Sida 1 av 1
Mera kött på benen
Postat: ons aug 23, 2006 2:30
av vätte
Hej
Ska kolla och ev. hämta en imp. vette 427:a L71 i Göteborg på Lördag.
Är det ngn som har en förteckning över motornummer och årgångar på corvette ?
Vet att motorblocket ska vara utbytes, men det sitter en 427:a i.
VIN NR 194379S728871 enligt uppgift, undrar hur den ska vara utrustad? orginalfärg på bilen etc
Har sett topplockdiskussionen med serienummer jag kan ta med, helt ok men finns motsvarande för motorblocken?
Gasare vilka kan vara standard?
Hur kollar jag att jag har en munchilåda 21:an är väl std för en man 4?
Sen är det bakaxeln, vilka utväxligar fanns 1969?
Finns både 10 och 12 bultars? har alla diffade bakaxlar?
Jag inser att jag tagit det lite väl lungt och borde fixat avkodningsbok !!!!
Postat: ons aug 23, 2006 7:18
av KrilleN
Hej
Genom bilens VIN nummer så ser du tyvärr ingenting om utrustning m.m. Bilens originalfärg ser du genom att titta på den lilla plåten som sitter vid dörrgångjärnen på förardörren. Där sitter en kod.
900 - Tuxedo Black
972 - Can-Am White
974 - Monza Red
976 - LeMans Blue
980 - Riverside Gold
983 - Fathom Green
984 - Daytona Yellow
986 - Cortez Silver
988 - Burgundy
990 - Monaco Orange
Utväxlingar finns allt från 3,08 till 4,56. Med och utan diff. Alltså diff var inte standard, men de flesta har det. Bakaxeln är inte samma som på chevelle, camaro m.m..alltså inga stela 10 eller 12 bultade. Finns en sorters axel standard, sen så tror jag det finns 12 bultat innehåll. Dock inte original? Men original axeln håller för mycket, så det är lungt.
Ang motornummer så är det lättast att du kollar på denna sida. Både för toppar och block.
http://www.mortec.com/bbc.htm
Förgasare på L71an ska vara 3 st 2 port holley om jag inte minns fel, sixpack. Det är riktigt häftigt när man väl justert in det. Och det är inga billiga grejor, så var rädd om det, om det är det som sitter på.
Växellådor så vet jag inte om M21an var standard, men troligen var den det iallafall till 427. Annars finns ju M20 och M22 också. Skillnaden ser man på splinsen så det är inte lätt att se när det sitter i bilen. Men man märker skillnad på lådorna om man kört bilar med båda sorterna. Det skiljer i uväxling på 1an på dem, M20 går att köra ganska sakta och bra med, medan M21 och M22 är svår att köra sakta med. Med en M21-M22 och någorlunda bakaxelutväxling så gör bilen ca 100 km/h på 1ans växlen.
MVH Krille
Postat: ons aug 23, 2006 12:02
av vätte
KrilleN skrev:
Genom bilens VIN nummer så ser du tyvärr ingenting om utrustning m.m. Bilens originalfärg ser du genom att titta på den lilla plåten som sitter vid dörrgångjärnen på förardörren. Där sitter en kod.
900 - Tuxedo Black
972 - Can-Am White
974 - Monza Red
976 - LeMans Blue
980 - Riverside Gold
983 - Fathom Green
984 - Daytona Yellow
986 - Cortez Silver
988 - Burgundy
990 - Monaco Orange
Utväxlingar finns allt från 3,08 till 4,56. Med och utan diff. Alltså diff var inte standard, men de flesta har det. Bakaxeln är inte samma som på chevelle, camaro m.m..alltså inga stela 10 eller 12 bultade. Finns en sorters axel standard, sen så tror jag det finns 12 bultat innehåll. Dock inte original? Men original axeln håller för mycket, så det är lungt.
Ang motornummer så är det lättast att du kollar på denna sida. Både för toppar och block.
http://www.mortec.com/bbc.htm
Förgasare på L71an ska vara 3 st 2 port holley om jag inte minns fel, sixpack. Det är riktigt häftigt när man väl justert in det. Och det är inga billiga grejor, så var rädd om det, om det är det som sitter på.
Växellådor så vet jag inte om M21an var standard, men troligen var den det iallafall till 427. Annars finns ju M20 och M22 också. Skillnaden ser man på splinsen så det är inte lätt att se när det sitter i bilen. Men man märker skillnad på lådorna om man kört bilar med båda sorterna. Det skiljer i uväxling på 1an på dem, M20 går att köra ganska sakta och bra med, medan M21 och M22 är svår att köra sakta med. Med en M21-M22 och någorlunda bakaxelutväxling så gör bilen ca 100 km/h på 1ans växlen.
MVH Krille
Ok, börjat klarna och kännas bättre
Postat: ons aug 23, 2006 12:09
av vätte
Ett runt cromat filter sitter ivägen, men jag vågar inte hoppas på att en sixpack rymms inunder det.
Jag tackar så mycket för tipsen !

Postat: ons aug 23, 2006 12:53
av frisk
Bilder och pris och skick och.... Vi vill se!!!

Visar gärna material,data
Postat: tor aug 24, 2006 0:53
av vätte
Frågan är bara hur det ska gå till.
Har några bilder i datorn
Förslag:
Skicka ett mail till
waingroe@msn.com
så "försöker" jag bifoga en bildlänk tillbaka
/vätte
Postat: tor aug 24, 2006 12:50
av frisk
jag har addat dig på msn så när vi e online samtidigt så kan du skicka dom över msn. Om du nu använder det annars får gärna skicka dom till min mail
christian.frisk@telia.com
Postat: fre aug 25, 2006 7:41
av Don Tomaso
Hej!
Här har du en länk till en bra sida om Muncie-lådor.
http://www.gearzone.net/muncie2.htm. Har själv en M21 i min 69:a med 350 och 3.55 i bakaxeln, och det stämmer att det går att dra till ca. 100 km/h på ettan. M21:an är tätstegad med en ganska hög 1:a. Vad gäller övriga uppgifter så kolla denna länk
http://www.stingray.nu/se/ och gå in på tech tips
