Sida 1 av 1

Felkoder

Postat: mån jul 03, 2006 21:01
av VADDE
Hej! Är nybliven c5 ägare och skulle behöva hjälp med att tolka felkoderna..Bilen är från 2000..

28-TCS-C1241 HC
C1286 H

AO-LDCM B 2252 H
B 2282 H
B 2284 H
B 2262 H
B 2264 H
U 1064 H

A1-RDCM B 2283 H
B 2285 H
B 2263 H
B 2265 H
U1 1064 H

BO-RFA U 1255 H
U 1096 H
U 1064 H
U 1016 H
C 2100 H
C 2110 H
C 2120 HC

Postat: mån jul 03, 2006 23:12
av badass
All koder som slutar med H är 'History' och du begöver inte åtgärda/kolla något om de inte kommer tillbaka flera ggr.. Om jag var du skulle jag resetta alla diagnostikkoder, köra ett tag och sedan kolla vilka koder du har kvar. De med C (Current) eller HC på slutet ska du kolla upp. Kan försöka hjälpa dig när du fått ner antalet... :wink: Annars brukar Max här på forumet vara som vår egen 'Doctor Vette'.... 8)
Lycka till,
Håkan

Postat: tis jul 04, 2006 20:56
av Max M
Hej där och välkommen hit.
Gör som badass säger.

LDCM oc RDCM koderna kommer från dörrarna och är i nuläget inte allvarliga.

BO-RFA koderna kommer från FOB och däcktrycksensorerna U-koderna är kom-koder. I nuläget inte allvarliga.

C1241. Magnasteer urkopplad. Du har alltså lika mycket servokraft på framhjulen oberoende av fart. Bilen känns/är vinglig i hög fart.

C1286. AH urkopplad. Lampan är tänd. Försiktighet krävs. Lätt att göra en piruett ut i naturen.

// Max

Postat: ons jul 05, 2006 0:11
av badass
....utan att kapa tråden...
...man kan göra nästan-piruetter med AH oxå....provade själv detta i en rondell i nyligen.. :shock: :shock: fattar inte hur det gick till eller hur jag klarade både bilen bredvid OCH trottoarkanten...kan det ha berott på för hög fart?? :lol: :lol: :lol:

Postat: ons jul 05, 2006 22:28
av VADDE
Hej har resettat de som gick att resetta.
Koden 28-TCS C 1241 HC och C 1286 H gick inte att resetta.

Sen har de här kommit tillbaka:

BO-RFA U 1096 H, U 1064 H och U 1016 h

AO-LDCM B 2262 H, B2264 H..

Bilen känns väldigt konstig i höga farter det känns som en Nissan micra.

SERVICE TRACTION SYS kommer upp på displayen hela tiden lampan tänds och går ej att släcka..

Tacksam för all hjälp.

Postat: tor jul 06, 2006 11:30
av Max M
BO-RFA koderna är komkoder. Vill minnas att det fanns en TSB från -02 ang detta. Har inte haft tid att leta upp denn. Glöm dom tillsvidare.

AO-LDCM koderna kommer från vänster backspegel. Referens saknas till minnesfunktionen. LDCM får en signal från spegelns horisontal och vertikalsensor. Denna saknas. Minnet vet alltså inte hur spegeln står och sätter B2262 och B2264. Kontrollera kablaget i spegeln och i genomföringen i dörren.

28-TCS koderna är allvarliga. Förutsätter att du har RPO JL4. Att bilen känns som en Micra beror på C1241. Du har alltid full servoverkan oberoende av fart. Magnasteer får signal från rattpositionsensorn och från hjulsensorerna. Ju fortare du kör ju mindre servoverkan ska du ha.

C1286. EBCM ställer utsignalen från rattpositionssensorn till 0 när hjulen står rakt fram. Det finns alltså ingen signal från Yaw-sensorn och Lateral Acelerometern. Detta är nödvändigt för att kompensera för slitage i styrning och hjulupphängning.

Kontrollera:
Kablaget till Magnasteer och Hjulsensorer.
Lossa den stora kontakten på EBCM. Spruta i kontaktspray och återmontera.
Kontakten till stypositionssensorn. (inte så troligt men...)
Framvagnsinställningen. (Drar bilen snett?)

Gör en sak i taget och börja med den stora kontakten på EBCM.

// Max

Postat: tor jul 13, 2006 19:10
av VADDE
För tacka för hjälpen. Har lämnat in bilen på exklusive cars.
Har sprutat kontaktspray i EBCM kontakten hjälpte inte så det var bara att lämna in bilen.

Postat: tor jul 13, 2006 20:09
av Max M
OK. Låt oss veta hur det går
// Max

Postat: mån aug 21, 2006 21:40
av VADDE
Det var fel på någon sensor på rattstången som tog 10 timmar att hitta och kostade 11 000 tusen med felsökning och byte. Tur att jag köpte garanti när jag köpte bilen i juni. Nu har växellådan rasat och jag fick lämna bilen i tyskland :cry: :cry: ....

Postat: mån aug 21, 2006 21:55
av Max M
Fy...f%&¤#¤. 11 000 kr för att byta rattsensorn. Låter fullständigt omöjligt. Testet av sensorn tar ca 10 minuter om man är långsam.

Och sen lämna lådan i Tyskland :shock:

berätta gärna mer om bilen och du...Lycka till...
Max

Postat: tis aug 22, 2006 21:53
av VADDE
Tysken på verkstaden säger att det kostar 8000 euro att byta låda helt galen kille måste vara galen. If tar hem bilen åt mig sen för jag se vad som händer. Har garanti som täcker upp till 30 000 tusen hoppas att det inte kostar mer.
Fortsättning följer

Postat: ons aug 23, 2006 9:14
av LW
VADDE skrev:Tysken på verkstaden säger att det kostar 8000 euro att byta låda helt galen kille måste vara galen. If tar hem bilen åt mig sen för jag se vad som händer. Har garanti som täcker upp till 30 000 tusen hoppas att det inte kostar mer.
Fortsättning följer
8000 euro :shock: jag renoverade th700 på TAn för 12000:- och den blev som ny..(plockade ur den själv visserligen)

Lycka till

Felkoder

Postat: fre sep 22, 2006 19:22
av VADDE
Äntligen nu är bilen lagad. Det var inte växellådan som var paj det var tryckplattan som hade rasat. Tyvärr så täckte inte garanti detta så jag fick betala själv ny sasch kopplings sats svänghjul tryckplatta och lamell. Kalaset gick på 17 800 kr..

Postat: fre sep 22, 2006 20:14
av Max M
Sura pengar. Hur långt har bilen rullat.
Max

felkoder

Postat: lör sep 23, 2006 20:16
av VADDE
70 000 km

Postat: lör sep 23, 2006 21:54
av Max M
Hoppas framtiden i Corvetten blir bättre.
Hare // Max