Sida 1 av 1

Bladfjäder bak

Postat: ons maj 17, 2006 17:00
av Anders S.
När jag är ute och rullar med min -75:a så slår den så himla lätt i backen vid ett krön eller mindre gupp. När jag tittar på bladfjädern under bakvagnen så ligger den nästan exakt i våg med marken, borde denna inte vara lite böjd uppåt för att ta upp lite av guppande? Ligger problemet i själva fjädern eller kan det sitta i själv stötdämparna? Ganska dålig på det här ämnet så förklara gärna hur det hänger ihop :oops:

Någon som har gjort likande renovering av bakvagnen och vet vad det går loss på i materialkostnad?

Postat: ons maj 17, 2006 21:28
av ornet
Har haft samma problem.
Löstes med att jag bytte stötdämpare runt om. De var helt slut, totalslut!
Köpte vanliga orginaltyp standarddämpare så jag klarar mig till en större chassiuppdatering. Slår ialla fall inte igenom längre och blev stabilare.
Min fjäder är som du ser också i "våg"
Bild

Postat: fre maj 19, 2006 23:46
av ornet
:lol: :lol: :lol:
A det är gött med humor. haft migrän hela dagen. så ni har gjort dagen uthärdlig.
Förresten Sandberg så var dina förgasare dyra men fan är det inte utan att det är bland det häftigaste att ha. Den som har flest vinner :lol:
Jag testar en bärs jag med nu :shock:

En annan överaskning, Min största grabb har bestämt sig för at köpa en C4. Bara sådär, lyckades övertala honnom att MC inte är lika kul :wink:

Postat: lör maj 20, 2006 0:09
av ornet
TÄVLING

Ok finn vad som fattas i bilden :roll:


Bild

Postat: lör maj 20, 2006 0:43
av Sandberg
ornet skrev:TÄVLING

Ok finn vad som fattas i bilden :roll:


Bild
De va väl lätt "anti sway bar" förståss :lol:
Bild
Dessutom så borde du ha två ölburkar i hålen i växellådsbalken bara för det estetiska 8)

Postat: lör maj 20, 2006 0:49
av ornet
Helt rätt. Du vinner ett pris :wink:
Vad gäller burkarna så kommer dom att levereras i morgon :lol:
Men den där krökta stången vete fan vart man skall få tag på :roll:

Postat: lör maj 20, 2006 13:47
av Anders S.
Har inte vart inne här på ett tag och ser att min tråd blivit väldigt populär 8)

Så ni tror att det räcker med att byta dämparna och att fjädern kan leva vidare. Hur pass avancerat är de att byta dem för en hobby mekaniker och vad bör man byta till? Är det några fler delar som man bör ta samtidigt när jag ändå är där och rotar?

Postat: lör maj 20, 2006 14:59
av ornet
Hej Anders S.
Alla trådar kan bli väldigt populära här av någon konstig anledning.

Byta stötdämpare är nog bland det enklaste som kan göras näst efter byte av däck :wink:
Annars är det väl inget annat att byta förrän du skall börja uppgradera chassit. Fast det är väl bra och ta det lunt för att bestämma nivån.
Det var därför jag tog enklaste möjliga dämpare i nuläget.

Postat: lör maj 20, 2006 23:17
av Stefan
vet ej hur det är på C3... men på andra bilar så är bladfjädern slut om den inte går i en båge.

Postat: lör maj 20, 2006 23:51
av ornet
Du har rätt Stefan
Bytet av stötdämpare i mitt fall var helt nödvändigt för att få körbarhet och vinna tid, men en åtminstone lätt båge behövs väl för fjäderns välbefinnande.

Postat: mån maj 22, 2006 9:48
av Anders S.
Jag får ta mig en titt på fjädern och håller tummarna att den har lite "böj" kvar. Ska försöka fixa fram nya dämpare inom de närmaste veckorna, återkommer med mer info och resultat.

Postat: tis maj 23, 2006 6:01
av Endorfine
jag har en gammal fjäder över med lite böj i.
den är lätt att byta, om du behöver den.

Postat: tis maj 23, 2006 10:55
av Anders S.
Jag får mina nya daämpare från Tidblom i eftermiddag, blev ett par AC Delco. Provar att byta dem först och ser om jag får ett positivt resultat, om inte så hör jag av mig så kan vi ta en diskussion om fjädern.

Postat: tis maj 23, 2006 23:27
av Johan Fräjdin
Vad jag har lärt mig så skall inte fjädern vara särskild böjd, utan relativt plan när bilen står på plan mark.
Om du tycker den slår igenom för lätt kan du ju alltid höja den någon centimeter genom att sätta i längre bultar.

Postat: tis maj 23, 2006 23:30
av Peter
Johan Fräjdin skrev:Om du tycker den slår igenom för lätt kan du ju alltid höja den någon centimeter genom att sätta i längre bultar.
Du menar kortare? :wink:

Postat: ons jun 14, 2006 10:54
av Anders S.
Woohaa! Nya dämparna är på och en fyrhjulsmätning är gjord, vilken skillnad! Går som ett strykjärn på vägen igen 8)
En uppsättning nya däck på det här så kan man leka på riktigt!