Sida 1 av 1
Cupe Fläkt
Postat: sön sep 03, 2006 10:54
av hby
Hej . Nybliven ägare till en 68-cab med ej fungerande cupe fläkt . Fläkten funkar om jag kopplar kabel direkt till den men inte vi reglaget.Någon som vet hur det skall fungera? Skulle behövas nu i höstfukten
Postat: sön sep 03, 2006 11:52
av gbak
Min 4-poliga switch hade brunnit sönder, kanske din också gjort det.
Postat: sön sep 03, 2006 13:06
av Hånta
Roligt att se att det blir fler corvette ägare här i Ö-vik

.Bor du i centrala stan?Hoppas att du löser problemet med fläkten.
Föresten har du några bilder på bilen,lägg ut några så att vi få se hur den serut.
Lars
Postat: mån sep 04, 2006 11:20
av hby
Är det något mer mellan switchen och fläkten och fram till switchen går det en kabel direkt från säkring ?
Postat: tis sep 05, 2006 7:30
av Don Tomaso
Hej
Min fungerar inte heller, har bytt switchen men fungerar fortfarande inte. Det finns någon form av motstånd som sitter på själva "värmekammaren" + att det finns en kondensator vid fläkten. Min fläkt går också om man kopplar 12V direkt på den.

Klurig lösning
Postat: tis sep 05, 2006 20:26
av R0ffe
Jag hade också vissa problem med kupefläkten när jag införskaffat mitt objekt, en tidigare ägare hade härjat vilt med avbitare och rörtång på det mesta.... Och eftersom han hade sålt den till en 55-årig ungkarl så lyckades inte denne fixa bilen utan den fick stå tills jag köpte den...
Men tillbaka till fläkten, i min 74:a så finns det en svart kabel som kommer ut vid startmotorn, denna kabel går sedan till den mystiska omkopplare som styr kupefläktens hastigheter.
Vad den tidigare ägaren hade gjort när han snabbt slängt in ett bojsänkte till 350 var att han kopplat denna svarta kabel till startmotorns anslutning, tror det var till soleoniden...
Och jag fick inte eländet att funka, utan jag fick den att gå om jag skickade 12v direkt på motorn men inte annars...
Kollare motsånd, brytarens funktioners osv...
Men så lusläste jag rephandböckerna (jo, det ska vara pluralis!) och såg att den svarta ska vara jordad i den ändan, och vips så funkade min fläkt som den skulle!
Har du ingen rephandbok så skaffa en omg, det är guld värt, både enkla och svåra saker klarnar mycket snabbare när man kan se och läsa i böckerna!
Postat: tis sep 05, 2006 22:54
av SmokeyHooker
På min 70:a med urkopplad AC så fungerar fläkten bara när "rullarna" som manövrerar AC:en och luften (sitter strax nedanför fläktreglaget) står i ett visst läge. Skruvade en del innan jag av en slump upptäckte det.
cupé fläkt
Postat: fre sep 08, 2006 21:08
av blizzard
Min Ac är också urkopplad
Fläkten styrs av vänstra reglaget, AC off ingen fäckt!
har kollat med hur det är kopplat och det verkar stämma.
Men eftersom hela inredningen är bytt med alla reglage av förra ägaren så kan det ev. vara någon felkoppling, för inte skall fläckte styras av att AC är av eller på ?
Planerar att ersätta min AC med en från SAAB istället
Postat: tis sep 19, 2006 9:46
av hby
När vi ändå är inne på cupefläkt och behov av värme. Hur sitter slangarna till värmepaketet kopplat. Jag har ett expansionskärl med ett antal anslutningar på . är det orginal ?