Kompressor vilken modell?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Kompressor vilken modell?

Inlägg av Nutte2 »

Hej!
Någon som har ide om kompressorkitt.. Har ni någon erfarenhet av procharger eller A&A kitt??? Bra eller dåligt slirar remmar, olika effekt??
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

typiskt när man hittar nåt roligt...ett inlägg från 28 Mar 2006 å inget svar :?: :evil:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

Ja det var tydligen inte många som har kompressor helt plötsligt..
Men jag har redan fått på en procharger..funkar fint :)
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

berätta gärna lite om den.. :shock:
varför du valde den etc etc
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

Valde den p.g.a att jag skulle ha en omgående och fick ett bra pris.
Hittade en som knappt var inkörd.
Var ett komplett "bolt-on" kitt till C5 som man skruvade dit själv under vintern. (med lite hjälp av kompisar)
Det som är skoj med detta kitt är att ingen anar att du har en kompressor före du gasar :D syns inte på huven som en magnusson - kompressor :D
Ger ca 150hk till i bilen.
Skulle det vara idag skulle jag satsat på ett twin-turbo kitt.
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Nutte2 skrev:Valde den p.g.a att jag skulle ha en omgående och fick ett bra pris.
Hittade en som knappt var inkörd.
Var ett komplett "bolt-on" kitt till C5 som man skruvade dit själv under vintern. (med lite hjälp av kompisar)
Det som är skoj med detta kitt är att ingen anar att du har en kompressor före du gasar :D syns inte på huven som en magnusson - kompressor :D
Ger ca 150hk till i bilen.
Skulle det vara idag skulle jag satsat på ett twin-turbo kitt.
Varför turbo?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

coolt med bakmonterat och enklare. Lättare montering enklare att ta ur mer effekt :twisted:
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Nutte2 skrev:coolt med bakmonterat och enklare. Lättare montering enklare att ta ur mer effekt :twisted:
Sliter inte turbo mer på motorn och
att effekten kommer på högre varv?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

Inlägg av Nutte2 »

Sliter duktigt både 2, kompressorn kommer oxå rejält på högre varv.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Masterworks skrev:
Nutte2 skrev:coolt med bakmonterat och enklare. Lättare montering enklare att ta ur mer effekt :twisted:
Sliter inte turbo mer på motorn och
att effekten kommer på högre varv?
slarvar du med oljebytena så JA eftersom oljan går varvare i en turkokärra.. och du får mer effekt vid låga varv med turbo än med en cetrifugal ala procharger...

Annars så vill jag ännu en gång passa på att utnämna procharger till Strörsta amatörerna och idioterna inom kompressorvärden.. De har ingen somhelst aning om att de ens är kompressorer de säljer.. och deras effektsiffror skall tas med ca 8 nypor salt.

här är ett samandrag..
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... procharger

och ett till om en bil som jag har hjälpt till att få ordning på pga att kompressorkittet INTE funkade out of the box.
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... procharger

dock så går det att få GÖTT mos med prochargers grejjer med man måste veta vad man håller på med..

Vet du inte vad du håller på med så det finns tre lösningar,
1. Enklast och troligtvis bäst i längden för både magsår och ekonomin, köp av vette.se eller annan seriös leverantör i sverige som kan hjälpa dig att få kittet att funka som det ska när det inte gör det direkt efter instalation.
2. lite krångligare, GREG på blowerworks han vet vad han håller på med. läs igenom hans bibel innan du köper oavsett modell.
3. tidskrävande, Lär dig själv det som
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Jake skrev:
Annars så vill jag ännu en gång passa på att utnämna procharger till Strörsta amatörerna och idioterna inom kompressorvärden.. De har ingen somhelst aning om att de ens är kompressorer de säljer.. och deras effektsiffror skall tas med ca 8 nypor salt.
:lol:

om dem nu suger så mycket finns det nån annan som e bra :?:
eller e de 2 x turbo som gäller :?:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Vet inte om det är en trend men 9 av 10 kit vi säljer är A&A kit, gäller både C5 & C6. Fungerar alltid som utlovat och har inte problem med remslir som Procharger. A&A's support är toppen(om du nu skulle behöva den :) )

Angående turbo, jag förstår inte varför man väljer STS bakmonterade kit ? Det måste vara en enorm turbo-lag med alla dessa meter med rör - eller har jag fel ? Det som det skrivs mycket om är att systemet känns 'sluggish' upp till 3600rpm vilket ytterligare spär på mitt första intryck att det är mycket turbo-lag.
Mycket av det man kan läsa på amerikanska forumen är som vanligt dynokörningar och raktfram körning där det kanske inte spelar någon roll. Ska man ut på bana spelar det väldigt stor roll!

De mest beprövade kiten är TTi's och APS där sådana problem inte finns.

Kommentera gärna - det ska bli intressant att höra era erfarenheter !

Är lite i valet o kvalet att sätta i ett APS kit i min bil :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

forsberg skrev:
Jake skrev:
Annars så vill jag ännu en gång passa på att utnämna procharger till Strörsta amatörerna och idioterna inom kompressorvärden.. De har ingen somhelst aning om att de ens är kompressorer de säljer.. och deras effektsiffror skall tas med ca 8 nypor salt.
:lol:

om dem nu suger så mycket finns det nån annan som e bra :?:
eller e de 2 x turbo som gäller :?:
Det är egentligen inget fel på deras kompressorer.. utan det att kitten INTE är bult on och att de INTE håller vad de låvar i reklamen, det går att nå dit reklamen lovar.... men det krver betydligt mer knowhow och pengar än bara ett kitt..

Det finns andra firmor tex Blowerworks, och A&A osv som använder prochargers eller vortechs kompressorer och dessa kitt innerhåller i betydligt högre grad det som krävs samt kommer att leverera det de lovar..

(det var väl ungefär var herr vette.se sa ;) )

ang turbo så drivs den av värmen i avgasserna och har man x meter rör där de kan kallna så kommer det att krävas mycket varv innan temperaturen i inluften blir tillräckligt hög.. skall man bara köra rekfram kan man ju labba med fet blandning och skum tändpunkt så att det brinner i grenrören när man staegar, när sedan trycket kommer återgår man till normala värden. men nu är det överkurs ;)

Skall du köra autmat så är det en enkel med enormt avgasshus som gäller viss lite lag blir det men du få löjligt fin värkningsgrad.. Är det bana+man så är det mindre avgasshus och vill du ha bort lagget helt så ta typ två aggar från nåt 2l japs,
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar