Import av -77:a?
Import av -77:a?
Efter mycket letande har jag hittat bilen som stämmer överens med allt jag vill ha...i USA! Försöker bringa ordning bland lagar och bestämmelser, och läsa forumets tidigare inlägg i ämnet, men hittar inget som stämmer överens med mina undringar. Bilen är en "1977 Corvette T-top, Numbers Matching Original Car" Har pratat med handelskammaren i Stockholm, som säger att det kan bli svårt att få den godkänd i Sverige pga avgasintyg, motorintyg, bullerintyg, osv, vad behöver jag kolla upp? och är det speciellt krångligt att få en -77:a godkänd? Vem ringer jag först? 

- Reodor Fälgen
- Rookie
tack för det tipset, ska ringa i morgon! Har fått höra så mycket negativt om just denna årsmodellen att jag ibland undrar om jag gör rätt!! De vi hört är att just årsmodell 77 och några år framåt är svårare att få godkända i Sverige pga den lag som kom -76 ang avgasregler för bla importerade bilar. Jag har försökt plöja mej igenom Naturvårdsverkets sidor i ämnet men känner mej bara ännu mer förvirrad. Ringer jag eller skriver till bilprovningen, Handelskammaren, vägverket osv, så får jag lite olika bud.
Jag vill ju inte i slutänden stå med bilen på kaj, för att i värsta fall bara lasta om för en resa till Finland, för försäljning J (det var rådet jag fick på handelskammaren). Alla jag pratat med har trots allt varit mycket hjälpsamma, men hur är det som sagt…är det bara små saker som behöver fixas, så är det inget hinder att ta hem, men behöver jag plocka ner bilen i beståndsdelar är det inte värt det, den kunskapen äger inte jag
Jag vill ju inte i slutänden stå med bilen på kaj, för att i värsta fall bara lasta om för en resa till Finland, för försäljning J (det var rådet jag fick på handelskammaren). Alla jag pratat med har trots allt varit mycket hjälpsamma, men hur är det som sagt…är det bara små saker som behöver fixas, så är det inget hinder att ta hem, men behöver jag plocka ner bilen i beståndsdelar är det inte värt det, den kunskapen äger inte jag