Luftning av bromsar och ABS enhet?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Ralph

Luftning av bromsar och ABS enhet?

Inlägg av Ralph »

Skall byta ut alla oljor i bilen och har lite frågor om bromsarna.

Enligt ett forum skulle man även se till att tömma/byta ut oljan i ABS enheten.

Det skulle då krävas en speciell procedur med GM verktyg "Tech II purge" där solenoiden i ABS enheten aktiverades manuellt så att man kom åt att cirkulera ny olja även in i den.

Någon som känner till detta eller vet var man kan hitta beskrivning av proceduren.

Tömmer man på gamla vanliga sättet finns det tydligen kvar gammal fuktig bromsolja i själva ABS enheten som då kommer ut vid första tillfälle ABS aktiveras och då kontamineras ju nya oljan direkt igen?

Lurigt detta så ngn som vet hur det ligger till hör av er.

Mvh
Ralph
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luftning av bromsar och ABS enhet?

Inlägg av Masterworks »

Ralph skrev:Skall byta ut alla oljor i bilen och har lite frågor om bromsarna.

Enligt ett forum skulle man även se till att tömma/byta ut oljan i ABS enheten.

Det skulle då krävas en speciell procedur med GM verktyg "Tech II purge" där solenoiden i ABS enheten aktiverades manuellt så att man kom åt att cirkulera ny olja även in i den.

Någon som känner till detta eller vet var man kan hitta beskrivning av proceduren.

Tömmer man på gamla vanliga sättet finns det tydligen kvar gammal fuktig bromsolja i själva ABS enheten som då kommer ut vid första tillfälle ABS aktiveras och då kontamineras ju nya oljan direkt igen?

Lurigt detta så ngn som vet hur det ligger till hör av er.

Mvh
Ralph


Samma undrar jag? 8)
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luftning av bromsar och ABS enhet?

Inlägg av vette.se »

Ralph skrev:Skall byta ut alla oljor i bilen och har lite frågor om bromsarna.

Enligt ett forum skulle man även se till att tömma/byta ut oljan i ABS enheten.

Det skulle då krävas en speciell procedur med GM verktyg "Tech II purge" där solenoiden i ABS enheten aktiverades manuellt så att man kom åt att cirkulera ny olja även in i den.

Någon som känner till detta eller vet var man kan hitta beskrivning av proceduren.

Tömmer man på gamla vanliga sättet finns det tydligen kvar gammal fuktig bromsolja i själva ABS enheten som då kommer ut vid första tillfälle ABS aktiveras och då kontamineras ju nya oljan direkt igen?

Lurigt detta så ngn som vet hur det ligger till hör av er.

Mvh
Ralph
Teoretiskt så stämmer det du säger men i praktiken är det oväsentligt, inte ens GM's servicemanual där proceduren för att lufta är tydligt beskriven görs detta. Det är endast när man fått luft i ABS'en som man behöver en Tech2 för att tömma ABS'en.
Är man trots det orolig så är det väldigt enkelt att först byta bromsvätska på vanliga sättet och sen ut o köra en sväng och bromsa så att ABS'en aktiveras ett par gånger och hem o byt en gång till :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av goa2head »

Har själv tömt hela mitt system och luftat ett par gånger, kan va rätt svårt att få ut all luft, så man får lufta sen ut och köra. Sen lufta igen tills det blir bra. För det blir det hehe
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Skriv svar