När bilen är kall och gärna stått några dagar så hinner du knappt vri på nyckeln förrrän den går igång. Men ju varmare den blir desto mer svårstartad blir den. En varm dag när man är ute och åker i tex stan o den kommer upp i en 100 grader och fläkten går o man stänger av den startar den inte alls, det händer ingenting när man vrir på nyckeln. Väntar man 15-20 minuter då den har svalnat lite så startar den efter ett antal varv på startmotorn. Vad kan det vara som orsakar detta problem?
Mvh Lundgren C4-90.
Stönig vid start.
kallstart
När det är kallt går kallstartfunktionen in,men den luras när det är varmt ute,så man får köra ett tag till innan den tänder.
Men ibland hjälper det att trycka lite försiktigt på gasen ,för att underlätta start.Men pumpar man det minsta blir det sursmällar och annat kul.
Problemet var rätt vanligt i början när bilaran fick insprutning,och folk körde motorvärmare på vintern.Hade man kört värmaren för länge blev bilen mer svårtstartad än utan motorvärmare.
Men ibland hjälper det att trycka lite försiktigt på gasen ,för att underlätta start.Men pumpar man det minsta blir det sursmällar och annat kul.
Problemet var rätt vanligt i början när bilaran fick insprutning,och folk körde motorvärmare på vintern.Hade man kört värmaren för länge blev bilen mer svårtstartad än utan motorvärmare.
ett litet tips, dra startmotorn nåt varv och dutta på gasen. vänta sedan 10s (så att de extra soppan hinner förångas, det blir ju en PÖL i insuget).. Sedan bör den hoppa igång..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
När den är riktigt varm och man stänger av den och ska starta den igen så går inte startmotorn överhuvudtaget, helt dött. Väntar 15-20 min så fungerar startmotorn och den går en jäkla massa varv innan bilen startar. Det är inga felkoder. Kan det vara så att det sitter ett relä på startmotorn som klibbar kanske vid hög temperatur? Har inte en aning.
Mvh Lundgren C4-90.
Mvh Lundgren C4-90.
iblad kan startmotorn bli överhettad om den ligger för nära avgassröret.. händer lätt om man har hedders... Knäck till en liten skyddsplåt så skall problemen vara borta..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Finns att köpa på www.HansenRacing.se annars... skyddsplåten alltsåJake skrev:iblad kan startmotorn bli överhettad om den ligger för nära avgassröret.. händer lätt om man har hedders... Knäck till en liten skyddsplåt så skall problemen vara borta..

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.