Sida 1 av 1
Konstiga fel??....
Postat: fre okt 06, 2006 0:42
av goa2head
Hej har en C5 -98/manuell.
Allt har lirat fint med bilen. Förutom att Service ABS och Service (antispinn) har lyst nångång men har slocknat när jag startat om bilen.
Ni är det så att helt plötsligt så går inte antispinn systemet koppla ur. Det är på hela tiden, och reagerar inte på knappen....? nån som vet?
Och så märkte jag nu när jag parkera bilen att larmet lagt av...fick låsa den manuellt....inte ens centrallåset fungerade.... nån som vet?
Tacksam för svar....
Postat: fre okt 06, 2006 11:59
av Max M
Felkoder?
Max
...
Postat: fre okt 06, 2006 13:23
av goa2head
vart läser jag av dom?
Postat: fre okt 06, 2006 14:26
av Max M
Slå på tändning
Håll ner OPTIONS ock klicka 4 gånger snabbt på FUEL
När datorn kört igenom alla system övergår DIC i manuellt läge. Det kan också påbörjas när som helst i automatiskt läge genom att klicka på valfri knapp.
GAGES - Nästa felkod
FUEL - Förra felkod
OPTIONS - Nästa system
TRIPP - Förra system
E/M - Avsluta
Skriv av felkoderna och radera dom genom att hålla RESET inne i ca 3 sek (datorn plingar)
Max
felkoder
Postat: mån okt 09, 2006 10:55
av goa2head
Har denna felkod som dyker upp. 28-tcs c1286 hc
Undrar också över denna givare. Det står Oil life Remain 56%
Hur fungerar det? Känner den av kvalitetet i oljan på nått sätt?
Postat: mån okt 09, 2006 12:08
av Max M
Eklaste först: OLR talar om hur mycket av oljan som är kvar att "förbruka"
Den tar viss hänsyn till ditt körsätt. Den känner dock inte av om du kör i tex öken

Vid varje oljebyte nollställer du den genom att hålla RESET inne i 3 sek.
Angående C1286 behöver jag veta om du har RPO JL4 (Active Handling)
Max
..
Postat: mån okt 09, 2006 19:22
av goa2head
Active Handling, Syftar du på Ställbara dämpare mm i mittkonsolen så svar ja.
Postat: mån okt 09, 2006 19:30
av Max M
Nej! Ställbara dämpare är RPO F45. Titta på RPO-dekalen som sitter under en av de små luckorna bak. Om RPO JL4 finns står det där.
Max
...
Postat: mån okt 09, 2006 20:48
av goa2head
Max M skrev:Nej! Ställbara dämpare är RPO F45. Titta på RPO-dekalen som sitter under en av de små luckorna bak. Om RPO JL4 finns står det där.
Max
Nej JL4 står inte med, Närmaste jag kommer är JL9
Postat: mån okt 09, 2006 21:50
av Max M
JL9 står för ABS och där finns inget problem. Återkommer i morgon eftermiddag så fixar vi det. Trött i kväll
Max
...
Postat: mån okt 09, 2006 23:56
av goa2head
Max M skrev:JL9 står för ABS och där finns inget problem. Återkommer i morgon eftermiddag så fixar vi det. Trött i kväll
Max
Tackar!!! Du är en san corvette ängel
Postat: tis okt 10, 2006 15:20
av Max M
C1286. I grova drag...EBTCM genomför ett centreringsavkänning av framhjulen när hastigheten överstiger 30 km/h. Den läser då av rattpositionssensorns 3 utsignaler för att avgöra om ratten vrids. Om ratten inte rör sig under en viss tid antar EBTCM att bilen går rakt fram och att detta är rattpositionssensorns mittläge. Avsikten med detta är att kompensera för slitage i styrning och hjulupphängning.
När koden sätts:
Magnasteer kopplas ur, du har inte det hastighertavkännande servot utan alltid full servokraft. Bilen känns vinglig i hög fart.
ABS/TCS fungerar som vanligt
Lampan Service Vehicle Soon tänds.
Möjliga felorsaker:
Trasig styrpositionssensor. Denna sitter längst ner på rattstången där den går genom golvet. Ser ut som en liten rund puck.
Trasig EBTCM. Denna sitter på bakaxeln En "klump" där det går in ett antal bromsrör. Du ser den bakifrån om du tittar under bilen.
Kan också bero på att du haft rattstången delad och inte satt ihop den rätt.
Antar att detta inte är fallet
Föreslår att du gör följande:
1.Ta isär den stora kontakten som sitter ansluten till EBTCM. Spruta i rikligt med el-kontaktspray. Återmontera och provkör.
2. Kontrollera och använd samma spray på anslutningen till ratpos.sensor.
Provkör.
Hjälper inte detta, hör av dig
Max
Postat: ons okt 11, 2006 12:36
av gibson
Jag hade kod C1281(också rattpositionssensorn) på min -98.Det var kontakten till EBTCM som inte satt fast ordentligt.Sprutade in el-spray och drog åt den med buntband(själva "låsfästet" glappade lite),sen var problemet löst.Höll dock på med felsökning från och till i månader innan jag kollade kontakten
