Sida 1 av 1

Tillverka egen prom?

Postat: sön sep 17, 2006 17:39
av ghd
Jag har bytt tpi-insuget på min 90 till TPIs big mouth manifold och big runners och även monterat ett ram air luftintag. Motorstyrnngen är standard, så när som på ett hyptertech-chip.

Det känns att regleringen inte fungerar bra. Ibland gör systemet rätt och motorn drar iväg bra, men oftast ställer den något fel och bilen känns då slö. Ofta verkar den "tänka" en stund innan den ställer tändning och insprutning rätt.

Finns det någon som mäter motordata och tillverkar chip som stämmer med hur verkligheten ser ut?

Postat: mån sep 18, 2006 7:15
av gta324
Dina mods borde inte ge problem........
möjligtvis skulle den behöva lite mer soppa.

Har du provat höja bränsletrycket?
Ställt tändningen rätt?

Annars blir det till att koppla in en laptop och köra en scan med typ TTS och sedan bränna ett nytt chip.

Det bästa är att lära sig själv, då kan du ändra hur mycket du vill när du vill........ :wink:

/N.

Postat: mån sep 18, 2006 8:22
av ghd
Jag skall kolla tändningsinställningen, enligt dataskylten skall den stå 6 grader före vid tomgång. Kan det vara idé att ställa ytterligare något tidigare?

Det känns som om systemet ställer tändningen fel, eller att den får för litet bensin. Jag läste någonstans att systemet känner av avgaserna och ställer rätt bränslemängd under dellast, men att fullgasläget styrs enbart av data ur själva styrenheten?

Motorn går bättre om jag trampar gasen i botten från nästan stillastående och låter den växla (automat) under fullgas. Ger jag fullgas från konstant landsvägsfart, tvekar den mycket mera. Ger jag försiktig gas från farter man inte får hålla, har automaten kvar i överväxelläget, kan resultatet bli att det inte verkar finnas många hästkrafter alls, den är ungefär lika snabb som en 940. Detta även om jag ger gas precis mot kickdownläget, fast inte hastigt, utan trycker ned gasen sakta.

Resultatet blir heller inte lika varje gång jag ger fullgas snabbt. Ibland drar den riktigt bra genom en eller flera växlar, ibland tvekar den, mest vid 4500-5000 rpm på tvåan, men ofta också vid måttligare varv på trean, direkt efter uppväxlingen från tvåan. Tvekar den på trean vid måttliga varv, drar den oftast bättre litet högre upp, från 4000 rpm ungefär. Ibland drar den riktigt bra upp till 5000 rpm, men sedan är det tvärdött.

Postat: mån sep 18, 2006 9:54
av gta324
Det känns som om systemet ställer tändningen fel, eller att den får för litet bensin. Jag läste någonstans att systemet känner av avgaserna och ställer rätt bränslemängd under dellast, men att fullgasläget styrs enbart av data ur själva styrenheten?
Stämmer.

Det är bara till att scanna av bilen när du kör så ser man vad som ev behövs..... mer soppa är troligt...........

/N.

Postat: mån sep 18, 2006 9:55
av gta324
Ett alt om du inte har laptop är att ta en voltmeter och mät spänningen från din O2 sensor när du kör....... Skall ligga på runt 900-950mV när du gasar på..........

/N.

Postat: mån sep 18, 2006 9:59
av ghd
Jodå, jag har laptop. Det låter som att jag borde skaffa mig kabel, program och kunskap om det som verkar vara ditt specialområde.

Hur gör jag? Vart vänder jag mig och vad kostar det?

Postat: mån sep 18, 2006 12:31
av COOLMACHINE
ghd skrev:Jodå, jag har laptop. Det låter som att jag borde skaffa mig kabel, program och kunskap om det som verkar vara ditt specialområde.

Hur gör jag? Vart vänder jag mig och vad kostar det?
Kolla min annons under Corvettedelar säljes "datascanner"

8)