Sida 1 av 1

Dålig gång.. FIXAT!!!

Postat: tor jul 06, 2006 13:06
av Suulan
Tjena!!
Jag har ett problem med min 91:a Detta är en vanlig L98...
När jag startar bilen (som alltid är lättstartad) går den som en klocka (verkar det som), men efter en stund när den börjar bli varm så börjar problemen... Först börjar den pluttra, sen dör minst en cylinder.
Jag har provat att byta både Kablar och stift, men utan resultat tyvärr :(

Så frågan är var jag ska börja felsöka någon stans???

Vill ju inte behöva lägga ut en massa pengar på delar som kanske inte är trasiga...

Tackar för alla förslag!! :D

stökig

Postat: tor jul 06, 2006 21:09
av Ingo
låter bekant,sök i gamla trådar tror det varit upp liknande problem.
Låter som givarproblem,ingen felkod?

sulan

Postat: tor jul 06, 2006 21:29
av Doktor-T
Tjena Sulan!

Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.

Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil.... :cry:


Tobbe

Postat: fre jul 07, 2006 6:17
av Suulan
Vet inte riktigt hur man kollar felkoder, men Service Soon lampan har inte tänts...

Kom just ihåg att det var en sak till som hände ungefär samtidigt som detta fenomenet uppstod, och det var att generatorn gav upp. Vet inte om detta kan ha något samband.
Lagade generatorn (gick på 250 kr att lämna in den och byta Diodplatta och kolla över lindningarna). Så där är det inget problem längre...

Postat: fre jul 07, 2006 12:00
av Jake
prova att mäta resistansen över spridarna, den skall ligga innom en ohm för alla 8a.. Sedan kan spridarna iofs vara slut även om resistansen är ok, men det ovanligt..

Postat: fre jul 07, 2006 17:01
av Suulan
Okej, jag ska göra det nu ikväll!!
Annars ska jag köra hem den till en kille som kan koppla upp den till hans dator och felsöka via GM:s egna programvara...
Fick höra av honom att det även kunde vara fördelaren, som tydligen brukar vara lite sämre på dessa motorerna...

Postat: fre jul 07, 2006 21:35
av Jakobsson
Spridarna !!

Multech / rochester bara skit ,byt !

Det är inte fråga om om dom är trasiga utan när dom går sönder.
Alla Multech / rochester pajar och man kan enligt tidigare mäta upp dom.
Mina läker och några är trasiga vilket medför en felaktig bränsleblandning som är tydligare när motorn är varm.
Fixa ALDL kabel och programvara ,hur enkelt som helst.

Mvh
Pelle





Mvh
Pelle

Re: sulan

Postat: sön jul 09, 2006 13:21
av madcow
Doktor-T skrev:Tjena Sulan!

Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.

Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil.... :cry:


Tobbe
Hade samma problem för någpt år sedan - det var spridarna (injektorerna) - mät upp dem och kolla att de har ungefär samma motstånd - har för mig att det skall liga runt 15ohm - viktigt att det är inte skiljer för mycket
Jag bytte spridare - sen dess har den gått som en klocka

Postat: mån jul 10, 2006 7:56
av Suulan
Tjena!!
Nu har jag mätt upp alla spridarna och även felsökt med dator...
Alla spridarna låg på mellan 15 och 17 ohm förutom 6:ans som låg på 7 ohm... :?
Men det som verkar göra att bilen går så pass illa som den gör är att syresensorn inte fungerar som den ska, den ligger på från 850 mV och uppåt, men ska tydligen ligga mellan 100 och 800.... så jag ska prova att byta den först...
Att en spridare ger lite för fet blandning ska inte göra så extremt mycket...

Ska höra av mig och ge er löpande info.

MVH Jens

Postat: mån jul 17, 2006 11:39
av Suulan
Hmm, jag har provat att byta den spridaren som var dålig, men tyvärr utan resultat. Upptäckte visserligen att EGR-ventilen hade kärvat i öppet läge, så det fixade jag också, men inte heller det gav någon förbättring, så nu blir det att beställa 8 nya spridare, det kan ju vara någon mekaniskt fel i dom som man inte upptäcker genom att mäta på dom??
Det enda man kan se när jag kopplar in den i datorn är att den går fett, och att Lambdan ligger på ca 850mV hela tiden, Lambdan har jag med bytt nu dock....
Någon som har några idéer?? mina är snart slut.... :cry:

Postat: mån jul 17, 2006 22:49
av Jakobsson
Byt dom andra spridarna.
Förmodligen läker någon på sidan där Lambdan sitter.

Har dock hört någon skräckhistoria om att ECU kan brinna upp om spridarna har för lågt Ohm värde (kortslutning),vet dock inte om det bara är någon skröna.
Det sitter förmodligen någon Drivkrets i ECU typ mosfet eller av någon annan sort som rent teoretiskt kan brinna upp.

Mvh
Pelle

!!!

Postat: tis aug 22, 2006 16:42
av Suulan
Nu har jag fixat felet!!!
Beställde hem nya spridare (Bosch Pink) från USA och bytte dom, nu går bilen som en klocka!!! Det verkar som att det var något mekaniskt fel på någon eller några av dom gamla...
Det blev inte så dyrt heller, Kostade bara 3450:- inkl frakt och moms och leveranstiden var inte mer än tre dagar!!! :D

Det var väldigt lätt att byta dom, lyfte bara plenumet och lättade på bränsleramen sen var det inga problem att komma åt dom. Jag lossade inte ens insugsrören, det gick ändå, såå några packningar behövdes inte bytas. 8)
Fasen vad skönt!!!

Tackar för all hjälp!!!!