrålar den som en pilsk köttkvarn och du får ur mer spån än olja om du byter olja i den?
MN
dett vrålar ju inte precis men det rasslar, trodde det var oljan först och bytte den för någgra mil sedan fast problemet återstod ....
Det går bra att köpa annonsplats i vår tidning som ALLA ANDRA GÖR *morr*
Ja så du fanns där i bakgrunden trodde väl att det skulle bli en reaktion, men mitt inlägg var väl OK och kunde väl fått va kvar mer än 10 sek.
Passa er för admin.
Jag har monterat en TKO 600 låda (5 vxl 0.64 på femman) i min 70:a. Skillnaden är stor, ca 2000 varv i motorvägsfart. Den är mer distinkt i lägena. Nackdelen är priset, min kostade 25 000 kr "vid min dörr". Jag anlitade proffs som monterade, blev tvungen att byta lamell (26 spines), bygga växellådsfäste mm. Det var ett j-a pill att bygga växelspaksfäste för att klara konsoll och växelspak för orginallook (det gjorde jag själv). Sammanfattningsvis, dyrt, mycket pengar osv, men en helt annan bil. Jag har själv byggt en kuggstångsstyrning och kombinationen med nya lådan är en helt annan bil. Konstaterade i morse när jag körde vetten att den har mycket av ", modernbilskänsla".
4speed skrev:Jag har själv byggt en kuggstångsstyrning och kombinationen med nya lådan är en helt annan bil. Konstaterade i morse när jag körde vetten att den har mycket av ", modernbilskänsla".
Det där får du gärna berätta lite mer om. Från vilken bil har du hämtat delar till kuggstångsstyrningen?
Kuggstången kommer från SAAB (GM), styrleder likaså som är kortade och gängade för att passa uni-ball. Mycket arbete med att få rätt höjd och inpassning av knutar och led till styrningen. Knutar och led införskaffades från Borgeson i USA. Min lösning är identisk med Speedirect "Steeriods". Har kört en del med bilen nu och är mycket nöjd, det finns inga tendenser till "bump-steer". Om du kollar deras hemsida så ser du delarna, kolla gärna bifogad länk för montering. http://vetteweb.com/tech/0208vet_racknroll/
Ok, låter klart intressant. Menar du att du har inre styrleder från Saab och de yttre är uni-balls? Kan man inte behålla de yttre styrlederna original? Om du byter de yttre styrlederna, måste du då ändra något på spindlarna?
Yttre är orginal SAAB (GM), inre är uni-balls. Styrstagen svarvades och gängades för att få rätt gänga för uni-balls. Yttre spindelled på SAAB är "hona" på vetten är det "hane". Jag valde att spara mina orginaldelar för att i stället modifiera SAAB delarna.
Jag köpte en Richmond Rod 6 speed låda ny från Summit racing.Tror nog att det är det besta jag gjort på min bil,förutom sidpipsena då .jag hamnade på ca 21000:-