Sida 1 av 2
G-tech hur väl fungerar den?
Postat: tor maj 18, 2006 12:58
av gbak
Fungerar verkligen den här som utlovat?
Det låter ju nästan för bra för att vara sant!
Är det någon som testat G-tech och sedan bromsat bilen på "riktigt sätt" för att kunna jämföra hk och acceleration till 100 t.ex?

Postat: tor maj 18, 2006 22:54
av ornet
Hmm!
Har haft en i ett år nu utan att ha testat den. får väl prova bara det slutar regna.
Skulle ha premiär till helgen på strippen
http://www.vcet.nu/ men det är väl bara att glömma.

Postat: tor maj 18, 2006 23:36
av KrilleN
G-techen ska enligt vad jag hört ge lite glädjesiffror. Men det ska inte vara mycket.
Ang. Hk på bakhjulen vet jag inte. Men den mätningen borde ju bli felaktig om man spinner bort sig i början.
Postat: tor maj 18, 2006 23:48
av Jake
G-tec är en stört,dum produkt.. Det är inga som helst märkvärdigheter, den består av en vikt som hänger i en fjäder och sedan glider denna mot någon form av potetiometer.. samt ett klockkrets
åsså dammar vi av fysikkunskaperna från 7an
k = F/L (k och m är kända)
eftersom
F=ma enligt newtons första lag
ger a=kL/m
eftersom potentiometern ger L så är alla parametrar kända för att få ut a. med två av likformighetslagarna
v = v0 + at och s = v0t + at*t/2
kan vi sedan enkelt räkna ut både hastighet och körd sträcka. normal upplösning på systemt är 0.1-0.01s.
Felet som ges beror dels på friktion i potentimetern samt att tidssteget är något för stort.. ett mindre tidsteg hade gett ett exaktare system och ett mindre fel.. samt att den inte sitter helt stumt monterad i chassiet på bilen.
edit: hk & vridmoment räknas med lätthet fram ur accelerationen. spinner man bort effekt så mäter g-tecen maxeffekt under just den repan..

Postat: fre maj 19, 2006 0:03
av ornet
Postat: fre maj 19, 2006 8:20
av gbak
Jag kan tänka mig att pröjsa ett par hundringar för att slippa göra Jake's beräkningar i bilen........
G-tech borde ju kunna fungera hyggligt om man som jag vill justera in förgasaren och kanske tändningen och se tendenser.
Att kunna få exakta hk antalet är kanske inte helt viktigt men det vore ju kul att få ett hum iallafall.
Ornet:
Du som räjsar, kan du inte hänga upp grunkan i fönstret och jämföra med 400m tiden som tas med en "riktig klocka". (Utan hjuspinn då förstås)
Postat: fre maj 19, 2006 9:34
av ornet
Låter som en god ide, skall göra det vid första bästa tillfälle. men som sagt denna helg ser dyster ut

Postat: fre maj 19, 2006 10:06
av M Nordin
gbak: Skaffa en bredbandslambda istället.
MVH
MN
Postat: fre maj 19, 2006 10:40
av gbak
Kulighetsvärdet är mycket högre för G-tech!
Även om en bredbansdlambda kanske är vettigare.
G-tech
Postat: fre maj 19, 2006 10:40
av Skp
Mätaren är tillräckligt exakt för att användas i besiktningssammanhang, åtminstone vad det gäller retardationen för ombyggda & amatörbyggda fordon.
Skp
Postat: fre maj 19, 2006 11:29
av Jake
gbak skrev:Jag kan tänka mig att pröjsa ett par hundringar för att slippa göra Jake's beräkningar i bilen........

kan inte annat än att hålla med..
Postat: tis jun 13, 2006 0:04
av gbak
Nu har jag köpt en G-tech, (på Ebay naturligtvis).
Det skall bli riktigt kul att få testa både den och bilen.
En utförligare rapport kommer så snart jag får hem den.
Re: G-tech hur väl fungerar den?
Postat: tis jun 13, 2006 2:16
av mrv8
gbak skrev:Fungerar verkligen den här som utlovat?
Det låter ju nästan för bra för att vara sant!
Är det någon som testat G-tech och sedan bromsat bilen på "riktigt sätt" för att kunna jämföra hk och acceleration till 100 t.ex?

Har testat den här modelen som är på bilden för många år sen gav liknade värden som bilen skulle ha, dock gjorde vi vägningar på bilarna och sen prova vi dom till ungefär 200km/h innan vi släppte för att se effekten i motorn. Sen gjorde vi testerna flera gånger och det diffa lite upp och ner inte så farligt mycket utan i ett span på ca 10hk +- mellan körningarna.
Kanske vi hade tur, med testet och fick fram rätt värden
Stod i papprena till den att man skulle axa genom alla växlar helst till bilens topp fart för att se hk i motorn.
Men det fins ju nyare model av G-tech nu som är betydligt mer avancerad, med massor av roliga funktioner
Antar att du redan har gått igenom alla modeler innan du köpte och då fastna för dom lite nyare.
Förhopningsviss betydligt enkare att ställa in en den gamla som bara hade en knapp.
Mvh
MrV8
Postat: tis jun 13, 2006 7:35
av gbak
Det blev den "gamla" modellen på bilden..
Det jag är ute efter främst är att kunna se tendenser vid t.ex byte av munstycken i förgasaren.
Går det fortare eller långsammare....
Postat: tis jun 13, 2006 7:48
av gbak
mrv8:
Var testar du dina bilar, finns det några bra "fartsträckor" i söderort?
Postat: tis jun 13, 2006 9:15
av mrv8
gbak skrev:mrv8:
Var testar du dina bilar, finns det några bra "fartsträckor" i söderort?
Gamla södertäljevägarna leta efter den finns en del bra ställen där man slipper problem med folk som iriterar upp sig och hyggligt rakt på vissa ställen.
Eller motorvägen från salem tillbaka raksträkan innan avfarten vid Biltema.
Även finns ett gamalt flygfält en bit utanför Uppsala som jag har för mig kallas för Brunna svårt att ta sig in men det finns några kryphål in. Helt ostört mitt ute i ingenstans. Guld ställe att köra på.
Vill du väga bilen tigg lite vid någon stenkross att du vill väga lite eller tidningsinlämningar dom brukar väga bilar innnan dom töms.
Ja gammla g-techen kommer säkert fungera utmärkt till det ändamålet lite bökig dock att ställa in vikt och vilket test program du vill ha, men du vänjer dig med det.
Lycka till med testerna, återkomm med resultaten.
Mvh
MrV8
Postat: sön jul 02, 2006 1:08
av gbak
Nu har jag gjort tre repor på några vägstumpar.
0-60 mph (97km/h) gick enl G-techen på 6,10 6,36 och 6,44.
Det spinner någon sek i starten men sedan så greppar det bra.
Har inte vågat dra mer än till 5500 rpm och jag undrar om inte jag har bestyckat sekundär portarna för snålt.
Över 4500 rpm så känns det som att motorn inte orkar dra.
Stiften är vitgrå så jag borde nog gå upp en storlek på munstyckena.
Det kan ju även vara tändningen som jag överhuvudtaget inte rört sedan jag grovjusterade in den i vintras.
Med lite flax och förgasar justering så kanske det går att komma ner under 6 sek.
Det är som mrv8 sa, lite knappande och fipplande på den här äldre modelen, speciellt när bilens vikt skall knappas in.
Postat: sön jul 02, 2006 21:40
av Sandberg
Hej, är bra sugen på ett sånt här kit (g-tech pro RR) så att man kan ladda ner infon till datorn, verkar skojigt. kostar $299.
Nån som provat?

Postat: tis jul 11, 2006 16:35
av Sandberg
Jaha ingen som provat, då får väl jag göra det.
Ny leksak beställd så nu är det bara att vänta på paketet mmm........
Postat: mån jul 31, 2006 13:45
av Sandberg
Okey, leksaken har kommit och jag har börjat prova den lite.
Jag har haft svårt att kalibrera varvtalsmätningen den vill inte visa på låga varv (under 2500rpm) och jag måste ha några förbrukare på typ lyset och fläkten.
Här är några skärmdumpar från datorn, det ger ganska intresant information för att jämföra mellan olika prov.
På den röda så körde jag i drive läget och på den gröna så växlade jag med spaken dock bara 1'an och 2'an.
En liten video längst ner dock med dålig kvalite'.

Postat: mån jul 31, 2006 22:30
av vett74
det där verkar va en rolig leksak

Postat: tis aug 01, 2006 0:11
av ornet
Ja verkligen

Postat: tis aug 01, 2006 8:26
av frisk
Ser ut som om du har fått till riktigt bra tider?? (om man kan lita fullt på dom??) Vad har du för motor/trim?
Postat: tis aug 01, 2006 10:25
av Sandberg
Ja det är onekligen en hög kulhetsfaktor på den här leksaken.
Jag vet inte hur mycket man kan lita på den för tiderna ser ju onekligen för bra ut tycker jag,
framförallt eftersom jag släppte av innan 200 på den korta och innan 400 på den längre syns på G och rpm graferna.
En sak är att på dom grafer som jag visade ovan så var "rollout time" bortkopplad detta ger en snabbare tid 0-100
om jag tar med den så ökar tiden ca 0.5 sek.
Det man ställer in som påverkar är vikt och kalibrering av varvatlsmätningen samt pitch
(bilens vinkelförändring under accelarationen) står standard på 2 grader vet ej vad som är vettigt för en corvette.
Vikt och rpm tror jag bara påverkar effekt och momentberäkningarna, pitch däremot påverkar väl accelarationsberäkningen
och därmed även fart och distans (här kan säkert Jake hjälpa till).
Jag ska leka lite mer med den till helgen.
Frisk,
Jag har en 427 Tripower med lite vassare kam samt lite annat, vet ej detaljerna då det är gjort av förra ägaren.
Bilen är dock bromsad hos Lars Wredenberg och Tunad av Pekka Nyström den gav då 380 hk Din.
Jag har ju dock 4.11 utväxling vilket nog hjälper till en del, du kan ju på graferna se att motorn varvar ut 5400 rpm vid ca 170 Kmh och efter 400 meter.
Postat: tis aug 01, 2006 10:44
av prask
Om du kollar på HP vs RPM, eller HP vs time, och jämför dessa med den bromsning som du gjort, så får du ju en hint om hur pass korekt den visar.
HP värdena på G-tech är väl uträknade utifrån de värden som acclerometrarna ger.
Postat: tis aug 01, 2006 11:22
av KrilleN
Sandberg, har du automat i den? Isåfall vad har du för turbin? Och vad varvar du i 90 km/h med 4,11 ibak?
MVH Krille
Postat: tis aug 01, 2006 14:18
av Sandberg
KrilleN skrev:Sandberg, har du automat i den? Isåfall vad har du för turbin? Och vad varvar du i 90 km/h med 4,11 ibak?
MVH Krille
Ja jag har en TH 400, vad jag vet så är turbinen standard den drar då redan på tomgång, 700 rpm.
Motorn varvar ~3000 rpm vid 90 kmh, på rullande landsväg så mättes upp 32,5 kmh per 1000 rpm men det varierar ju lite med däckens utvidgning vid olika hastighet.
Postat: tis aug 01, 2006 20:52
av bogo
Jag har den nyare varianten av G-tech. Testade den på clubmästerskapet på Mantorp förra året. Inget jättestort dataunderlag men tiderna på G-techen och ET verkade ligga inom någon/några 0.1 sekunder. Dock visade G-techen ganska mycket mer fel när det gäller sluthastigheten-har för mig att det var 5-10km/h för mycket. Pitch-vinkeln som man ställer in visade sig känslig; defaultvärdet på 2 grader stämde rätt bra för min bil (C4 med slicks). Mindre vinkel (typ 1.5 grader) gav större felvisning, tror att ca 2.2 grader skulle funka bra för min bil på Mantorp. Man kan få en indikation på hur snabb bilen är (om man nu lyckas hitta en platt väg) men bäst är den nog för att kolla hur förändringar man gjort påverkar prestandan (och sen är det ju vansinnigt roligt att sitta och titta på loggarna och drömma sig bort under den kallare delen av året..)
Postat: tis aug 01, 2006 22:16
av gbak
Nu har jag gjort ett nytt G-tech test.
Efter att ökat sekundär munstyckena till 73, tagit bort choke spjället samt ändrat tändningen till 37 grader så är jag nere på 5,00 (med en missad växling, fick i 3:an istället för 2:an) samt 5,11 sek (i lätt uppförsbacke).
Det blev en enorm skillnad, motorn drar hur bra som helst nu.
Måste hitta en 402m lång raksträcka nu bara.......
.....och det blev ungefär som Sandbergs tider, 173 km/h 13,7 sek.
Nu har jag fått ett nytt problem.
Jag helt saknar grepp och måste släppa av på gasen, mina 10 år gamla Nitto däck är nog lite för spinnvänliga

Postat: ons aug 02, 2006 10:30
av Sandberg
gbak skrev:Nu har jag gjort ett nytt G-tech test.
Efter att ökat sekundär munstyckena till 73, tagit bort choke spjället samt ändrat tändningen till 37 grader så är jag nere på 5,00 (med en missad växling, fick i 3:an istället för 2:an) samt 5,11 sek (i lätt uppförsbacke).
Det blev en enorm skillnad, motorn drar hur bra som helst nu.
Måste hitta en 402m lång raksträcka nu bara.......
.....och det blev ungefär som Sandbergs tider, 173 km/h 13,7 sek.
Nu har jag fått ett nytt problem.
Jag helt saknar grepp och måste släppa av på gasen, mina 10 år gamla Nitto däck är nog lite för spinnvänliga

Snyggt jobbat det var ju en avsevärd förbättring,ser fram mot helgen för att prova lite mer.
Vad har du för vikt inlagd?
Jag ska försöka att hitta ett ställa att väga bilen på för att bekräfta vikten.
Som det är nu så har jag bara tagit tjänstevikten från besiktningen 1610 kg och sedan lagt på för förare samt lite till = 1750 kg vet ej hur bra det stämmer.