Köpa Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
geigervette
Nykomling
Nykomling

Köpa Z06

Inlägg av geigervette »

Jag har bestämt mig nu, Ska köpa en Z06.
Tänkte bara om ni hade några användbara tips.
Bilen jag har tittat på är en 01:a iofs bara en 385hk då men annars superfin drygt 8000mil en enägarbil (67 årig man) alltså felfri full dokumentation. Det jag funderar mest på är om man ska hoppa den för att det är en 01 o den svagare motorn o satsa på en 02 vet att de står högre men det jag tänkte på var om värdet kommer att sjunka markant mer än på den mera motorstaka i framtiden. Vad tror ni? Och har ni övriga bra tips?
Tack för svar på förhand. :D
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Om bilen "känns" bra och i bra skick så kan jag inte se nån anledning varför du inte ska köpa den. Dom få extra hästarna på nästa årsmodell har inte så stor betydelse :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Åker själv en Z06 -01 och 385 hk räcker på gatan - jag lovar! Bilen är ju lättare än en vanlig coupé.

Jag tänker själv göra lite enkel "trimning" - VaraRam-insug ger upp till 40 hk extra bl.a. - för att få lite mer kraft på banan. Avgas vill man ju inte byta beroende på skönt ljud och titanmaterial.

Robert
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Ralph

Inlägg av Ralph »

Klart du skall köpa en Z06:a, kan inte jämföras med en vanlig C5:a (om ni ursäktar) och som Robert säger, 385 riktiga hästar jobbar bra. När du kan köra fullt!! på bana med 385Hk så är det lätt att trimma om du eventuellt skulle behöva mera ;-). Bättre då att satsa på uppgraderade bromsar.
Har själv bytt från en 383" C3a med bättre vrid men tycker ändå att motorkaraktären i LS6 motorn är helt underbar coh växellådan ger perfekt kontroll.

Användbar som vilken svensonbil som helst men ge den luft och ta ut den på bana så känner du skillnaden! Styvare chassie ger också bättre väghållning. Och visst ser hard topen vassast ut av alla C5:or.

Inredningen är dock samma plastiga katastrof som alla C5:or. En Z06 köper man för drivlinan.

Kolla dessutom in Z06 forumet så kan du läsa på innan du bestämmer dig!
http://www.z06vette.com/

En viktig sak dock!! Akta dig för vrak från USA, Z06:or har en förmåga att dyka upp till verkligt "attraktiva" priser här hemma men en snabb CARFAX/historie kontroll kan hjälpa dig att inte bli lurad. Kolla upp bilen noga innan köp.
Kan rekommendera Vettesmåland.

Mvh
Ralph
Skriv svar