Sida 1 av 1

Ignitor brytarlöst tändsystem

Postat: ons sep 20, 2006 20:40
av Dav7812
Funderar ju på att skaffa brytarlöst tändsystem till corren. Har tidigare varit inne på att köpa msd6 men har nu hört talas om Ignitor från Pertonix





Det låter ju väldigt bra och hyffsat enkelt när man läser om det, men är det nån som har testat om det verkligen funkar? Skiljer ju en del i pris också..
http://www.bm-classics.com/swe/ignitor2.asp

Postat: ons sep 20, 2006 21:03
av Moon
MSD 6 AL, Pertronix Ignitor i std-fördelare samt flame thrower-spole funkar klockrent. Har kört så i flera år utan att röra prylarna.

Postat: ons sep 20, 2006 21:23
av Dav7812
Har du Ignitor, flamethrower spole OCH msd6 al? Räcker det inte med bara Ignitor och flamethrower?

Postat: ons sep 20, 2006 22:23
av Moon
Visst räcker det, men med MSD-n får du multignista mm samt varvstopp om du väljer 6 AL

Postat: tor sep 21, 2006 7:43
av M Nordin
Dav7812 skrev:Har du Ignitor, flamethrower spole OCH msd6 al? Räcker det inte med bara Ignitor och flamethrower?
MSD6 är bara en "effektbox" - den behöver alltså fortfarande signal från brytare eller ngt brytarlöst för att kunna ladda tändspolen.

MVH

MN

Postat: tor sep 21, 2006 9:22
av Dav7812
Tror ni att jag som bara ska den som vanlig gatbil och inte köra på bana eller strippen märker någon skillnad med eller utan msd:n

Postat: tor sep 21, 2006 18:40
av BB
Jag har en obetydligt använd ignitor och en MSD blaster 2 tändspole liggande om du är intresserad!

Peter 0155-216638

Postat: fre sep 22, 2006 21:16
av Dav7812
Tjena!

En sista (förhoppningsvis) fråga i detta ämne;

Har köpt grejorna av BB, om jag i framtiden skulle bli sugen på lite värre/bättre grejor är det då bara bara att köpa en msd 6al och koppla in den för att få multispark, varvtalsstopp mm?

//David

Postat: sön sep 24, 2006 19:28
av Moon
Ja det går bra!

Postat: sön sep 24, 2006 19:43
av Dav7812
Tack för svaret!

Postat: tor sep 28, 2006 9:28
av Ralph
Innan du bestämmer dig rekommenderar jag att du tittar på CRANE XR-1 istället för Pertronix. Billigare, mycket enklare installation plus inbyggd vartalsbegränsare! (65$ på Summit Racing).
Mycket bättre kallstartegenskaper dessutom, även utan choke.

Den får signal från fördelaraxelns nockar så ingen magnetskiva att montera som på Pertronixen.

Som i alla(?) brytarlösa system skall man ha rätt tändkablar, ej ren koppartråd, plus rätt motstånd i tändspolen!!
Kolla in på nätet för mera info.

Mvh
701 Ralph

Postat: fre sep 29, 2006 8:50
av lars juner
Ralph skrev:Innan du bestämmer dig rekommenderar jag att du tittar på CRANE XR-1 istället för Pertronix. Billigare, mycket enklare installation plus inbyggd vartalsbegränsare! (65$ på Summit Racing).
Mycket bättre kallstartegenskaper dessutom, även utan choke.

Den får signal från fördelaraxelns nockar så ingen magnetskiva att montera som på Pertronixen.

Som i alla(?) brytarlösa system skall man ha rätt tändkablar, ej ren koppartråd, plus rätt motstånd i tändspolen!!
Kolla in på nätet för mera info.

Mvh
701 Ralph
Hej Ralph,jag har just skickat efter en crane xr 1 och undrar vad du har för tändspole och tändkablar.Jag har en 74,a.
m.v.h. Lasse

Postat: mån okt 02, 2006 8:41
av Ralph
Hej, jag använde en gammal Accel Racing spoile som jag hade liggandes, med ~3-4ohms inre motstånd.

Tändkablarna byttes ut till Pertronix "Flame Thrower" men du kan använda vad du vill bara det är av motståndstypen med "koltråds" kärna.

Mvh
Ralph