Sida 1 av 1

Blyfri bensin eller ej

Postat: lör sep 23, 2006 10:53
av Christer L
Har en privatimporterad -74 med en 350 SB. Då förra ägaren inte kört bilen på ett par år var han osäker om han använt blytillsats i bensinen eller ej. Är det någon på forumet som vet om det skall behövas eller ej. Går det att se det utläsa det på motorn?

Tacksam för råd och dåd.

Christer

Postat: lör sep 23, 2006 22:15
av Björn Leidelöf
Du kan utan problem köra blyfritt! Kom ihåg att amerikanska bilar hade katalysator från och med 1975 (= måste köra blyfritt!) och att dom därför introducerade blyfritt redan i början av sjuttitalet.

Har du kvar orignaldekalerna på insidan av domkraftsluckan så står det till och med att din bil ska köras på blyfri bensin.

Mvh, Björn

Postat: sön sep 24, 2006 0:10
av Chrippe
75 framåt kan köras blyfritt.

Postat: tis sep 26, 2006 18:48
av Björn Leidelöf
Om du kan köra blyfritt eller inte har ingenting att göra med om det är aluminiumtoppar eller inte. Skillnaden är att det är annan typ av ventilsäten i toppar som är gjorda för blyfri bensin. Men som jag skrev tidigare, alla amerikanska bilar är gjorda för blyfri bensin från början av sjuttitalet, så du kan lugnt köra vidare och slösa inte bort pengar på blyersättning.

Jag har kört min egen trimmade 454, 74:a i 18 år på helt vanligt 95 oktanig blyfri bensin och det är inget som hellst problem. Det står även i insturktionsboken (och på infodekalen i i bilen) till bilen att den ska köras på blyfri.

Det finns inte heller någon som hellst anledning att köra på annat än 95 oktan om nu inte motorn är trimmad med högre kompression. Du får inte ett uns mer effekt i motorn om du tankar 98 eller Shells 99 oktaniga. Ska du utnyttja bensin med högre oktan måste du anpassa kompression och förtändning för att få ut någon högre effekt.

Dock är det givetvis så att om någon satt i en gammal motor i din bil så kan det krävas blyersättning beroende på vilken årsmodell det är på motorn.

Mvh, Björn