Sida 1 av 1

Gänga på TPS-skruv

Postat: fre nov 03, 2006 21:16
av LMER
Hej på er,

är det någon som vet vilken gänga det är på de skruvar som håller TPS-sensorn. På min 86:a är (var!!! :( ) det två aluminiumskruvar med TORX-skalle. Skallen gick av när jag skulle justera TPS:en för ett tag sedan, så nu kör jag med en riktig skruv och en mutter (för stor) på resterande del. Håller väl ett tag till... :?

Gängan verkar vara något mellanting mellan M4 och M5. Det skall tydligen finnas M4.5 men det verkar osannolikt. Kan det vara tum-gängat?

Mvh

skruvar

Postat: fre nov 03, 2006 22:43
av Ingo
det är dom här skruvarna va?
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1268
men om dom finns att få tag på lösa är en annan fråga
det här är väl mer orginal
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1279

Postat: lör nov 04, 2006 14:48
av LMER
Det stämmer att den sista länken pekar på originalen, alltså de jag menar. Det spelar iofs ingen roll hur de ser ut, det är bara lösa skruvar jag vill åt, eller ännu hellre, veta vilken gänga det är.
Originalskruvarna är ju i aluminium och de var ju därför de gick sönder, så jag vill egentligen byta mot en vanlig stålskruv.

Mvh

Postat: sön nov 05, 2006 12:35
av Jake
ALLT i motorn med nagot undantag ar tumgangat

Postat: sön nov 05, 2006 15:01
av LMER
OK, tack, det visste jag inte!

Postat: fre nov 17, 2006 14:08
av LMER
[quote="Jake"]ALLT i motorn med nagot undantag ar tumgangat[/quote]

Har fått fram att gängan är M4.5, en högst ovanlig dimension men likväl standard. Typsikt att välja en sån. :cry:

För övrigt verkar det som om att allt tillhörande "originalmotorn" är tumgängat medans nyare saker som tex insprutning o luftintag är metriskt.


Mvh

Postat: fre nov 17, 2006 14:31
av Jake
LMER skrev:
Jake skrev:ALLT i motorn med nagot undantag ar tumgangat
Har fått fram att gängan är M4.5, en högst ovanlig dimension men likväl standard. Typsikt att välja en sån. :cry:

För övrigt verkar det som om att allt tillhörande "originalmotorn" är tumgängat medans nyare saker som tex insprutning o luftintag är metriskt.


Mvh
Sant det finns en del AN. och NPT i insprutningen, och det finns bultar jag inte har mätt.. Men efter att ha rengjort alla gängor i min motor underenoveringen så hittade jag ingen metrisk gänga. M4.5 Säker på att det inte är en 3/16 UNC.. Betydligt troligare.. Det ligger nämligen MYCKET nära varandra.

Postat: fre nov 17, 2006 18:17
av LMER
Jake skrev: Sant det finns en del AN. och NPT i insprutningen, och det finns bultar jag inte har mätt.. Men efter att ha rengjort alla gängor i min motor underenoveringen så hittade jag ingen metrisk gänga. M4.5 Säker på att det inte är en 3/16 UNC.. Betydligt troligare.. Det ligger nämligen MYCKET nära varandra.
Jag är inte säker på någonting, vad det gäller detta :) och du verkar ha betydligt mer kunskap i detta ämne än jag, så jag tackar och tar emot :) Men iofs så var jag inne i en del affärer i Göteborg i somras och de kunde inte hitta gängan bland sina tum-gängade.

Jag ställde frågan på corvetteforum.com och du kan kolla vidare här:

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... 1557668139

Så det var alltså ingen som kunde mäta sig fram till vilken dimension det egenligen var. Nu måste jag försöka hitta lite tabeller som visar måtten för en M4.5 vs en 3/16 UNC. Intressant!

Re: Gänga på TPS-skruv

Postat: fre nov 17, 2006 23:02
av alberto.becker
LMER skrev:Hej på er,

är det någon som vet vilken gänga det är på de skruvar som håller TPS-sensorn. På min 86:a är (var!!! :( ) det två aluminiumskruvar med TORX-skalle. Skallen gick av när jag skulle justera TPS:en för ett tag sedan, så nu kör jag med en riktig skruv och en mutter (för stor) på resterande del. Håller väl ett tag till... :?

Gängan verkar vara något mellanting mellan M4 och M5. Det skall tydligen finnas M4.5 men det verkar osannolikt. Kan det vara tum-gängat?

Mvh
Varför vänder du dig inte direkt till din lokala GM SAAB verkstad?

MV A/B

Re: Gänga på TPS-skruv

Postat: lör nov 18, 2006 19:07
av LMER
alberto.becker skrev:Varför vänder du dig inte direkt till din lokala GM SAAB verkstad?

MV A/B
För att jag vill ha något annat än aluminiumskruv som är original, men tror väl iofs inte heller att de säljer bara den skruven utan det blir nog hela TPS-kitet i så fall och det känns ju lite överdrivet. Men visst, jag kan ju alltid slå en signal och kolla!

Re: Gänga på TPS-skruv

Postat: lör nov 18, 2006 20:20
av alberto.becker
LMER skrev:
alberto.becker skrev:Varför vänder du dig inte direkt till din lokala GM SAAB verkstad?

MV A/B
För att jag vill ha något annat än aluminiumskruv som är original, men tror väl iofs inte heller att de säljer bara den skruven utan det blir nog hela TPS-kitet i så fall och det känns ju lite överdrivet. Men visst, jag kan ju alltid slå en signal och kolla!
Tror inte du får några problem, har själv köpt enbart olika skruvar till min bil på lokala SAAB GM verkstad. Jag tror inte du får några alu skruvar, jag har i alla fall metall skruvar. När jag bytte till min nya TB passade dom i alla fall inte utan fick byta till ännu mindre :? .

Lycka till
Mv A/B