strul vid fullgas

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Blueray
Nykomling
Nykomling

strul vid fullgas

Inlägg av Blueray »

När ja gasar fullt på 2an o 3ans växel så dör nästan motorn vid ca 4000-4500 varv men om ja smyger upp den så går de bättre ibland, på ettan är de inga problem att varva till närmare 7000 varv, soppatrycket på tomgång med min mek soppapump är väldigt ostabilt (ej ostabilt vid normal körning) o ja har haft de grymt svårt att ställa in den bakre flottörnivån, tror kanske att nålventilen inte klarar att hålla de fladdrande soppatrycket, så nu är den ställd väldigt lågt jämfört med den främre nålen, jag har även bytt nålar o de blev inte någon skillnad, ska ja skruva dit min blå holleypump som ja har liggandes med allt strul det innebär, eller vad kan det vara för fel, stiften är vita om ja tar ut de precis efter detta inträffat, så de bör väl vara sopparelaterat o ej tändningsrelaterat? har ett 4" högt luftfilter så de borde väl ej heller vara felet? bussigt om någon har några idéer, MVH Micke
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Hej, känner igen problemet från min förra bil (350+auto+Rochester) den dog på höga varv. Och de råd jag fick var att bränslet inte räcker till. Bytte pump, bränslefilter ställde tändningen exakt m.m Detta hjälpte inte. Därefter renoverades förgasaren och problemet försvann. Vad i förgasaren som påverkade detta kan jag inte svara på då jag hade den innne på firma för helrenovering. Men kan konstatera att problemet satt i förgasaren.
Blueray
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blueray »

så igår satte jag dit min blå holleypump, och felet måste som sagt vara i förgasaren, när ja justerar den bakre flottören så måste jag skruva ner nålen helt i botten för att den inte ska flöda, vad kan detta bero på? har nyligen bytt packningar o nålventiler o gjort rent...
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

antos skrev:Hej, känner igen problemet från min förra bil (350+auto+Rochester) den dog på höga varv. Och de råd jag fick var att bränslet inte räcker till. Bytte pump, bränslefilter ställde tändningen exakt m.m Detta hjälpte inte. Därefter renoverades förgasaren och problemet försvann. Vad i förgasaren som påverkade detta kan jag inte svara på då jag hade den innne på firma för helrenovering. Men kan konstatera att problemet satt i förgasaren.
Låter som vakuumklockan till sekundärspjälen var trasig.
Då kan Rochestern bli så där.

Mvh
MrV8
Blueray
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blueray »

Så nu har det löst sig, bytte en liten o-ring till vakumklockan och den lilla kulan, sen tog jag bort båda flottörerna och böjde de lilla metallblecket på dem så det var samma på båda, det ena (bakre) var mer böjt än den främres metallbleck. Var på crusing i Arboga i lördags och blev då invinkad av en polis som ville besiktiga min bil, fick nedslag på bilbälten och tuta. Och måste nu besiktiga inom en månad, men han tipsade mig att bara åka in o visa bilen, få en månad till på mig och sen fixa det i vinter istället :)
Skriv svar