Sida 1 av 1

Motorolja ?

Postat: tor aug 31, 2006 17:08
av Lelle B
Nu har jag köpt min första Corvette, en 87:a. Jag har lite funderingar inför servicen, vad skall man ha för motorolja ? just nu är det Mobile 1 helsyntet. Men vissa tycker man ska köra på Mineralolja. Jag vet att från 91 så kör man på helsyntet. finns det någon anlednig att byta ?

Postat: fre sep 01, 2006 7:19
av M Nordin
Hej,

fortsätt på samma olja du kör med nu och låt raggarbilsexperterna köra med raka SAE50 mineraloljor i sina strippenbilar så blir det bra! :wink:

MVH

MN

Tja

Postat: fre sep 01, 2006 8:18
av Ingo
Är man gjord av kosing så spelar det nog inte så stor roll,och corvette 87,an är så pass modern motor att den fixar helsyntet.
Men att köpa en olja som är mycket högre klassad än vad som står i instruktionsboken är bortkastade pengar,och kan i vissa sällsynta fall orsaka problem.
Men oljeprodukter är ju så billigt i Sverige, så det är bara att göda de stackars oljebolagen :D

Re: Tja

Postat: fre sep 01, 2006 10:36
av M Nordin
Ingo skrev:Är man gjord av kosing så spelar det nog inte så stor roll,och corvette 87,an är så pass modern motor att den fixar helsyntet.
Men att köpa en olja som är mycket högre klassad än vad som står i instruktionsboken är bortkastade pengar,och kan i vissa sällsynta fall orsaka problem.
Men oljeprodukter är ju så billigt i Sverige, så det är bara att göda de stackars oljebolagen :D
Ingo: Jag tänker inte dra igång ett "oljekrig" men vad menar du med att det bara är moderna motorer som klarar helsyntet? Och referera till vad som står om oljeklasser i en instruktionsbok från 1987 är väl inte relevant då "alla" oljor i dag uppfyller nyare och hårdare krav. Oftast står det ju "...minst uppfylla klass API bla bla"). Med det resonemanget skulle jag ju bara kunna köpa Goodyear däck till min badbalja eftersom det var det enda däck i den storleken som fanns 1984! Eller att folk fortfarande letar sig fördärvade efter DexronII som ersatts av DexronIII (men som naturligtvis inte finns med i IB)...

Sedan är ju inte prisskillnaden hysterisk på bra oljor - syntet eller mineral - och de flesta klara sig med ett byte/år a 5 liter. Vore ju skillnad om man hade en 911 som har torrsump :D

MVH

MN

Postat: fre sep 01, 2006 11:52
av COOLMACHINE
Jag körde min förra corvette C4-1989 i 16 år på Mobil 1 olja utan några som helst problem. Så forsätt du med Mobil 1 :)


8)

Postat: fre sep 01, 2006 12:45
av Lelle B
Tack alla ni som svarat. Jag tycker att detta forum är toppen när man inte har någon erfarenhet av Corvetter, det är alltit någon som har ett svar. Jag har haft en toppen sommar i min Corvette, jag har svårt att beskriva hur det känns, en stor lycko känsla. Jag fortsätter med samma olja. Tack alla hjälpsamma Corvette ägare. :D

Re: Tja

Postat: fre sep 01, 2006 13:01
av Ingo
Ingo skrev:Är man gjord av kosing så spelar det nog inte så stor roll,och corvette 87,an är så pass modern motor att den fixar helsyntet.
Men att köpa en olja som är mycket högre klassad än vad som står i instruktionsboken är bortkastade pengar,och kan i vissa sällsynta fall orsaka problem.
Men oljeprodukter är ju så billigt i Sverige, så det är bara att göda de stackars oljebolagen :D
:D :D :D :D :D :roll:
Tja vissa motorer får en hiskelig oljeförbrukning med syntet jämfört med mineraloljor.
Gamla v8or har stora spel jämfört med moderna aluminiummotorer,alltså är det att kasta pärlor för svin att köra på helsyntet i dylika.
Men är det ingen kostnad att betala 100 kronor litern jämfört med 15 så är det ju helt ok :lol: :lol:

Postat: fre sep 01, 2006 17:00
av COOLMACHINE
Hej Ingo
Saxat från auto motor sport:

Varför är då syntetolja överlägsen mineraloljan? Utan att skriva en 100-sidig avhandling kan man väl i korta ordalag nämna att syntetoljan har en bättre "pumpbarhet" (mindre energiåtgång för oljepumpen), ger något bättre oljefilm (mindre friktion) och klart bättre köldegenskaper (lägre friktion vid kallstart). Ovanpå det har syntetoljan bättre stabilitet vid höga temperaturer, något som turbomotorer har glädje av.
Rent tekniskt är syntetoljan från början en vanlig mineralolja, som dock förfinats i flera processteg. De spretiga molekylkedjorna hos mineraloljan styrs upp till ett gemensamt utgångsläge som sedan förbättras med olika tillsatser, så kallade additiv. Tack vare att syntetoljan är mer homogen kan den finkalibreras till rätt egenskaper med sitt additivpaket.

8)

Hi hi

Postat: fre sep 01, 2006 17:40
av Ingo
COOLMACHINE skrev:Hej Ingo
Saxat från auto motor sport:

Varför är då syntetolja överlägsen mineraloljan? Utan att skriva en 100-sidig avhandling kan man väl i korta ordalag nämna att syntetoljan har en bättre "pumpbarhet" (mindre energiåtgång för oljepumpen), ger något bättre oljefilm (mindre friktion) och klart bättre köldegenskaper (lägre friktion vid kallstart). Ovanpå det har syntetoljan bättre stabilitet vid höga temperaturer, något som turbomotorer har glädje av.
Rent tekniskt är syntetoljan från början en vanlig mineralolja, som dock förfinats i flera processteg. De spretiga molekylkedjorna hos mineraloljan styrs upp till ett gemensamt utgångsläge som sedan förbättras med olika tillsatser, så kallade additiv. Tack vare att syntetoljan är mer homogen kan den finkalibreras till rätt egenskaper med sitt additivpaket.

8)
Givetvis är syntetoljan jättebra när man haft parkerad vetten utanför militärförläggningen hela veckan,och ska hem på helgen och det är 32 grader kallt :D

Postat: fre sep 01, 2006 17:54
av COOLMACHINE
Du blir väl inte arg Ingo?

Synteten är bra även när det är 32 grader varmt :lol:

8)

Knappast

Postat: fre sep 01, 2006 18:16
av Ingo
[quote="COOLMACHINE"]Du blir väl inte arg Ingo?

Synteten är bra även när det är 32 grader varmt :lol:

8)[/quote
det är ju inte mina pengar.] :lol:

Postat: sön sep 17, 2006 9:49
av Jake

Inte ?

Postat: sön sep 17, 2006 18:54
av Ingo

Postat: tis okt 10, 2006 18:30
av Bobrob
Vill bara kommentera kort!

Lyfte topparna på min gamla 92'a LT1 eftersom ena topplockspackningen hade gett upp. Topparna planades och sedan monterat med nya packningar - går kanon numera i brorsans händer!

Och så - bilen har alltid gått på Mobil 1-olja i 12000 mil - och vi kunde fortfarande se HONINGSREPOR i cylindrarna - alltså absolut minimalt slitage i motorn med "rätt" olja!

Postat: ons okt 11, 2006 11:32
av Jake
Bobrob skrev:Vill bara kommentera kort!

Lyfte topparna på min gamla 92'a LT1 eftersom ena topplockspackningen hade gett upp. Topparna planades och sedan monterat med nya packningar - går kanon numera i brorsans händer!

Och så - bilen har alltid gått på Mobil 1-olja i 12000 mil - och vi kunde fortfarande se HONINGSREPOR i cylindrarna - alltså absolut minimalt slitage i motorn med "rätt" olja!
Att se honingsrepor efter 12'000 mil skulle du göra om du inte hade bytt olja en enda gång.. Du har tokras i motorn, långt inann reporna är borta. Jobbar numer med just cylinderfoder och har ett foder här som gjort 150'000 mil... och gissa...Du ser honingmönstret, även om det fodret är totalslut ;).

Postat: tor okt 12, 2006 17:20
av Bobrob
Jake skrev:
Att se honingsrepor efter 12'000 mil skulle du göra om du inte hade bytt olja en enda gång.. Du har tokras i motorn, långt inann reporna är borta. Jobbar numer med just cylinderfoder och har ett foder här som gjort 150'000 mil... och gissa...Du ser honingmönstret, även om det fodret är totalslut ;).
Skämtar du? Jag renoverade en misskött FORD 460" som gått cirka 15.000 mil till en Cobra-replika för några år sedan - den var blank i loppen, kleggig under ventilkåporna och hade dessutom vändkanter - beroende på dåligt service och dålig gammal olja - så nog har bra olja och service synlig effekt alltid!

repor

Postat: tor okt 12, 2006 19:34
av Ingo
Faktum är att man brukar kunna se honrepor längst upp i cylindrar som är tokslut längst ner.
men ni pratar om lite olika saker ,har sett foder i industrimaskiner som varit spegelblanka på vissa ställen men honrepor har ändå synts,och då pratar vi om kring 40000 timmar.
men jänkarna brukar inte byta olja, det är problemet.
Även om motern gått på rak gräsklipparolja torde inte slitaget varit större ,om oljebyten utförts regelbundet. :D

Postat: tor okt 12, 2006 22:36
av COOLMACHINE
Om man ser vändkanter i cylinderloppen så kan väl inte honingsrepor synas samtidigt det verkar orimligt :?

8)

Postat: fre okt 13, 2006 10:44
av Jake
Nope jag skämtar aldrig :D

Skämt och sido så stämmer det som ingo säger, problemet är inte vilken olja du klunkar i utan hur ofta du gör det.

Men till och börja med en motor bedöms som slut när oljeförbruknignen är 0.5-1% av bränsleförbruknignen. Tokras är kanske lite att ta i :)

Blev bara tvungen att testa om jag kunde spegla mig i ett sprojlans foder, och det gick.. och ett tokslut foder kan man också spegla sig i trots att det har repor ;).

Men du jämför äpplen och päron, en gammal SVO kan inte jämföras med en LT1 och en LT1 kan inte jämföras med en LS7.
1. matrealtekniken gått frammåt "nya foder" är otroligt mycket mer slitstarka.
2. Honingstekninken har gått frammåt, Rk, Rvk, Rpk, Ra osv har anpassatst så att en oljedroppe precis får plats i repan..
3. Oljekvalitén är otroligt mycket jämnare och högre nu.
4. varvtalsintervallet som motorn normalt jobbar i spelar stor roll.
5. SVO är en FORD produkt :D

SÅ bara för att du ser repor så kan man inte avgöra om fodret är slut eller inte.

Det fodret jag snackare om som gjort 150000 mil, har givetvis fått utmärkt service, men det behöver väl inte lilläggas ;).

lite kuriosa:
I många polisdistrikt i jänkeland så så har man sedan början på 90 talet börjat negligera underhållet i bilarna. Bilarna går jämt och hinner aldrig kallna. Detta har gjort att dom körs mellan 100000 till 200000 miles (beronde på var i landet) innan första service görs. Detta kan jämföras med lastbilar där service intervallet är 6000-8000 mil, mercedes har en serviceintervall på 12500 mil.

Som MOBIL1 skryter om 6600 mil på ett oljebye, inga problem oavsett olja säger jag.

Postat: tis nov 21, 2006 23:56
av Mattsson
Måster bara instämma gällande foder
Jag bytte toppackning för ett tag sedan på en Volvo 740 som gått 57000mil o där fanns honingsreporna denna bil har gått med en ägare och mobil 1 syntet olja sedan ny

Själv kör jag Altid Qs olja men är av uppfatningen att man kan köra på billig olja ( mineral) om man byter ofta

Mvh David

Postat: fre dec 08, 2006 21:13
av Bobrob
Jake skrev:Nope jag skämtar aldrig :D


Som MOBIL1 skryter om 6600 mil på ett oljebye, inga problem oavsett olja säger jag.
Håller naturligtvis inte med - det finns tester på nästet som visar skillnad mellan olika oljor efter lång tids användning. Rätt oljetillsatserna gör bl.a. så att försurning och försämring av oljan tar längre tid.

Se t.ex. http://neptune.spacebears.com/cars/stories/mobil1.html

Mobil 1 brukar klara sig bra - AMSOIL ofta bättre - men vissa blir kassa efter mycket kort tid.

Re: repor

Postat: fre dec 08, 2006 21:32
av Bobrob
Ingo skrev:Faktum är att man brukar kunna se honrepor längst upp i cylindrar som är tokslut längst ner.
men ni pratar om lite olika saker ,har sett foder i industrimaskiner som varit spegelblanka på vissa ställen men honrepor har ändå synts,och då pratar vi om kring 40000 timmar.
men jänkarna brukar inte byta olja, det är problemet.
Även om motern gått på rak gräsklipparolja torde inte slitaget varit större ,om oljebyten utförts regelbundet. :D
I gamla 4-takts motorer V8or, Ford 460", Buick 215", Chevy 350" gamla engelska MC typ BSA har jag noterat slitaget i toppen på cylindern med bl.a. vändkanter i toppen med tillhörande blank slityta och inga honiongsrepor - de har ju slitits bort. Har aldring sett ett större slitage i botten på cylindern än i topppen! Lösningen har varit att "fuskhona" (borrmaskin med honingsverktyg) cylinder och byta kolvringar och fått en väl fungerande motor - till ringa renoveringskostnad - har naturligtvis också bytt ram och vevlager när motorn ändå varit sönderplockad.

slitage

Postat: fre dec 08, 2006 22:36
av Ingo
Vändkanter honar man ned framförallt för att inte de nya kolvringarna ska knäckas vid högre varv efter en "raggarrenovering"
men om du går efter cylinderloppen med en indikatorklocka,ser du att de är mer slitna i botten än längre upp,och oftast lite mer åt ett åt ett håll
Att honrepor är kvar i cylindern upptill om den är slut nertill är kanske lite överdrivet,men faktum är att cylindrarna slits lite olika också.
minns på sjuttiotalet när det kom hem motorer från usa som såldes som "kontrollerade" (om dom gick att starta),eljest som repobjekt hur vanvettigt slut cylindrarna var nertill på vissa,men ändå var det inte speciellt stora vändkanter.Visst kunde en dal av dessa vara honade och bytt ringar i,men oftast satt plåtpackningar som topplockspackningar så det var nog tveksamt om de var rörda..
Slaglängden kan ju också påverka litegrann hur slitaget förlöper,men brist på oljebyten är nog det som sliter mest.

Postat: lör dec 09, 2006 0:20
av MickeW
Idiot och novis i ämnet så verkar dino vs syntet olja vara Fugelsang ämne?

Menar ni andra att om man kör dino olja så är motorn "mer" sönderkörd än om man åkt med syntet olja...?

Verkar helt skruvat enligt mig iaf, men som sagt jag är bara en verkstads mekaniker utan större kunskap av olika oljor...
Om det smörjer funkar det..eller?

Postat: lör dec 09, 2006 13:51
av Bobrob
MickeW skrev:Idiot och novis i ämnet så verkar dino vs syntet olja vara Fugelsang ämne?

Menar ni andra att om man kör dino olja så är motorn "mer" sönderkörd än om man åkt med syntet olja...?

Verkar helt skruvat enligt mig iaf, men som sagt jag är bara en verkstads mekaniker utan större kunskap av olika oljor...
Om det smörjer funkar det..eller?
Det är ju bara så att olika oljor har olika egenskaper och passar för olika användningsområden. Bland motoroljor finns både bättre och sämre oljor bl.a. med avseende på hur snabbt deras egenskaper förändrats/försämrats efter ett antal timmar/mils körning. T.ex. kan försurande förbränningsprodukter bryta ner oljan och också skada motorns olika delar. Vissa tillsatsprodukter i oljan kan minska eller förhindra sådan effekter. Syntetoljor håller ofta bättre och har kvar mer goda egenskaper efter lång tids användning, men det beror också på ett antal tillsatser som finns i dessa oljor. Se lite vad AMSOIL säger (säljsnack) vid jämförelse av ett antal olika testade oljor. http://www.amsoil.com/performancetests/g1971/index.aspx

Jag säger inte att MOBIL 1 är den bästa oljan - men den är tillräckligt bra. I mina gamla vardagsbilar TOYOTA och liknande som gått 15-25.000 mil använder jag alltid BILTEMA's (kommer visst från STATOIL) semi eller helsyntetoljor och byter ofta. Regelbundna olje och filterbyten är säkert viktigast i standardbilar, men jag anser att högprestandabilar dessutom bör få en mer högpresterande olja.

Högpresterande

Postat: lör dec 09, 2006 16:27
av Ingo
Tja nu kom du in på något som är lite intressant,"högpresterande",vad menas egentligen med det.
Om vi tar flyget och småplan typ cessna o dyl.De accepterar inget annat än mineralolja!!!!!!.
Att syntetiska är "bättre" beror ju helt på vad vi är ute efter.
Om det gäller att kallstarta en motor mitti vintern (en kall vinter :lol: )utan motorvärmare,så är ju en syntet från 0 och uppåt suverän,och en ren mineral kan man inte få lika tunnflytande kall,åtminstone inte om man även ska ha egenskaper vid högre temperaturer..
En liten högvarvig motor med liten oljemängd kan det ju också vara fördelar med syntetisk olja.
Varför nya motorer måste ha specialsyntetoljor beror ofta på förbilligande,alltså sämre produkter som köparen får hålla igång med dyra specialoljor(exempelvis nya corvetten som måste ha ett speciellt additiv för att aluminium och stål ska glida ihop)
Men att köpa dyra bling bling oljor till gamla motorer är som att köpa pärlor till svin.
I gamla Detroit järn duger mineralolja föträffligt.
Olja till dieselfordon har för det mesta ett betydligt tuffare liv än vad vilken "prestandabensinmotor" som helst har,och ofta håller den bland de högre bensinklasserna också.
Men som sagt något specialadditiv kanske saknas,men har man en motor som inte kräver den tillsatsen,varför betala dyrt för den då?

Postat: lör dec 09, 2006 20:07
av Peter
Ska man vara riktigt överjävlig så kör man med Dieselmineral i vinkeln för den oljan har ett större zinkinnehåll samt har andra additiver som är borttagna ur "bensin"oljan pga att catten inte gillar dom.
Själv kör jag med 20w-50 Dino.
Vet att jänkarna har dille på att åka runt på någon Shell olja som heter Rotella?

Postat: tis feb 27, 2007 0:53
av NiclasNohren
Jag kör alltid Mobil1. Inte värt att snåla med oljan om man ska köra bilen ordentligt. Blir ju knappt någon merkostnad att tala om mot billigare alternativ.

Postat: tor mar 01, 2007 9:51
av mrv8
Altid ett lika omtalat ämne. :D

Men se upp vissa motorer har lite konstruktions missar som gör att dom knappt klarar föreskriven service intervall, som i ett fall jag vet om är 3000 mil mellan servicarna vilket är för långt om man använder resurserna.

Sen brukar ju inte en del motorer låta så himla bra efter 4000-5000 mil på samma olja. Där hydralyftarna är igensatta.

Sen finns det ju dom som tål vad som helst, där knappt oljan rinner ut ur dom vid byte, speciellt dieslar verkar klara såna mishandlingar, men dom varvar ju inte så mycket.

På tal om det kör inte så hårt med billar som inte oljan är bytt på 5000 mil eller så dom brukar skära efter ett tag i toppfart.


Har aldrig förståt den här typen av misshandling av maskiner, men en del tycker ju att en bil blir en bättre bil desto mer man missköter den, så det är väll bara att fortsätta.

Farligast är ju nästan när man byter på dessa missköta vagnar då dom ofta skär efter olje byte, när allt släpper av rengöringsegenskaperna i nya oljan och hamnar i oljepickupens sil som stop kloss.

Har en kusin som inte bryr sig ett smack om bilar och tycker service är helt onödigt han säger jag lämnar bara in när den inte går framåt men en gång ville han att jag skulle byta olja i hans bil fick höra att han inte hade byt på 7 år jag sa då struntar vi i det och den gick 3 år till innan allt annat var så slut så det vart skroten. Mättaren stanna på ca 22000mil fick jag veta. Men den gick inte så bra på slutet kan jag säga och han kör lugnt bara sommartid. Sen var det en japanare och dom brukar ju tåla sånt lite extra bra verkar det som, har hört någon myt om att dom inte får ha bilarna mer en 6 år i japan och att man inte gör nånting åt bilen under dessa 6 år, därav ska vara lite extra konstruerade för vanvård. Vet dock ej om deta stämmer, många myter i den här hobbyn.

Men jag kommer fortsätta byta, fast fler och fler blir på linjen byt motor när den rasar, nu även ameikanska policen tydligen också.

Men det finns Jänkare som byter i sina bilar, har en som ägaren bodde i Califorien och han sa jag byte inför varje smog check med andra ord minst var 90 dag.

Ja det var mina erfarenheter av ej olje byten ingen som har några spännand historier om lång körare kanske några bilde på ingen murrade motorer.

Lycka till med era lång tester, berätta gärna hur dom gick. Kanske skynda på resultaten på dom med lite toppfarts tester då och då? :roll:

Mvh
MrV8

byta

Postat: tor mar 01, 2007 17:29
av Ingo
Att byta olja och filter före varje besiktning är väldigt lämpligt,ligger hc ,men även koloxidvärden på gränsen så klarar man det med ny olja.