Sida 1 av 1

stötdämpare

Postat: lör aug 12, 2006 17:20
av Lasse-HBG
funderar på att byta stötdämpare på min 85:a. nån som har några tips på bra dämpare? finns ju en del att välja på.... :?

Postat: sön aug 13, 2006 20:34
av bogo
TPIS har stötdämpare som bara kostar ca $180 för alla 4, ska tydligen vara lite ngt mjukare än originalets "njurkrossare". Dessa dämper har fått bra omdömen på corvetteforum.com, ska själv testa dessa framöver.

Postat: mån aug 14, 2006 22:03
av Jake
Jag köpte KYB, budgetdämpare på summit, kostade $30st.. "mjuka på motorväg" och njurkrossare vid forcerande körning..

Postat: mån aug 14, 2006 23:17
av MickeW
Jake skrev:Jag köpte KYB, budgetdämpare på summit, kostade $30st.. "mjuka på motorväg" och njurkrossare vid forcerande körning..
Var dom värda pengarna? Eller ska man gå på dyrare uppsättning?

Postat: tis aug 15, 2006 20:13
av Jake
MickeW skrev:
Jake skrev:Jag köpte KYB, budgetdämpare på summit, kostade $30st.. "mjuka på motorväg" och njurkrossare vid forcerande körning..
Var dom värda pengarna? Eller ska man gå på dyrare uppsättning?
JA..

Postat: tis aug 15, 2006 21:52
av MickeW
Jake skrev:
MickeW skrev: Var dom värda pengarna? Eller ska man gå på dyrare uppsättning?
JA..
:lol: På A svarar jag :JA och på B: JA

Menade du JA på Dyrare uppsättning månne :wink:

mvh
MickeW

Postat: ons aug 16, 2006 16:53
av Jake
:D sorry.. KYB är värda sitt pris, + att jag gillar att bilen styvades upp.. Har Z51 fjädring och det funkar fint ihop.. nu har jag inte kört med några andra dämpare (förrutom de som var dåliga, men inte slut) och de var för fisiga för en vette.

Postat: ons aug 16, 2006 18:38
av MickeW
Tackar för det Jake

Postat: sön aug 20, 2006 12:10
av Lasse-HBG
Jake skrev::D sorry.. KYB är värda sitt pris, + att jag gillar att bilen styvades upp.. Har Z51 fjädring och det funkar fint ihop.. nu har jag inte kört med några andra dämpare (förrutom de som var dåliga, men inte slut) och de var för fisiga för en vette.
ok, låter ju som en vettig investering till vettiga pengar. Jag e ju ingen specialist på detta med väghållning, men tycker att min bil är väldigt känslig i kurvorna när man håller lite högre fart. Upplever att bakpartiet gärna kommer i "gungning" om man kör genom en längre kurva. Har tittat lite på dom dämpare som sitter på bilen nu, och tror inte att det är original-dämpare. Dom är iallafall snarlika med Bilsteins gula o blå dämpare som man kan köpa som tillbehör hos tex Ecklers.
Detta behöver ju inte betyda att dom är i bra skick, vet ju inte om personen som bytat dom, köpt dom nya el det är begagnade som blivit monterade. För det kan väl inte vara så att det satt som standard på en 85:a?

Postat: sön aug 20, 2006 15:08
av Jake
På 85an med Z51 paketet var det bilstein blågula.. de vanliga hade svarta dämpare.. som inte hade gjort ens en cadillac rättvisa.

Postat: mån aug 21, 2006 23:21
av Lasse-HBG
Jake skrev:På 85an med Z51 paketet var det bilstein blågula.. de vanliga hade svarta dämpare.. som inte hade gjort ens en cadillac rättvisa.
Hmm, det e konstigt det här, men jag beställde ett "buildsheet" till bilen pga någon lyckats riva bort originalet från bilen. På det jag beställde så står det inget om att min ska ha Z-51 som option. Det som förbryllar mig är att jag har bilstein dämpare, jag har även det antal rattvarv som Z-51 orna ska ha. Det skiljer tydligen... Men sen ska man väl även ha grövre krängningshämmare om man har Z-51? nu minns jag inte måttet men har för mig att jag hade standardmåttet på min! :?

Re: stötdämpare

Postat: sön jan 18, 2009 20:41
av 745
Stötdämparna är slut. Jag funderar på ställbara Koni, som ev. om behovet finns (vill prova på bana först) kompleteras fjäder & krängningshämmare byte. Tänker jag rätt, eller hur har ni gjort, och med vilket resultat :?:

Re: stötdämpare

Postat: mån jan 19, 2009 0:01
av Robie
Är också i stötdämparträsket och vet inte heller vad som är värt att köpa...

Har dock kollat på dessa: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Nån som har erfarenhet av dessa?

/Robie

Re:

Postat: mån jan 19, 2009 10:14
av Ingo
85an med Z51 paketet var det bilstein blågula.. de vanliga hade svarta dämpare.. som inte hade gjort ens en cadillac rättvisa.
Hmm, det e konstigt det här, men jag beställde ett "buildsheet" till bilen pga någon lyckats riva bort originalet från bilen. På det jag beställde så står det inget om att min ska ha Z-51 som option. Det som förbryllar mig är att jag har bilstein dämpare, jag har även det antal rattvarv som Z-51 orna ska ha. Det skiljer tydligen... Men sen ska man väl även ha grövre krängningshämmare om man har Z-51? nu minns jag inte måttet men har för mig att jag hade standardmåttet på min![/quote]

Det gick ju att beställa bilsteindämpare som option också.. FG3 var koden för det.
Z51 satt ju i 14809 bilar av de 39729 som tillverkades hade Z51
har för mig att z51 bara gjordes till manuella bilar,men det kan inte stämma 85,för det såldes
9576 med man låda..

Re: stötdämpare

Postat: mån jan 19, 2009 16:38
av 745
Hej Robie!
Jag har inga erfarenheter utav dessa dämpare men Vette.se säljer ett kit utav samma fabrikat till Camaro så han borde väll veta en del.
Hej Ingo!
Som du säkert redan vet varierade dimensionerna på både fjädrar & K-hämmare beroende både på om det var Z51 och även beroende på årsmodell. På 85 med Z51 var dim, fram 1,2" & bak 0,87". I Z51 paketet ingick Delco-Bilstein dämpare, men dom kunde även köpas separat (utan Z51 paket) och då var koden FG3, det kan även vara så att någon har uppgraderat bilen i samband med stötdämparbyte som ju borde ha skett någon gång.

Re: stötdämpare

Postat: mån jan 19, 2009 21:08
av Robie
Såg även att dom hade coilovers för 12 000 dock ganska myk pengar men då slipper man iofs kolfiber fjädern? (eller var det komposit) aja iaf sen de där med krängningshämmare så kollade jag mina precis och vad jag ser så har jag 24mm både fram och bak enligt skjutmåttet och undrar om det är värt att byta till grövre?
tydligen ska det finnas 30mm att ha fram och 26mm bak som dock är orginal grejer eftersom summit/ecklers säljer polyurethane bussningar till dessa.. Isåfall så känns det som fram kunde uppgraderas för känns inte som det är särkilt stor skillnad mellan 24 och 26mm :P

/Robie

Re: stötdämpare

Postat: mån jan 19, 2009 22:09
av 745
Hur ska du använda bilen gata eller bana :?:

För gatbruk föreslår jag att du köper däck, stötdämpare & gör en 4hjulsinställning.
Ta sedan chansen och testa bilen (och dig själv) i konbana eller på bana.

Själv planerar jag att köpa R-däck, ställbara koni & göra 4hjulsinställning.
Byte av fjädrar och krägningshämmare väntar jag med tills att jag testat ordentligt på bana så jag vet vad jag vill ha.

Coilovers anser många att de är bättre än bladfjädrar, frågan är hur mycket?

När det gäller krängningshämmare-stötdämpare-fjädrar m.m. gäller det att det funkar ihop.
GM har lagt ner några timmar på att välja ut komponenter som funkar ihop.

Det finns många orginal dimensioner utav både fjäder och krängningshämmare till C4

Känner du att du behöver kraftigare krängningshämmare byt, men var beredd på att du även då kan behöva byta fjädrar
och justera/byta stötdämpare så att det funkar ihop.

Re: stötdämpare

Postat: mån jan 19, 2009 22:30
av Robie
Tja blir väl mest för gatbruk och skulle man vilja hobbyköra på banan så går väl det också för skoj skull men kommer inte riva ut AC mattor osv bara för att köra på bana, vill iaf att bilen ska ligga bra på vägen och framförallt i kurvor finns inget bättre :lol:

Jo däck, stötdämpare ev coilovers och 4 hjulsinställning ligger redan på inköpslistan 8)

Svårt att välja bland alla fabrikat iaf, man vet ju inte vad som är prisvärt förräns man provat :|

/Robie

Re: Re:

Postat: tis jan 20, 2009 18:04
av 745
Z51 satt ju i 14809 bilar av de 39729 som tillverkades hade Z51
har för mig att z51 bara gjordes till manuella bilar,men det kan inte stämma 85,för det såldes
9576 med man låda..[/quote]

Det trodde jag med. Men efter att ha kollat i hus"bibeln" Black Book blev det så 1987 när man tog fram Z52 paketet.

Re: stötdämpare

Postat: tis jan 20, 2009 19:35
av Hot Rod
Robie skrev: och vad jag ser så har jag 24mm både fram och bak enligt skjutmåttet
Du skriver inte vilken årsmodell du har men att bara mäta med skjutmåttet säger inte hela sanningen, det finns nämligen både solida och ihåliga k-hämmare fram och just 24mm finns i båda. Bak är alla solida.

Kolla här http://corvetteactioncenter.com/tech/c4/susp_chart.html

"Värsta" fram verkar vara 30mm solid och "värsta" bak 26mm solid... Intressant att se kombinationerna på de olika modellerna. Grövsta fram kombineras sällan med grövsta bak, så som 745 skriver så har nog GM lagt ner mycket jobb bakom dessa val.

Jag har monster-modellen fram :twisted: men spagetti bak :oops:

Re: stötdämpare

Postat: ons jan 21, 2009 10:05
av Jake
tänk på att bladfjädern också funkar som en kränghämmare så att pyssla här och få rätt är svårt. Enklast är nog att köra coilovers och K-hämmare, och sedan har man något att utgå ifrån.

Re: stötdämpare

Postat: ons jan 21, 2009 17:12
av 745
Eller ett färdigt paket med k-hämmare, fjädrar & stötdämpare från ex.vis MAM.

Re: stötdämpare

Postat: ons jan 28, 2009 21:55
av Robie
Har en -93 finns med i Garaget delen på forumet :wink:

Hmm enligt den sidan så kan jag inte ha 24mm både fram och bak :shock:

/Robie
Du skriver inte vilken årsmodell du har men att bara mäta med skjutmåttet säger inte hela sanningen, det finns nämligen både solida och ihåliga k-hämmare fram och just 24mm finns i båda. Bak är alla solida.

Kolla här http://corvetteactioncenter.com/tech/c4/susp_chart.html

Re: stötdämpare

Postat: ons jan 28, 2009 22:11
av 745
93 Fanns med 3 olika krängare fram: Standard 24 mm ihålig, ZR-1 26 mm ihålig & Z07 31 mm solid.
Bak fanns det en 24 mm solid.