Sida 1 av 1
Servoproblem
Postat: lör feb 14, 2004 13:15
av bigblock
Jag har en Corvette -71 bigblock.
Min styrservo orkar ej med vid låga farter och stillastående.
Den skriker och skakar. Är detta vanligt?
Ska jag börja med att byta pumpen?
Tips på ställen att handla på?
Tack på förhand!
Per
Postat: lör feb 14, 2004 15:46
av 69
Min började skrika när man svängde. Efter en titt såg jag att det inte fanns nån olja i pumpen. Det skedde snabbt så nånting läcker. Jag håller iaf på att renovera servopumpen (156:- kostar en renoveringssats på mekonomen). Jag tror att en utbytespump kostar runt 1000 kronor.
Men börja med att kolla om det läcker och isf var.
Postat: lör feb 14, 2004 23:19
av vett74
jo du måste nog kolla efter läckor.
sen kan ju pumpen ha gjort sitt också
om det skriker kan kanske nått lager börja va dåligt.
Postat: sön feb 15, 2004 15:11
av frisk
Hör ni sånt i era bilar.....jag hör bara ett våldsamt muller!!

Postat: sön feb 15, 2004 17:09
av Christian Larsson
frisk skrev:Hör ni sånt i era bilar.....jag hör bara ett våldsamt muller!!

Jag hör ett skrikande ljud till och från som kommer antingen ifrån generatorn eller servopumpen, inte säker på vad. Tycker det verkar mycket troligt att det är något lager eller så som inte mår bra. Snor den här tråden till en liten liknande fråga.
Servostyrningen läcker litegrann ifrån styrcylindern men jag väntar nog ett tag med att byta den, förra ägaren har fyllt systemet med ATF-olja vartefter det läckt ut. Kan denna felaktiga olja vara orsaken till skrikandet eller är det helt enkelt något lager som är slut?
Tänkte att skrikandet kanske beror på att lagret får fel/dålig smörjning?
Slänger in en till fråga när jag ändå är i gasen. Om man byter styrcylinder (slavcylindern, power cylinder osv) och därigenom låter all olja rinna ur och sedan monterar en ny. Är det då bara att fylla pumpen, dra igång motorn och fylla i pumpen vartefter systemet fylls eller krävs det någon balansering av styrningen eftersom systemet varit tömt emellan?
Postat: sön feb 15, 2004 18:25
av Peter
ATF olja e inget jag skulle rekommendera till servostyrningen.Köp GMs egna servoolja.

Postat: tis feb 17, 2004 0:41
av Björn Leidelöf
Ska försöka svara på dom lite olika frågorna...
Ett första tecken på läckage (ja förutom att det droppar!) och låg oljenivå brukar vara att servot inte "orkar med" på tomgång. Så, precis som sagts tidigare kolla oljenivån.
Givetvis kan det också vara pumpen som börjar "tröttna". Dom är dock förvånansvärt driftsäkra och brukar hålla i många år. Enklast är nog att skaffa en utbutespump (kring 1000-lappen), men tänk på att det då brukar det endast vara själva pumpen, så du måste behålla och flytta äver remskivan och själva plåthuset kring pumpen. Inget direkt krångligt, men det brukar kunna vara lite svårt att få bort remskivan om det suttit i många år och det krävs en o-ringssats för att installalera nya pumpen i plåthuset. Ett skrikande ljud brukar dock inte vara bra...det brukar betyda att pumpen behöver bytas!
Är det pumpen eller generatorn....enda sättet att vara säker är att helt enkelt plocka bort remmar efter behov så att bara den ena snurrar...
"ATF olja":Här antar jag att du menar olja för automatlådor?? Det brukar inte vara något problem att köra på det. Nu finns det ju olika sorters automatlådeolja och kommer jag ihåg rätt (är just nu 75 mil från min verkstadsmanual så jag kan inte kolla om mitt minne stämmer!) så är det faktiskt automatlådeolja av klassningen Dexron II som rekommenderas enligt Verkstadsmanualen. Nu ska man dock komma ihåg att det har skett massor av utveckling av oljor (av alla typer) sedan våra kära Corvetter byggdes så t.ex. Dexron II är inte helt lätt att hitta. Det jag fått fram (utan att jag lagt ner något jättejobb!) är dock att Dexron III ska funka lika bra eller bättre. Men....precis som någon annan nämnde så finns det ju idag oljor enbart avsedda för servostyrningar....det finns därför ingen anledning att inte använda dom.
Byte av cylinder: Tappa ur oljan, lossa slangarna, byt cylindern, fyll på olja, starta motorn och sväng fullt höger/vänster ett par gångar så ska det vara klart. Det kräver ingen ombalansering av ventilen.
Mvh, Björn