Sida 1 av 1

Gnisel bak

Postat: sön jul 02, 2006 21:19
av Dav7812
Hej på er!!

Gnislar lite bakifrån bilen när jag är ute och åker med den.

Låter som att det kommer högerifrån bak, kommer ett gnisel per varv som hjulet snurrar.

Finns det nånstanns där man kan/bör trycka in lite fett där bak?
Ideer vartifrån det kan komma?


//David

Postat: sön jul 02, 2006 23:12
av Black`n Mad
min 73.a gnisslar på vänster bak när jag kör sakta men då drar jag lite i handbromsen och då tystnar det en liten stund.så på min är det ju dags att riva handbromsen ett vanligt problem.mvh Benny

Postat: sön jul 02, 2006 23:38
av Chrippe
Det är klossarna bak inte handbromsen tro jag , på min gnisslar
det bak ,om man håller på bromsen medans man kör och det
slutar. Det kan vara klossarna som kärva vid gavlarna
så dom ligger i mot skivan som resulterar till att klossarna rör sig,
skiva kan va lite skev.
Kan hjälpa att sätta kopparpasta på baksidan samt slipa lite
på gavlarna på klossarna, finns även nåt plast bitar att sätta på
gavlarna hos Ecklers samt sätta skikdämpning plattor i mellan
kloss och kolv så blir det tyst.

Postat: mån jul 03, 2006 6:24
av pappi
Japp, det är någon kolv som kärvar i ditt ok. Renovera eller byt ok så blir det tyst, (har just gjort det på min kärra).

MVH pappi

Postat: tor aug 17, 2006 20:25
av Dav7812
Hej!

Var ute en sväng i dag och fick lite motivation att fixa det gnislande oket!

Hur gör jag?

Finns det typ reparationssatser att köpa?

Mvh David

Postat: lör aug 19, 2006 23:10
av Dav7812
Nytt försök..

Om jag skall reparera oket för att det gnislar, tydligen nån kolv som kärvar lite.

Vad är det för saker jag skall köpa, är det typ nya packningar eller köper man en ny kolv??

Har aldrig gjort sånt här innan så jag har ingen som helst koll på vad jag skall skaffa innan jag sätter igång.

Om någon kan ge mig lite hjälp på vägen så vore det tacksamt..

mvh David

Postat: lör aug 19, 2006 23:54
av gbak
Om det nu är en kolv som kärvar så måste du lossa oket och bryta bort bälgtätningen på den kärvande kolven.
När du lossat kolvarna så skall du titta så att du inte har porositeter och andra skador i loppen. Har du porositeter måste du köpa ett nytt eller utbytesok.
Bälgtätningen kommer att vara oanvändbar efter att du brutit bort den så du måste köpa ett renoveringskit bestående av bälgtätning och läpptätningar.
Det går att renovera en cylinder åt gången men jag rek dig att ta alla fyra när du ändå är på gång.
Det finns även o-rings kit att byta till, i det kitet ingår då en ny kolv också. De kiten lär skall hålla längre men jag har använt den ursprungliga läpptätningen.

Du bör även köpa/låna ett honings verktyg och hona loppen innan du smackar dit nya tätningar. Använd bromsolja som "honingsolja".
Små fina svarv/sliprepor som löper radiellt får finnas i loppen men inga grova eller längsgående repor får finnas för då kommer tätningarna inte att hålla tätt.

Orginalkit (700:-) finns att köpa hos bl.a Corvette Sweden, Klantbergs.
Piratkit som är mycket billigare hittar du hos Ecklers, Midamerican, EAT.....
Håkan på Corvette Sweden hävdar att bälgtätningen på piratkiten ibland ramlar bort (det kanske stämmer) och säljer därför bara orginaldelar.

Se även den här tråden:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=4978

Postat: sön aug 20, 2006 18:49
av Dav7812
tackar så mycket för hjälpen! :D

Blir till att beställa imorgon..

//David