Sänka bak

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Sänka bak

Inlägg av Booster »

Tjena,
Har sänkt min bil bak (1 - 1.1/4 tum ung.) genom att montera nya längre spring bolts. Har jag också ändrat bakaxelgeometrin p.g.a denna manöver?
Tycker det verkar som jag fått en häftigare cambervinkel = större hjullutning! Eller är det bara synvilla?
Någon som vet om längre fjäderbladsbultar innebär att man måste justera ned (korta) camberstagen också?
Tacksam för synpunkter från de som vet.
Mvh
Booster
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

du kan justera camberstagen under bilen om du tittar på infästningen under diffen så är det bara att lätta på muttern och vrida bulten så ändrar du vinkeln...
om inte det räcker så finns det justerbara stag att köpa har sådana på min bil...
ser ut såhär:
http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=497
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

Tack för ditt svar vett74 men att camberstagen är justerbara visste jag förstås redan.
Min fråga är snarare om en dylik sänkning (eller för den delen en höjning) MED AUTOMATIK ändrar tidigare cambervinkel som då kräver en justering för att återkomma till ursprunglig korrekt camber????
Och om så är fallet: Vid en tums sänkning hur många milimeter (mellan tummen och pekf.) skall man minska längden på camber-staget???
För det måste väl bli att korta längden på strut rodden???
Måste finnas gott om folk med erfarenhet från detta på forumet eller?
I avvaktan på en proffsig hjulinställning på verkstad vill jag ha en någorlunda hyfsad inställning.
Mvh
Booster
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

:(
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Har du inte sänkt den otroligt mycket så tror jag nog du kan köra utan att må särskilt dåligt.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

Som sagt; sänkt cirkus 1 - 1.1/4 tum = cirkus 30 mm.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Booster skrev:Som sagt; sänkt cirkus 1 - 1.1/4 tum = cirkus 30 mm.
Visst har du då ändrat geometrin,men jag tror att det e inom toleranserna tills du har vägarna förbi någon som kan göra en ordentlig justering.
8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Camber vinkeln blir mer negativ när du sänker bilen , det är bara justera tillbaka på camber stagen
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Camber vinkeln blir mer negativ när du sänker bilen , det är bara justera tillbaka på camber stagen
Skriv svar