olje byte?
olje byte?
tja
jag ska nu inom 2 veckor hämta en corvette c4 -93 som har gått 6000-7000 mil och har stått i ca 9 år, inte pga att nått har varit fel utan av andra skäl. Den startades för tre år sen och gick då fint. Men nu så undrar jag om det e viktigt att jag byter olja på den innan jag kör hem den ca (20 mil) eller e det okej att jag byter den senare när jag kommit hem ? Finns det även nått annat jag ska tänka på innan jag kör iväg med den (förutom gammal bensin)?
mvh kristian
jag ska nu inom 2 veckor hämta en corvette c4 -93 som har gått 6000-7000 mil och har stått i ca 9 år, inte pga att nått har varit fel utan av andra skäl. Den startades för tre år sen och gick då fint. Men nu så undrar jag om det e viktigt att jag byter olja på den innan jag kör hem den ca (20 mil) eller e det okej att jag byter den senare när jag kommit hem ? Finns det även nått annat jag ska tänka på innan jag kör iväg med den (förutom gammal bensin)?
mvh kristian
Ja du.. oljan föråldras och bryts ner av sotet som finns i motorn.. Risken är stor att oljan du har i bilen bara smörjer något bättre än hallonkräm. Jag skulle ha hissat upp bilen tappat ur oljan och pytsat i ny olja innan jag startade upp den.. Egentligen så bör du byta oljan i automaten också.. kolla färgen den skall vara klarröd är den det mista brun bör den också bytas, men det e inte riktigt lika akut.
Det är ju en sån ruskig baggis att byta olja så jag ser inte rikitgt anledningen till att vara dumsnål och skippa det.. när du kommer hem så byt ALLA vätskor i bilen, olja i diff, aut, kylvatten osv..
Det är ju en sån ruskig baggis att byta olja så jag ser inte rikitgt anledningen till att vara dumsnål och skippa det.. när du kommer hem så byt ALLA vätskor i bilen, olja i diff, aut, kylvatten osv..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Olja
Jake överdriver lite grann
,men du ser rätt bra på oljan om den är slut eller om den verkar fräsch.
Innan man släpper oljan bör bilen varmköras rejält så är inte oljan "vass" kan du nog med gott samvete köra hem bilen.
Värre är att motorn och transmissionen stått stilla så risken är att tätningar torkat så att det börjar läcka här och var,men gör en fullständig service av bilen när du kommer hem.
Finns speciella oljetillsatser att fylla på i servo och transmissoner som mjukar upp tätningar. bromsar bör du kolla att de fungerar som skrivits tidigare,och byt bromsvätska i samband med service

Innan man släpper oljan bör bilen varmköras rejält så är inte oljan "vass" kan du nog med gott samvete köra hem bilen.
Värre är att motorn och transmissionen stått stilla så risken är att tätningar torkat så att det börjar läcka här och var,men gör en fullständig service av bilen när du kommer hem.
Finns speciella oljetillsatser att fylla på i servo och transmissoner som mjukar upp tätningar. bromsar bör du kolla att de fungerar som skrivits tidigare,och byt bromsvätska i samband med service
Bilmeck tricks
Du tar oljan på stickan och drar över handen,sedan känner du på oljan med andra handen.Är oljan "slut" känns den liksom vass.
Faktum är att det förekommer sällan på bensinbilar om dom inte späder rejält. Dieslar däremot förstör oljan på ett helt annat sätt.
En bensinbil som gått kortkörning hela vintern kan ha olja som Känns"vass",kör du en långkörning på 10-15 mil så kommer bensinrester och vatten att avdunsta,oljenivån sjunker radikalt(oj vad mycket olja bilen tagit
),sedan när du kommer hem fyller du upp med fräsch olja, och vips håller oljan snäppet sämre kvalitet än ny.
Vad du kan göra om du tycker det är bökigt byta olja på plats är att byta filter,och då blir det automatiskt att fylla på en liter fräsch olja.
men bilen kanske var nyservad när den ställdes bort?. Jakes scenario håller bara om bilen gått drygt 1000 mil efter service,och sedan ställts bort,vilket nästan aldrig sker med svenska corvetter.
men har hört om bilar som gått 6000 mil och haft svarta filter(leverans oljefiltret)
Faktum är att det förekommer sällan på bensinbilar om dom inte späder rejält. Dieslar däremot förstör oljan på ett helt annat sätt.
En bensinbil som gått kortkörning hela vintern kan ha olja som Känns"vass",kör du en långkörning på 10-15 mil så kommer bensinrester och vatten att avdunsta,oljenivån sjunker radikalt(oj vad mycket olja bilen tagit

Vad du kan göra om du tycker det är bökigt byta olja på plats är att byta filter,och då blir det automatiskt att fylla på en liter fräsch olja.
men bilen kanske var nyservad när den ställdes bort?. Jakes scenario håller bara om bilen gått drygt 1000 mil efter service,och sedan ställts bort,vilket nästan aldrig sker med svenska corvetter.
men har hört om bilar som gått 6000 mil och haft svarta filter(leverans oljefiltret)
olja o filter
Inga märkvärdigheter,det står vilken oljekvalitet det ska vara i instruktionsboken.raud_ skrev:skrev fel, menade att det va manuell låda på den, hehehe. Men det lär ju bli att byta olja och filter på plats om det finns tid för det då och om det är nödvändigt. Vilken olja och filter(specifikt märker?) ska jag ha till den?
Oljefilter är bara att handla på mekonomen el dyl,exempelvis purolator.
Undvik biltema

Men eljest är väl Granngården (lantmännen ett bra ställe att köpa olja på.
Olja
Det är mycket om olja
Finns flera trådar i ämnet.
Men Biltema oljan håller den klassning som står på förpackningen,och är kanske inte bättre än klassningen.
Vissa biljornalister påstår att märkesoljor håller högre kvalitet än klassningen,men det säger dom oftast för att inte stöta sig med de stora elefanterna.
ofta är det samma olja i de flashiiga förpackningarna som i lågprisoljorna.
Läs instruktinsboken och köp olja efter klassningen där ,varken bättre eller sämre(sämre är faktiskt svårt att fåt tag på eftersom oljekvaliten hela tiden förbättras,och bilarna är gamla..
Mellanskillnaden till den dyra oljan kan du lägga på tätare oljebyten eller bensin.

Finns flera trådar i ämnet.
Men Biltema oljan håller den klassning som står på förpackningen,och är kanske inte bättre än klassningen.
Vissa biljornalister påstår att märkesoljor håller högre kvalitet än klassningen,men det säger dom oftast för att inte stöta sig med de stora elefanterna.
ofta är det samma olja i de flashiiga förpackningarna som i lågprisoljorna.
Läs instruktinsboken och köp olja efter klassningen där ,varken bättre eller sämre(sämre är faktiskt svårt att fåt tag på eftersom oljekvaliten hela tiden förbättras,och bilarna är gamla..
Mellanskillnaden till den dyra oljan kan du lägga på tätare oljebyten eller bensin.