Hardtop eller Coupe

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Mr X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis aug 22, 2006 0:33
Ort: Åland
Kontakt:

Hardtop eller Coupe

Inlägg av Mr X »

Jag har lite svårt att bestämma mig, ska det vara Hardtop eller Coupe.
Vad säger proffsen här på forumet. Vilken tycker ni ser bäst ut och varför.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Hardtop så klart! Sitter på Z06 2001 och uppåt, men fanns ochså tidigare 1999-2000 i en enklare "LowCost"-model.

Två skäl att välja Hardtop:

1) cirka 10% vridstyvare chassi jämfört med Coupén = bättre väghållning

2) Utseendet - annorlunda, en del gillar det!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

:shock: CABBE så klart!
Känslan av Cabbe är outstanding.

:lol: :lol: :lol:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hatdtop!
För att det är en ovanlig modell.
Den bara är racing.
Den är :twisted: snygg.
Är lite som C3:an innan glasluckan kom. Ser lite vassare ut.
En Z06 kan man inte bortse ifrån :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..

Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..

Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

"Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe"..

Targa är ett TM och gäller endast för detta fabrikat. Det har alldrig funnits och kommer ej heller att finnas en Corvette TARGA.
Så e de....
Max
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Dublett !!!
Mr X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis aug 22, 2006 0:33
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Mr X »

Så en resume` av det här blir.
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.

Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.

Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

Mr X skrev:Så en resume` av det här blir.
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.

Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.

Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Angående problemet på 97 (och 98an) så vart det lätt fixat.. finns en utförlig beskrivning som GM gjort.= enkelt och tätt.

Lustigt hade oxå en TA förut men kom på bättre tankar.. :D

lycka till..
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
glider
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån feb 07, 2005 6:34
Ort: Dalarna

Inlägg av glider »

Mr X skrev:Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Du kan inte ta av/fälla ner taket när det är skönt ute.

Själv har jag en Coupe, jag resonerade som så att det en normal svensk sommar så är det relativt få dagar som jag tycker det är skönt att åka nerkabbat. Coupen kändes som en bra kompromiss och jag ångrar mig inte även om cabkänslan naturligtvis är bättre i en riktig cab. Men för dom där få dagarna så är det fint att glida runt med taket i skuffen och sommarkänslan i ansiktet.

Coupen och FRC:n (Fixed Roof Coupe, "Hardtop") antar jag också har bättre personsäkerhet än en Cab vid rullning eller krock.

mvh/Stefan
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

Nutte2 skrev:Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..

Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..

Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..
Targa... ??? åker du japanare eller ? Heter T-top för femte elfte gången :wink:
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

Nutte2 skrev:Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..

Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..

Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..
Targa... ??? åker du japanare eller ? Heter T-top för femte elfte gången :wink:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jaha den diskusionen igen refererar till tidigare inlägg :lol: :lol:

Angående den ständigt återkommande diskusionen om det heter T-top eller Targa så hittade jag följande informmation vilket verkar logiskt.

T-top does not refer to the shape of the roof, but rather it is short for Targa Top. The original design was a pure Targa but body flex demanded the center bar, discovered late in the design.

denna sida under C3

comments
8) 8)
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Mr X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis aug 22, 2006 0:33
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Mr X »

Det är tydligen ganska svårt att få tag på en hardtop.
Personligen tycker jag att coupen är snyggare men hardtopen är inte så tokig den häller. Svårt val.
Skriv svar