Sida 1 av 1

Åh nej! Tändningslåset pajade ikväll.

Postat: tor jun 01, 2006 20:14
av gbak
När nu äntligen solen behagade sig för att lysa och jag skulle ta en tur in till stan så sade det "knäpp" när jag vred runt nyckeln och sedan gick tändningslåset i botten utan något som helst motstånd.
Inget händer ju givetvis heller.

Är det "bara" att byta låscylindern nu?
Hur svårt är det?
Och vad är det som har pajat?

En olycka kommer sällan ensam.........

Postat: tor jun 01, 2006 22:51
av frisk
Vet inget om tändningslåset men ville bara konstatera att det känns skönt att det finns nån annan än mig som bilen bara krånglar för :wink: Naturligtvis e det ju skit och jag önskar ingen det. Vi får se det possetivt! Snart har man ju varit med om allt.....

Postat: tor jun 01, 2006 23:04
av gbak
Tack för ditt deltagande!
Vad har du problem med din kärra då?
Trodde dina "problem" var att du sladdade av vägen pga för högt vridmoiment eller så....

Postat: tor jun 01, 2006 23:06
av frisk
lol nä jag får ju aldrig hem mina bussningar. Så delarna (drivaxlar, kardan, diffklump och diffbalk) ligger prydligt på garagegolvet och solen skiner ju emellanåt. Frågan e ju om man får köra nått i år?? :evil:

Postat: tor jun 01, 2006 23:21
av Anders S.
Jag hade liknande problem förra året, fast då låste sig den i tändningsläget, vilket gjorde att motorn + startmotorn gick konstant. Då var det ett litet plastkugghjul som sitter efter själva tändningslåset som spruckit och inte gjorde sitt jobb. Kanske har du råkat ut för samma sak, fast vridit sönder det på ett annat sätt?

Postat: tor jun 01, 2006 23:26
av gbak
Ja det verkar vara nåt åt det hållet, hur fick du ut låset?

Postat: tor jun 01, 2006 23:34
av Anders S.
Det var inget höjdar jobb det där...lossade ratten, rensade det mesta i själva rattstången och sedan ned med skrumejsel i det där lilla hålet som man kommer åt spärren igenom. Ett smalt hål på högersidan som syns efter man tagit bort blinkers plattan om jag inte minns fel. Fanns ganska bra beskrivet i min reparationshandbok. Tog sin lilla stund att få loss det, men med lite bestämdhet gick det 8)

Postat: tor jun 01, 2006 23:39
av vett74
för att få lös låset måste du ta lös ratten,sen rattlåset och sist bakom där sitter blinkers bryggan,
den sitter med tre skruvar samt att du tar isär kontakten längst ner under instrumentpanelen,
sen kan du dra ut den en bit för att få den ur vägen,efter det behöver du en tunn mejsel,
om du tittar så ser man ett lite större hål,och ett litet tunt hål tryck in en tunn mejsel där samtidigt som du drar lite i tändningslåset så borde det lossna.
fick lov å byta mitt i vinter när jag lyckats tappa nyckeln på nått jävla vis :oops:

Postat: fre jun 02, 2006 0:01
av Anders S.
Menar precis som vett74 skriver...fast min formulering sög lite... :oops:

Postat: fre jun 02, 2006 7:45
av gbak
Tack för era svar!
Nu har jag nåt att göra i helgen oxå, istället för att bara köra runt och mysa i solskenet :x
Egentligen borde man väl vara glad att låset pajade hemma på tomten och inte på Öland eller på vägen dit.

Postat: fre jun 02, 2006 9:04
av Erik
Jag tror tyvärr att risken finns att det inte är låset utan en annan komponent som sitter lite längre in. Problemet med det är att man måste montera ner styrstången ytterligare några snäpp om inte helt och hållet.

Från tändningslåset går det ner en bygel i aluminium, cirka fem centimeter lång. Den har kuggar på ena sidan som kopplar mot tändningslåset. I nederänden så länkar den till en stålstång som är cirka 15 centimeter lång och går ner i rattstångens förlängning. Den stången i sin tur petar, eller drar, i själva tändningsmekanismen.

Anledningen till att tändningen är så märkligt konstruerad tror jag faktiskt var en fråga om stöldsäkerhet, eftersom själva tändmekanismen då sitter under kåporna runt stången, halvvägs in i motorrummet. Nackdelen är ju att uppbyggnaden av rattstången blev onödigt komplicerad.

Den bygeln som jag beskriver ovan är som sagt var gjord i aluminium och blir ju då med tiden spröd. För mig så snäppte den av på precis det sätt som du beskriver och efteråt så känns det i princip inget motstånd alls i tändningslåset.

Så fungerar det i alla fall på en 72:a.

Postat: fre jun 02, 2006 9:09
av Erik

Postat: fre jun 02, 2006 9:16
av Thunder
likadant på min 73:a.... plockade ner de på min för inte så längesen.
mitt tändningslås funkade inte heller... då plockade jag bort "tändningsmekanismen " in under rattstången. ta de försiktigt OM du ska öppna den sen. många rull lager som ligger i den där makapären.
i mitt fall så hade " tändningsläget " nöts ner i den. så de blev till att fin fila lite i den så fick den kontakt igen sen funkade de kannon.

Postat: fre jun 02, 2006 9:53
av gbak
Urk!

Postat: fre jun 02, 2006 20:34
av gbak
Erik:
Du har naturligtvis rätt, det är förb.... metall bygeln/kuggstången som gått av.
Jag har kommit så långt så jag har pivotskruvarna (och switchen nere vid pedalerna) kvar nu.
Måste jag lossa switchen för att kunna pilla bort metallbygeln eller räcker det med pivot skruvarna?

Vilket skittrist jobb det här är, jag har iallafall kommit en bra bit på väg.

Var hittade du din metall bygel/kuggstång någonstans?
Den verkar vara svår att få tag i säger Håkan på Corvette Sweden?