Sida 1 av 1
ZF Manuella, Nån som renoverar?
Postat: fre maj 19, 2006 16:45
av LuddeNo1
Nån som vet nån som renoverar ZF manuella lådorna från ZR-1?
En sync-ring som e dålig...
ZF
Postat: fre maj 19, 2006 18:44
av Skp
Har inte hittat någon här i sverige men dock i staterna, en kille vid namn Bill Boudreau desvärre finns han utanför Phoenix arizona (lite långt dit).
En av ZF lådornas svagheter är just synkringarna och dom lägger han speciellt mycket tid på.
www.zfdoc.com
Skp
Postat: fre maj 19, 2006 19:56
av Jake
den här killen har renoverat ZF..
www.hallenborg.se
Postat: fre maj 19, 2006 20:49
av Skp
Vet du om den här Hallenborg preppar ZF också, är lite nyfiken och nu har han väl inte öppet förräns måndag.
Skp
Postat: fre maj 19, 2006 23:23
av Jake
Han har ingen butik, vet bara att han har renoverat ZF.. Men å andra sidan är det ju itne särskilt svårt att renovera en manuell låda..
ZF
Postat: lör maj 20, 2006 0:22
av Skp
Det kanske det inte är men jag vill ha en preppad historia som pallar lite tryck, och den modifieringen kräver nog en del kunskaper.
Skp
Postat: lör maj 20, 2006 9:30
av Jakobsson
En vanlig ZF6 låda är inte så klen standard utan klarar uppåt 600Hkr kontinuerligt.
Växellådsoljan är viktig och det påstås att GM:s egen är utbytt mot någon liknande som dock inte har samma egenskaper.
Jag skall byte olja i min och kommer att köpa Castrol som sälj av BMW.
Den är av typen 10w60 och finns i vissa BMW med ZF låda.
Mvh
Pelle
Postat: lör maj 20, 2006 11:46
av madcow
Om jag inte minns fel så satt det en 5-växlad ZF i min Maserati 228
som jag sålde för några år sedan - bytte upp mig till Corvette
Faktum är att Corvetten är f...n så mycket pålitligare, Maseratin strulade hela tiden.....
Men prestanda var i samma klass när det gäller vrid och effekt...
ZF-lådorna funkade fint på toktrimmad Maserati.....
Många plockar ut uppåt 500hk ur maserati-maskinerna med tämligen enkla medel - har aldrig hört någon som haft problem med drivlinan...
Kolla med någon Maserati meck.....
Postat: lör maj 20, 2006 14:02
av Ingo
madcow skrev:Om jag inte minns fel så satt det en 5-växlad ZF i min Maserati 228
som jag sålde för några år sedan - bytte upp mig till Corvette
Faktum är att Corvetten är f...n så mycket pålitligare, Maseratin strulade hela tiden.....
Men prestanda var i samma klass när det gäller vrid och effekt...
ZF-lådorna funkade fint på toktrimmad Maserati.....
Många plockar ut uppåt 500hk ur maserati-maskinerna med tämligen enkla medel - har aldrig hört någon som haft problem med drivlinan...
Kolla med någon Maserati meck.....
Få se har den Maseratin Dash2, alltså samma som Pantera?.
I dom lådorna är det också lite problem med syncringar,som kan knäckas om man växlar vårdslöst.Dessutom är det inte mässing syncringar utan stål,vilket gör att båda enheterna nöts upp om exempelvis oljan är dålig.
I de lådorna rekommenderas klass GL4,tydligen någon tillsats i gl 5 som inte är ok.
Viskositeten är väl 80/90 ungefär.
10/60 är en motoroljeklassning vilket egentligen inte säger att den flyter lättare vid normal drifttemp.
BMW M1 hade samma typ av transväxellåda som exempelvis ,Ford GT40,pantera,maserati.
Corvettens kan ju vara uppbyggd på ett helt annat sätt,men eftersom ZF mest används i arbetsfordon är det nog samma ide bak de olika lådorna även om transväxellådorna inte verkar dela just andra prylar än oljepluggen med arbetsfordonens lådor.
Vet att tidigare var KG knutsson återförsäljare för ZF,men till Panteran måste man visst vända sig till USA för att få tag på delar.Vid renovering räknar man med en kostnad på ca 1000 dollar växeln på Dash 2 lådor,antagligen är väl vettelådorna mer massproducerade,och borde ha billigare delar.
Postat: mån maj 22, 2006 10:21
av LuddeNo1
Är det nån som har erfarenhet av:
http://www.sunessons.com/