Byte av däck och fälgar på C6
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Byte av däck och fälgar på C6
För den som är intresserad har jag sammanställt en bildkavalkad med text hur det går till att skifta däck och fälgar på en ny C6. Här beskrivs allt i detalj och med detaljerade bilder av lufttryckssensorn. Kanske kan det ge svar på en del funderingar hos C5- och C6 ägare.
Bilderna finns på www.jannesvettar.se
Många hälsningar
Janne
Bilderna finns på www.jannesvettar.se
Många hälsningar
Janne
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Är det dags för dig också att byta bakdäck JanneJanne Strandberg skrev:Jag har en känsla av att de svenska däckshandlarna
(som läser detta forum)
har bunkrat upp lagren med däck till C6:an....
främst till Z-06.....
främst bakdäck......
Hur är det nu man säger....
Vi kör så det ryker.
Vi syns på sommarmötet.
/Janne


Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Det talar jag om efter sommarmötet och röstningen....
Nej bara skojar, jag köpte dom av Conny och Jörgen på
Vette Småland. Det är de fälgar som finns på Midamerika.
För de som funderar på att köpa fälgar tänk på att
köpa endast de typer som man annonserar ut som
"treskiktskrom" annars blir det skit efter något eller
några år. Man får här vad man betalar för.
Sen vill jag nog påstå att när det gäller stora och
tunga prylar, typ fälgar är det klokast att handla
av en svensk handlare, t ex Vette Småland.
Blir det fel grejor eller fel på grejorna, som det ofta
blir är det lättare att reklamera i Sverige än i USA.
I USA har de handlare som är jättetrevliga när du
viftar med kreditkortet en vana av att inte vara
lika trevliga när du vill byta eller lämna tillbaka en
vara. Det är tryggare i Sverige.
Vad kan bli fel på ett par kromade fälgar undrar man?
jo har du otur skickar den amerikanska firman fel fälgar.
Det kan också vara fel på fälgarna, typ obalans på flera
hundra gram, repigt eller sprucket krom.
Så på en kort fråga blev det åter en lång utläggning,
hoppas ni orkar läsa.
Jag vill säga att jag rekommenderar Vette Småland,
eftersom de är klubbannonsörer och de har behandlat
mig mycket proffsigt, precis som jag förväntar mig
att bli behandlad av en klubbannonsör. Och när det
blivit fel (fast det var inte Vette Smålands fel) hjälpte
de mig att rätta till det snabbt och enkelt.
Denna jämförelse gör jag mot att handla direkt av
amerikanska handlare. Jag jämför inte Vette Småland
mot alla övriga klubbannonsörer, det får ni göra själva
här på forumet. Men att rekommendera dom, det gör
jag pga min mycket goda erfarenhet av dom.
Sen när det gäller att handla mindre varor (tyngd och vikt)
och inte alltför dyra, rekommenderar jag Ebay Motor
med Ebay sellers. Där kan man deala och kunna köpa
till bättre priser än hos de stora amerikanska drakarna.
Med lite tur kan det då slinka hem både tull- och momsfritt
ibland.
Sen rekommenderar jag att när man handlar på ebay att
man betalar med Pay Pal och använder typ sparbankens ekort.
Ekortet ger fördelen att man skapar ett "nytt kreditkort" för
varje transaktion och kan då bestämma en limit. Det innebär
att då kan man bara bli blås på max det unika beloppet.
Jag har gjort över 100 transaktioner och aldrig blivit blåst.
Oj, de sista stycken hamnade på fel tråd, men hoppas ni
ursäktar.
Och inte behöver jag byta däck förrän efter ca tvåtusen mil.
För trettio år sedan bytte jag dock bakdäcken oftare. (
sista yttrandet som svar till cool machine.)
/Janne
Nej bara skojar, jag köpte dom av Conny och Jörgen på
Vette Småland. Det är de fälgar som finns på Midamerika.
För de som funderar på att köpa fälgar tänk på att
köpa endast de typer som man annonserar ut som
"treskiktskrom" annars blir det skit efter något eller
några år. Man får här vad man betalar för.
Sen vill jag nog påstå att när det gäller stora och
tunga prylar, typ fälgar är det klokast att handla
av en svensk handlare, t ex Vette Småland.
Blir det fel grejor eller fel på grejorna, som det ofta
blir är det lättare att reklamera i Sverige än i USA.
I USA har de handlare som är jättetrevliga när du
viftar med kreditkortet en vana av att inte vara
lika trevliga när du vill byta eller lämna tillbaka en
vara. Det är tryggare i Sverige.
Vad kan bli fel på ett par kromade fälgar undrar man?
jo har du otur skickar den amerikanska firman fel fälgar.
Det kan också vara fel på fälgarna, typ obalans på flera
hundra gram, repigt eller sprucket krom.
Så på en kort fråga blev det åter en lång utläggning,
hoppas ni orkar läsa.
Jag vill säga att jag rekommenderar Vette Småland,
eftersom de är klubbannonsörer och de har behandlat
mig mycket proffsigt, precis som jag förväntar mig
att bli behandlad av en klubbannonsör. Och när det
blivit fel (fast det var inte Vette Smålands fel) hjälpte
de mig att rätta till det snabbt och enkelt.
Denna jämförelse gör jag mot att handla direkt av
amerikanska handlare. Jag jämför inte Vette Småland
mot alla övriga klubbannonsörer, det får ni göra själva
här på forumet. Men att rekommendera dom, det gör
jag pga min mycket goda erfarenhet av dom.
Sen när det gäller att handla mindre varor (tyngd och vikt)
och inte alltför dyra, rekommenderar jag Ebay Motor
med Ebay sellers. Där kan man deala och kunna köpa
till bättre priser än hos de stora amerikanska drakarna.
Med lite tur kan det då slinka hem både tull- och momsfritt
ibland.
Sen rekommenderar jag att när man handlar på ebay att
man betalar med Pay Pal och använder typ sparbankens ekort.
Ekortet ger fördelen att man skapar ett "nytt kreditkort" för
varje transaktion och kan då bestämma en limit. Det innebär
att då kan man bara bli blås på max det unika beloppet.
Jag har gjort över 100 transaktioner och aldrig blivit blåst.
Oj, de sista stycken hamnade på fel tråd, men hoppas ni
ursäktar.
Och inte behöver jag byta däck förrän efter ca tvåtusen mil.
För trettio år sedan bytte jag dock bakdäcken oftare. (
sista yttrandet som svar till cool machine.)
/Janne