Sida 1 av 1
Glappa bakhjul.
Postat: ons jul 19, 2006 23:10
av Nicke
Hej,
Har en C4 Coupé -92 som gått snart 13000 mil. Har märkt att bakhjulen börjat glappa både om man håller kl 12 & kl 6, och kl 9 & kl 3 och ruckar på hjulen. Har dok inte haft något oljud, förutom att bromsklossarna skrapar mot oken när man kör hårt i kurvor.
Är detta hjullagren, eller finns det något annat möjligt fel med samma symptom. Tog av höger bakjul och kunde då utan problem vicka på bromskivan både upp och ner, och i sidled...
Tacksam för svar, samt tips om hur man åtgärdar detta billigast. Har förstått att hjullager bak på dom här bilarna kostar så man gråter blod...
/N.
Postat: tor jul 20, 2006 7:34
av Jake
skivan skall sitta löst om du har tagit bort hjulen, den kläms mellan hubb och fälg.. Ryck istället i hubben, är den lös så är det lagret.. Går du till klantberg så lär du bli ruinerad. däremot på de tidigare C4 så är det ett lager som SKF har och kan köpas hos närmsta SKF återförsäljare ==> BILLIGT.. jag har för mig att det ser lika dant ut på de senare..
ett annat problem som kan orsaka liknnde problem är att bussningarna är tokslut..
Postat: tor jul 20, 2006 8:49
av Nicke
Hej Jake,
Tack för bra svar! Ska kolla lite mer ikväll. Har du några tips om hur man går tillväga för att utröna vad det kan tänkas vara som glappar? Har kollat priserna på lager hos just Klintberg & Way, och de kostar drygt 3000 kr st inklusiver moms. Yikes!!
Tacksam för all hjälp jag kan få med tips och råd!
/N.
Postat: tor jul 20, 2006 8:55
av Lasse-HBG
Tjena Jake. satt och läste om det här med hjullager från SKF. Går det att pressa ur lagerna ur hubben då eller? För det kan väl inte va så att dom säljer hela navet? Jag har ju hela tiden fått höra att det inte går att byta själva lagret utan att man måste byta alltihop. Jag behöver byta alla 4 så det blir en dyr historia isåfall

mvh Lasse
Postat: tor jul 20, 2006 9:10
av Nicke
Jag har också hört att det ska vara mer eller mindre omöjligt att separera lagret från hubben. Dock läste jag på en annan tråd här på forumet att man kanske eventuellt kan stoppa hubben i frysen över natten, och sen värma på ytterhöljet så att det expanderar lite, och därefter mickla ut lagren...
Som sagt... Jag är mycket tacksam för alla tips. Bilen lär ju mer eller mindre bli stående nu, till man får råd att byta.
/N.
Postat: tor jul 20, 2006 17:05
av Stefan
Ja Jake förklara dig nu

Postat: fre jul 21, 2006 10:56
av Jake
Joby och MJ (tror jag det var) har bytt sina lager bak, sitter på jobbet så jag orkar/hinner inte söka reda på trådarna nu..

Postat: fre jul 21, 2006 13:12
av Nicke
Jag har varit i kontakt med Texas Trading i Falun. De brukar beställa en del från USA, vilket blir avsevärt billigare, ibland nästan halva priset. De som är intresserade kan ju höra av sig dit. En bra kille att ha att göra med.
Mitt lager ska visst hålla ett tag till enligt en bekant, låter inget och glapar bara någon millimeter.
Har nån koll på hur mycket den kan glappa vertikalt (om man greppar kl 9 & kl 3) utan att det orsakar problem?
/Niclas...
Postat: sön jul 30, 2006 3:18
av ornet
Pojken min Daniel fick i dag ett herrans oljud från bakre regionen när han körde.
Vi hissade upp bilen och höger bak var rejält glapp kl 12&6
Men är en "Rear Wheel Bearing Assembly " läge att byta se denna
http://www.vansteel.com/index.cfm?fusea ... 02&ID=1569
Eller slå ur lagret ur hubben och pressa nytt SKF låter ju billigare, men det är hur då.
Får leta efter Joby och MJ som Jake hänvisade till.
Förresten, vi har inte hunnit med att köpa servicemanualen. Nån som har möjlight att kopiera vad som kan vara intressant om bakhjulslagerbyte, skall försöka plocka ned det som behövs snarast
Postat: sön jul 30, 2006 4:10
av Stefan
TORX 55a behöver du iaf.
Postat: ons aug 02, 2006 11:27
av ornet
Skickade efter ett Rear Wheel Bearing Assembly $139.95 från Corvette Central. Skrev att det var bråttom.
Får leta reda på en T55 nu då.