Sida 1 av 1

Går som en påse nötter

Postat: lör jul 08, 2006 16:37
av kothe
Jag var ute och körde idag, och när jag efter en sväng skulle jag gasa på märkte jag att bilen plötsligt hade börjat gå illa.
Det låter som den går på 7 cylindrar, men det är inga lampor som lyser. Jag kollade felkoderna och fick 41 (CCM) både som H och C, sen nollställde jag dom och startade bilen några gånger, men felkoden kommer inte tillbaka, så jag vet inte om den är så viktig.
Kan det bara vara nått tändstift? Jag kollade på ett och det såg ut att vara rätt stor glipa mellan elektroden och tappen (1-2 mm), hur mycket bör det vara?
Är det någon som vet något om felkod 41 eller har haft något liknande problem?

Daniel!

Postat: lör jul 08, 2006 23:09
av MickeW
Hej,

jag har haft denna kod tidigare, dock tillsammans med andra.
C/H41 för CCM är ECM Serial Data Circuit, (Loss of communications)

Saxar från FSM för en 93a':
Circuit Description:
The serial data circuit is a communications link between the CCM, ECM, EBTCM and C68 HVAC programmer if equipped. It is a master/slave configuration, with the CCM acting as master, and all the other devices communicating with each other through the CCM.
DTC 41 will set if the ECM does not respond to CCM polls for more than a ceratin time period. DTC 41 being set will also prohibit FEDS fuel anable from taking place.

Det verkar vara nåt tillfälligt för din del hoppas jag, inga andra varningslampor som lyser? Typ "service ASR"?

Ska scanna åt dig senare.

Är du säker på att det var CCM DTC 41?


mvh
MickeW

Postat: sön jul 09, 2006 13:47
av kothe
Det var 41 i modul 1 och det är väl ccm om jag inte mins fel?
Har ryckt i lite tändkablar nu och kommit fram till att det är en cylinder som det inte märks någon skillnad på om man rycker bort tändkabeln, så det är väl något fel där. Jag hade ute stiftet och kollade och det var gnista, så jag håller på med spridarna nu, får se om det ger något.

Daniel!

Postat: sön jul 09, 2006 15:05
av kothe
Har varit ut och tittat på spridarna nu och dom verkar okej motståndet i dom spelar på ca 1 ohm och det kommer bensin ur alla 8. Felkoden kommer inte tillbaka så jag vet inte var jag ska fortsätta.

Finns det någon som har en kabel så man kan koppla in den till en dator som man skulle kunna låna, gärna inte alltför långt från Värnamo?

Kan ju tillägga att sköljde av motorn (inte högtryckstvätt eller så) för ett tag sen men den har ju gått bra efter det så det borde inte bero på det.

Mvh Daniel
mob. 073-3565401

Postat: mån jul 10, 2006 8:04
av Suulan
vad jag har hört så ska avtåndet på tiften vara ungefär 1,4 mm, fast på orginalstiften är det ca 0,9, vilket i så fall är fel....

Postat: lör jul 15, 2006 14:04
av kothe
Jag har hittat en spridare som jag inte märker någon skillnad om jag kopplar ur, så jag skulle vilja testa att byta den.
Det finns inte någon som har en sån som man skulle kunna låna och testa med?

Daniel!

Postat: sön jul 16, 2006 11:54
av Stefan
kothe skrev:Jag har hittat en spridare som jag inte märker någon skillnad om jag kopplar ur, så jag skulle vilja testa att byta den.
Det finns inte någon som har en sån som man skulle kunna låna och testa med?

Daniel!
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=3945

Postat: mån jul 17, 2006 17:48
av Klas80
LT1 -92, ja för mej låter det som tändproblem, stift, kablar, eller optispark...

Postat: tis jul 18, 2006 10:26
av kothe
Jag misstänker tändningen nu, kopplad på en stroboskoplampa för att kolla tändningen, och på några kablar blinkade det lite hur som helst inte alls en jämn ström av pulser.

Daniel!

Postat: tis jul 18, 2006 10:56
av MickeW
Har du fortfarande felkod 41? Eller andra felkoder?

Det finns en felkod 41 för Ignition Control Circuit som kanske kan vara värd att kolla. Detta är från FSM för 93, men kanske är lika som för 92?


www.lirpa.se/DTC41_1.jpg
www.lirpa.se/DTC41_2.jpg

Postat: tis jul 18, 2006 19:43
av kothe
Jag har haft bort fördelaren idag och delat på den, och där var det ju skitigt och lite blött, så jag gjord rent i den och plockade ihop allt igen.
Nu går den ju klart bättre, men det verkar som den tänder lite fel, den går lite oroligt och spikar (knackar) när man gasar på, värst är det när den är varm.
Så jag funderar på om något kan hamna fel inne i fördelaren för tändningen går ju inte att ställa, det ska den ju sköta själv.

Fel koden finns inte kvar, och det kommer inte några nya heller.

Daniel!

Postat: tis jul 18, 2006 21:18
av Klas80

Postat: tis jul 18, 2006 21:55
av spinnson
eller 3200kr ink frakt ,tull moms tog 10 dagar ,går nu som en ande i filt-tofflor..micke

Postat: ons jul 19, 2006 6:33
av Klas80
Ja visst om man vill stå still 10 dagar extra när solen lyser.....

Postat: ons jul 19, 2006 20:30
av kothe
Nu har jag haft bort fördelaren igen, och jag tror att jag hade lyckats få den lite fel, så nu spikar den inte längre.
Men eftersom den fortfarnade gick dåligt så bytte jag tändstift också.
Nu går den bra på tomgång men misständer när man belastar den, jag har kopplat in en stroboskop lampa på alla tändkablar och kommit fram till att den går bra på 6 st cylindrar, men den missar ibland på 3:an och 7:an.
Jag ska testa byta tändkablarna också annars vet jag inte om det kanske kan vara fördelarlocket, men det ser fint ut.
Kan det vara fel på fördelaren om den bara går dåligt på några av cylindrarna?

Daniel!

Postat: tor jul 20, 2006 7:29
av Jake
kothe skrev: Kan det vara fel på fördelaren om den bara går dåligt på några av cylindrarna?
i regel NEJ. halvskrala kablar är som sagt en klassiker. andra fel e ju att tändmodulen e på väg att ge upp samt att du har nåt DWELL spöke i spolen.

Postat: tor jul 20, 2006 13:29
av kothe
Den verkar gå bra på alla cylindara utom 3:an där den missar ibland, och nya kablar hjälpte inte. När jag koppla stroben på 3:an hör man tydligt att motorn går sämre när det inte blinkar och tvärt om, så det handlar nog bara om 3:an.
Är det någon som har någon ide när den bara går dåligt på 1 cylinder och bra på dom andra (nya stift och kablar har som sagt inte hjälpt).

Mvh Daniel!

Postat: tor jul 20, 2006 16:57
av triumph
har du provat att byta tändstiftet på treans cylinder?

Har råkat ut för detta på vardagsbilen för många år sedan - gick inte på alla cylindrar, byter allt som har med tändningen att göra, fortfarande går den inte på alla cylindrar :evil:
Efter mycket skruvande o tänkande så tar fram mina gamla delar som bytes en annan gång, som jag vet fungerade då - och då går den perfekt.

Visade sig vara ett av tändstiften som var kass, när det fick lite kompression - men chansen att både det som satt i och det nya var kasst är inte stor, men likväl så hände det mig
Ett litet tips i alla fall

Postat: mån jul 24, 2006 22:00
av kothe
Nu funkar det igen, det hängde såklart på fördelaren.
Äntligen ska man få köra lite, har haft semester i 2 veckor nu utan bilen, nu får jag hoppas att den håller dom 2 resterande veckorna.

Daniel