Sida 1 av 1

felkoder och trycksensorer

Postat: tor jul 20, 2006 21:05
av silver
Jag har nollställt dom felkoder jag hade, när jag sen startar motorn en kort stund och kollar igen så har jag nya koder.
Kan någon hjälpa mig at tyda dom?

10-PCM P1571 H

40-BCM B0502 HC
40-BCM B0507 HC
40-BCM B2482 HC

Och sen! måste magneten som man ska använda för att lära sensorerna vara stark? har testat en del men inte ett pip från bilen.

Blev tvungen att åka ut och lägga lite lakrids på vägen för att komma på bättre humör... det fungerade bra!!! :D hihi

Re: felkoder och trycksensorer

Postat: lör jul 22, 2006 13:38
av turbo_kicken
har också dessa koder, raderar jag dom så kommer dom ändå upp igen hmm..

silver skrev:Jag har nollställt dom felkoder jag hade, när jag sen startar motorn en kort stund och kollar igen så har jag nya koder.
Kan någon hjälpa mig at tyda dom?

10-PCM P1571 H

40-BCM B0502 HC
40-BCM B0507 HC
40-BCM B2482 HC

Och sen! måste magneten som man ska använda för att lära sensorerna vara stark? har testat en del men inte ett pip från bilen.

Blev tvungen att åka ut och lägga lite lakrids på vägen för att komma på bättre humör... det fungerade bra!!! :D hihi

Postat: lör jul 22, 2006 23:12
av silver
jaha se där fler med ågren!!!

Kan någon chevaklok person hjälpa oss med detta???

Postat: lör jul 22, 2006 23:22
av Max M
Vore mycket lättare att hjälpa om ni lärde er och besvärade er med att ange årsmodell.
Max

Postat: lör jul 22, 2006 23:28
av silver
naturligtvis genast!!! 97 silverlackad!!!!!!!!

Postat: sön jul 23, 2006 7:50
av turbo_kicken
99- svart manuell

Postat: sön jul 23, 2006 10:53
av Max M
Som vanligt tar vi dom enkla först.

B0502 / 0507 kommer från DRL. Såvida ni inte vill ha funktionen aktiv så strunta i koderna eller åk till en Tech II och stäng av systemet.

B2482 kommer från backljusen. Funkar backljusen?. Kolla relät med anslutningar. Sitter i motorummet.

P1571 kommer från EBTCM men sätts av PCM. EBTCM togglar 5 V till PCM för att skapa en signal som är propotionell mot effektuttagsminskningsbehovet om EBTCM känner att något hjul slirar. Nivån används av PCM för att ställa tillbaka tändkurvan.
Denna signal fattas och koden sätts. Inga varningslampor tänds.

Kontrollera EBTCM kablaget, PCM/TAC-kablaget. Lossa kontakterna, spruta i kontaktspray. Hjälper inte detta så öppna kontakterna och kontrollera att det inte finns något kabelbrott. Hjälper inte detta heller måste man nog åka till en Tech II.
Under vissa omständigheter kan koden tända TC-lampan och då är detta urkopplat vilket bör mana till försiktighet. :)
// Max

Postat: mån jul 24, 2006 14:40
av silver
Jag blir inte riktigt klok på mina trycksensorer!

Vänster sida fungerar men inte höger! När jag ska lära in dom alla på nytt så får jag inte vänster sida att reagera så att jag kan komma vidare till högra sidan .....moment 22!!!
Vad gör jag? hur stark ska magneten vara?

Postat: mån jul 24, 2006 15:33
av turbo_kicken
silver skrev:Jag blir inte riktigt klok på mina trycksensorer!

Vänster sida fungerar men inte höger! När jag ska lära in dom alla på nytt så får jag inte vänster sida att reagera så att jag kan komma vidare till högra sidan .....moment 22!!!
Vad gör jag? hur stark ska magneten vara?
har samma fel ju! men om jag sitter i bilen så kan jag lära om sensorerna med en högtalare så kan jag bara lära om vänster fram sen när jag ska ta höger så reagerar den inte.. hmmm

Postat: mån jul 24, 2006 16:20
av Max M
1. Följer ni anvisningarna i DIC ?
2. En högtalarmagnet funkar utmärkt.

Om VF honkar sedan HF men inte HB är HB-sensorn trasig. Man kommer inte förbi den sensor som inte funkar. Det går att kolla varje sensor individuellt...men...då behövs en Tech II
Max

Postat: mån jul 24, 2006 16:33
av Grönbladh
Prova att lära in dem i någon annan ordning. Börja var ni vill men spara det hjul som ni tidigare inte hittat till sist. Om ni lyckas hitta de tre andra givarna men fortfarande inte får in alla fyra så borde den vara defekt.

Jag förutsätter att alla givare är likadana och att bilen inte märker någon skillnad. Hade den gjort det så hade man väl inte behövt lära in något till att börja med...

Postat: mån jul 24, 2006 16:41
av Max M
Grönbladh...den metoden funkar inte. Programeringen MÅSTE göras i rätt ordning. Varje sensor sänder en unik kod.
Max

Postat: mån jul 24, 2006 18:25
av turbo_kicken
jodå jag gör i rätt ordning. det sjuka är att innan jag skulle lära om dom. så funkade EJ VF men HF,VB och HB o nu när jag ska lära om dom så funkar bara VF hmm den som inte funkade innan... blir galen

Postat: mån jul 24, 2006 18:33
av Max M
Ta´t lungt. Kan behövas några försök. Om systemet funkar som det är tänkt är det inga problem med programeringen.
Max

Postat: mån jul 24, 2006 19:13
av turbo_kicken
oki o programera om/lära sensorwerna är inget skadligt för dom eller?

Max M skrev:Ta´t lungt. Kan behövas några försök. Om systemet funkar som det är tänkt är det inga problem med programeringen.
Max

Postat: mån jul 24, 2006 20:55
av Max M
Nääärååå. Dom tål det.
Max

Postat: mån jul 24, 2006 22:25
av Grönbladh
Prova med att vinkla magneten åt olika håll. Det funkade inte för mig första gången, men när jag höll magneten rakt på ventilen gick det direkt.

I brist på bättre sätt att förklara det:
Håll så här: --|
Inte så här: --\

Sen om det spelar någon roll eller om jag bara hade otur första gången vet jag inte... :lol:

Postat: sön sep 24, 2006 22:36
av turbo_kicken
Grönbladh skrev:Prova med att vinkla magneten åt olika håll. Det funkade inte för mig första gången, men när jag höll magneten rakt på ventilen gick det direkt.

I brist på bättre sätt att förklara det:
Håll så här: --|
Inte så här: --\

Sen om det spelar någon roll eller om jag bara hade otur första gången vet jag inte... :lol:
vad använder ni förmagneter? kan dom gå sönder om man har för stark magent?