Sida 1 av 2
Kostnad att renovera ett block
Postat: fre aug 25, 2006 17:10
av gbak
Funderar lite på att ev bygga en 383:a eller 406:a.
Inte för att jag egentligen behöver det, utan mest för att det är ett kul litet projekt.
Anta att jag köper ett gammalt block som behöver renoveras.
Vilka kostnader är det frågan om?
Borrning, honing, deckning, linehoning av lagerlägen, mont av nya kamlager, rengöring, magnafluxning...... Nåt jag glömt??
Är det någon som gjort en block renovering nyligen som vet vad varje moment kostar?
Kanske är det smartare att köpa nåt helt färdigt?
block
Postat: lör aug 26, 2006 15:45
av Ingo
Bara att ringa runt och kolla.
Men håller själv på med en 351 cleveland som ska göras allt det där med,och jag räknar kring 25000 shortblocket (kanske lite i överkant) sedan kommer toppar insug o annat till.
vad du glömt är ju kamaxel o kamdrivning,idag är ju hyd-roll standard,så att montera in en sådan i en motor som inte haft det tidigare går väl på nätt 10000 med allt inräknat.
borrning kostar väl kring 3000 och med stressplattor lite till.
men allt avgör ju vad det är frågan om en renovering eller racemotor.
Så att segla iväg 60000 på en cheva smallblock är inga problem,och chevadelar är billiga.....
Re: Kostnad att renovera ett block
Postat: lör aug 26, 2006 16:47
av Peter
gbak skrev:En massa text
Du bor ju nästan granne med en av sveriges bästa motorbyggare,Tommy Flitt. Slå honom en pling.

Re: block
Postat: lör aug 26, 2006 19:41
av alberto.becker
Ingo skrev:Bara att ringa runt och kolla.
Men håller själv på med en 351 cleveland som ska göras allt det där med,och jag räknar kring 25000 shortblocket (kanske lite i överkant) sedan kommer toppar insug o annat till.
vad du glömt är ju kamaxel o kamdrivning,idag är ju hyd-roll standard,så att montera in en sådan i en motor som inte haft det tidigare går väl på nätt 10000 med allt inräknat.
borrning kostar väl kring 3000 och med stressplattor lite till.
men allt avgör ju vad det är frågan om en renovering eller racemotor.
Så att segla iväg 60000 på en cheva smallblock är inga problem,och chevadelar är billiga.....
Ja priset landar nog där som du skriver Ingo.
Har precis plockat ihopp en 383a från grunden å den har kostat mig en bra bit över 70.000, kan då erkänna att 90% av delarna beställts från USA. Man ska ju inte glömma att kör man aut så drar det iväg ytterligare med annan converter och möjligen uppgradering av lådan. Ang blocket så betalade jag 5000kr för omfodring på en, och borning på alla. Mig veterligen så linehona man väll bara när man byter överfall, annars går det att mäta upp och bygger du en race motor är väll stress platta att föredra, annars overkill, dyra utgifter till ingen nytta. Har sett tidigare på Nitroz färdiga block för ca 5000 kr.A/B
Postat: tis aug 29, 2006 17:50
av gbak
Har snackat med Tommy Flitt.
Ca: 3000:- för att borra, hona samt montera nya kamlager.
Det är ju rätt ok.
Kan man bara hitta ett block.....
Nån som har ett liggandes i nåt hörn?
Postat: tis aug 29, 2006 18:27
av frisk
I amerika använder man la gamla motorer som ankare? och köper nytt?? Blir ju om inte billigare så hamnar man på ung. samma summa och då har man en helt ny motor!
Tänk på miljön grabbar!!! Kör BB!!!!

Postat: tis aug 29, 2006 20:16
av Mr SIXPACK
Gbak.
Jag har ett hörn i garaget..... som det står en komplett (isärtagen) Cheva 350 motor från -79 som behöver renoveras. Har inte suttit i en Corvette utan en Pickup. Det är ett 010-block som är 2-bultat.
Är det intressant? Maila eller slå en pling 070-3231096.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Postat: tis aug 29, 2006 21:04
av Sandberg
Hej
Nu tror jag ju att gbak vill bygga motor för att det är kul att göra det själv men ska man jämföra priser så är det nog inte så mycket att tjäna på att göra det själv förutom erfarenheten, nöjet och naturligtvis självkänslan när det är klart.
Här finns lite svenska priser att jämföra med och jag tycker att det verkar prisvärt.
http://www.race-shop.com/motorer.htm
Postat: tis aug 29, 2006 21:25
av ornet
Man ska absolut INTE köpa ny motor.
Finns inget som engagerar alla i ens omgivning som när man bygger ihop en motor själv.
Tänk va kul det är när folk kommer till en och med deras blickar talar om hur dum man är som inte gör enligt deras besservisser råd.
Hur man sprider den enda sanna glädjen omkring sig när något går fel., eller inte sätter banrekord varje gång. För att inte tala om alla timmar av förklaringar man måste göra efter raset
Förresten är det ju kul att läsa om projekten på forumet.
Postat: tis aug 29, 2006 21:33
av frisk
ornet skrev:Man ska absolut INTE köpa ny motor.
Finns inget som engagerar alla i ens omgivning som när man bygger ihop en motor själv.
Tänk va kul det är när folk kommer till en och med deras blickar talar om hur dum man är som inte gör enligt deras besservisser råd.
Hur man sprider den enda sanna glädjen omkring sig när något går fel., eller inte sätter banrekord varje gång. För att inte tala om alla timmar av förklaringar man måste göra efter raset
Förresten är det ju kul att läsa om projekten på forumet.
A ja då da!!!

Postat: tis aug 29, 2006 21:47
av gbak
Håller med Ornet!
Klart att man skall göra jobbet själv, det är ju lixom det som är grejen!
Det är ju resan fram till målet som är själva målet, (inte målet själv).
Och tänk så många frågor och nya trådar som jag kommer att skapa för att jag gör fel eller inte riktigt vet hur jag skall göra!
Var det inte nån (Frisk???) som tyckte att det var lite dött på forumet.
Att själv få preppa blocket verkar ju "skitkul".
Slipa lite här och lite där, få två hk mer för att jag leder iväg oljan åt ett annat håll än som var tänkt från början o.dyl, perfekt vintergöra för mig.
Dessutom så har jag ju allt utom en riktigt bra bottendel.
En liten Scatvev, några starka stakar och sedan 8 högkomp kolvar så är jag ju där.
Det är ju bara några tusenlappar + ett antal arb timmar.
Javisst ja, blocket glömde jag ju!
Fast då lär det ju spinna på tvåan också.............

Postat: tis aug 29, 2006 21:57
av ornet
Ja, och Frisk blir ju inte riktigt trovärdig och tillräckligt spännande innan han laddar minst 250hk i form av lustgas

Lite slir på bakaxeln kan ju vem som helst få

Postat: tis aug 29, 2006 22:36
av frisk
ornet skrev:Ja, och Frisk blir ju inte riktigt trovärdig och tillräckligt spännande innan han laddar minst 250hk i form av lustgas

Lite slir på bakaxeln kan ju vem som helst få

Jag har fortfarande inte sett dig använda lustgas!!!

Postat: tis aug 29, 2006 23:18
av ornet
Nä. Min äkta hälft fann ju den optimala blandningen mellan lustgas och bensin för att smälta kolvar så jag är lite "bränd" denna säsong.
-Jo, vi gifte oss i all hemlighet när mantorp tävlingen var. Ungarna och våra föräldrar såg ut som

i kyrkbänken. De trodde de var där för att äta våfflor:-
Så nästa säsong gör vi ett nytt försök Frisk. Har inte glömt att du körde 1 tiondel snabbare än mig på Säve ifjol. Never forget

Postat: tis aug 29, 2006 23:23
av frisk
Hehehe låter gött!! Vi träffas nästa år ... om inte tidigare...
Grattis till giftemålet

Hälsa och gratta!!!
Postat: ons aug 30, 2006 7:52
av gbak
Grattis Ornet!
Vi vill se bilder som vanligt!
På brudparet alltså, (din gamla motor vet vi redan hur den ser ut).
Har du provat att oljekyla kolvarna från undersidan?
Man kan rikta en liten stråle som kyler av kolven, genom att borra pyttesmå hål på rätt ställen.
Postat: ons aug 30, 2006 8:38
av M Nordin
gbak skrev:Grattis Ornet!
Vi vill se bilder som vanligt!
På brudparet alltså, (din gamla motor vet vi redan hur den ser ut).
Har du provat att oljekyla kolvarna från undersidan?
Man kan rikta en liten stråle som kyler av kolven, genom att borra pyttesmå hål på rätt ställen.
gbak: Glöm inte allt annat krafs som kostar - balansering osv eller att din fina rullpinne smäller i vevstakarna mm. Bygg inte på borrade 400 block! Kul att bygga själv men dubbla den första kalkylen prismässigt och tredubbla arbetstiden...
MVH
MN
edit: stavning...
Postat: ons aug 30, 2006 10:07
av gbak
Behövs det balanseras då?
Vad jag förstår så är balansering inte alltid nödvändigt.
Har också kalkylerat med att jag behöver en ny kam med "small base circle".
Nya stakar brukar väl kunna vara anpassade för frigång mot kam ?
Postat: ons aug 30, 2006 10:41
av M Nordin
Även om du köper ett balanserat 383 kit (notera ex på Summit så är deras billigare Eagle kit inte balanserade) så skulle jag kolla det iaf. Surfa runt lite så kommer du se många med fina stakar "som skall gå fritt" som får fila på både på stakarna (adjöss med den balanseringen...) och i blocket. USA grejor ÄR halvfabrikat, dock ganska roliga sådana
MN
Postat: ons aug 30, 2006 11:53
av Peter
Helt klart att det ska balanseras med flexplatta/svänghjul och svängningsdämpare. Att snåla in på detta är som att skjuta sig i foten. Som Nordin sa,så ta den beräknade kostnaden och,minst,dubblera den så börjar du hamna rätt.
Alla jäkla smådelar samt "När jag endå håller på"s drar iväg snabbt. Been there,done that,bought the tshirt.

balans
Postat: ons aug 30, 2006 14:46
av Ingo
gbak skrev:Behövs det balanseras då?
Vad jag förstår så är balansering inte alltid nödvändigt.
Har också kalkylerat med att jag behöver en ny kam med "small base circle".
Nya stakar brukar väl kunna vara anpassade för frigång mot kam ?
Min cleveland ska vi inte använda något kinesiskt strokerkit till.Men bara för att dom uppger att kiten är balanserade så är det en väldigt dålig balansering.
Min motorbyggare,och andra jag pratat med balanserar alltid om kitet i Sverige.
Postat: tor aug 31, 2006 11:33
av gbak
Frågor:
Är det någon skillnad på H-profil stakar och I-profil stakar vad beträffar kollision mot kam nockar?
Om man tittar på H stakarna så ser de ut att lättare gå fria.
Men det kanske bara är en synvilla, nån som vet?
Är det någon som känner till fabrikatet CAT?
Har hittat en CAT vev och stakar till bra priser i US.
Går det att använda min befintliga flexplatta och svängningsdämpare (7 1/4"), eller måste man byta ut dessa delar också?
Postat: tor aug 31, 2006 12:47
av Peter
CAT är tillverkat i Kina och har ett tvivelaktigt rykte om sig. Ang skillnaden mellan H och I är inte så viktigt i den klassen av motor du ska bygga,men H stakarna sägs tåla lite mer varv än I men att I orkar med lite mera vrid,mera en fråga om smaksak o coolehetsfaktor.
Eagle(Kina) samt Scat(Kina) har visat sig fungera bra.
http://www.hotrod.com/searchresults/?si ... &terms=383
Postat: lör sep 02, 2006 2:01
av gbak
Postat: lör sep 02, 2006 9:40
av Peter
Känner bara till märket på kolvarna och kolvringarna. Skulle satsa pengar på smidda kolvar och försöka undvika Hyperkolvarna.
Kolla på tex
www.flatlanderracing.com .Dom har rätt många olika typer av strokerkit.

Postat: lör sep 02, 2006 11:06
av gbak
Vad har du emot hyperkolvarna?
Fördelen är ju att man kan har mycket små kolv/cylinderväggs avstånd vilket gynnar ringtätningen.
Nackdelar.......?
Postat: lör sep 02, 2006 12:12
av alberto.becker
Tycker det ser rätt okej ut.
Jag använder själv dom kolvarna i min 383a.
Hör efter hos din lokala speed shop om priset på ett stroker kit, av egen erfarenhet kan jag säga att frakten blir mycket hög om du tar hem det från staterna, klart har du ingen brådska kan du ta det med båt

.
Lycka till. A/B
Postat: lör sep 02, 2006 14:31
av gbak
Snackade tidigare med Robban, han ville ha runt 17' eller likn tror jag det var.
Det är ju en viss skillnad mot 5'.
Med tull+ moms så borde jag hamna på 8-10' om inte frakten går i taket då.
Hur mycket kan ett kit väga, 30 kg???
Postat: lör sep 02, 2006 15:15
av alberto.becker
gbak skrev:Snackade tidigare med Robban, han ville ha runt 17' eller likn tror jag det var.
Det är ju en viss skillnad mot 5'.
Med tull+ moms så borde jag hamna på 8-10' om inte frakten går i taket då.
Hur mycket kan ett kit väga, 30 kg???
Hmm totala vikten kanske är så?, vet faktiskt inte efter som jag inte köpte ett kit utan dom för mig bästa delarna för mitt bygge och inte samtidigt. Alltså blev det självklart dyrare, 1020$ för mina delar men exakt dom delarna jag ville ha.
Ang frakt kostnad så minns jag att enbart veven kostade mig 2500kr i frakt , men å anda sidan så är det där överhängande vikten är i kitet.
A/B
Postat: lör sep 02, 2006 15:46
av gbak
Vad har du stoppat in för pryttlar i ditt block?
Och vilka bearbetningar gjorde du på blocket?
Har du nån känsla för om jag vågar gå upp till 11.5 i komp eller om det är för mycket för gatkörning?