Startproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Elvis
Rookie
Rookie

Startproblem

Inlägg av Elvis »

HEJ
Fråga 1
Har en 75á som har dålig kontakt till startmotorn. Händer inte mycket ibland när man vrider om startnyckeln. Har skaffat nytt batteri, kollat kablarna till startmotorn, Huvudströmbrytaren, men hur hänger växelspaken ihop med tändningslåset?
Är tvungen att dra den fram och tillbaka ibland när det bara klickar lite om man vrider om nyckeln. Sedan fungerar det.
Har automatlåda.
Finns det någon brytare som man kan justera? Har kollat i verkstadshandboken men där har jag ej hittat något.
Eller är det tändningslåset ?
Kan även starta bilen i läge drive ( 3 ) vilket ej skall gå antar jag.

Fråga 2
Knäpper lite om bakaxeln ibland. Inte under kraftiga gaspådrag utan när man finkör lite sakta och bara ibland.
Är det knutkors eller diffspärren kanske?
Händer både när man kör rakt fram och svänger.

MVH
Elvis
Bo Ytterström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bo Ytterström »

Hej
fråga 1 - Att startmotorn inte slår till när du vrider på nyckel är inte ovanligt problem med Cheva - inget speciellt för Corvetter. jag hade samma problem på min 72 med autlda - det ska endast gå att starta motorn på P eller Neutral. Det går att koppla förbi så att du kan starta motorn=få ström till startmotorn i alla lägen men då går det även att starta med driven i. Det låter som att detta är gjort på din bil. Jag fick ordning på min start genom att sätta på värmeskydd på startmotorn - sedan dessa har den aldrig tvekat.
Sök här på formumet - det finns många inlägg och svar skrivna i ämnet -där fick jag min hjälp - forumet är proffshjälpen - där finns kunskapen.
Bosse
72.a med 355 cui
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Du har säkert fel på din "Park-Neutral Switch" det är den som ska säkerställa att det bara går att starta i dessa lägen. Den finns under mittkonsollen, du bör se den när du skruvar bort den. Jag rekomenderar byt. Annars kan du som i inlägget ovan helt enkelt ta bort den.
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Hej
Tack för svaren.
Det slutade med att jag hittade 2 st dåliga skarvar på kabeln till startmotorn.
2st vid Park-neutral switch.
Huvudströmbrytaren var glapp.
Batteriet var dåligt
Lådan som batteriet står i fick jag plasta ihop.
Nu startar den perfect.

Kopplade förbi Park-Neutral switch nu.
Måste man ha det för besiktningen ?
DIEGO
Nykomling
Nykomling

Inlägg av DIEGO »

Fråga 2
Knäpper lite om bakaxeln ibland. Inte under kraftiga gaspådrag utan när man finkör lite sakta och bara ibland.
Är det knutkors eller diffspärren kanske?
Händer både när man kör rakt fram och svänger.

svar:

Kan vara att du inte har någon "knäppolja" i bakaxeln. Pratade med Håkan på tidblom senast idag och undra vad jag skulle ha för olja i bakaxeln och han sa att det skulle vara GM´s 80-90 olja och så skulle man ha en tillsatsolja, knäppoljan. hade man inte den så kunde man få ett knäppande ljud i diffen när man svänger... kan va värt å testa, skadar aldrig å byta olja om inte annat.

80-90 oljan gick på 260:- och knäppoljan på 116:- fast han hade bara en sats kvar hemma och den tänkte jag åka å hämta i morrn :D men det kommer väl mera... om inte du e snabbare...

/Diego
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Hej Diego
Jag provar och byter olja. det är nog dax i allafall

Elvis
Skriv svar