Sida 1 av 1

Fortare bil

Postat: lör dec 02, 2006 0:48
av henrik g
Jag har blivit sugen på att vässa min -90 aut lite.
Omkring 350+ hästar hade jag nog kunnat lära mig att trivas med skulle jag tro.

Har inte så stor erfarenhet av v8 mek men gått igenom en del på forumet här och kommit fram till att insug, toppar, kam och headers nog skulle kunna få fart på bitarna.

Men de finns ju en uppsjö av grejer och vad funkar ihop?
Angånde insuget är det hela som skulle behövas bytas eller räcker det med baseplate och runners?
Spjällhuset hur långt räcker det?

Toppar och kam, Vad är beprövat och funkar ihop?
Tacksam för tips.

Hur funkar det med mappning?

Vad är det annars för kringutrusning man behöver, och vad ska man tänka på?

Postat: lör dec 02, 2006 14:18
av Jakobsson
Har du bra budget så rekommenderar jag

AFR 195 toppar
Superram
LPE219 kamm
Hooker
Friflödeskatt
Cat back

Chip är inget problem att fixa.

Avgassytemet är det man startar med för att det ger mellan 35-45 hkr enl. tester.

Mvh
Pelle

Postat: lör dec 02, 2006 14:46
av henrik g
Har tittat efter super-ram hos summit men verkar som om det har blivit borttaget.

Headers sitter redan på. Ska vara Lingenfeldter enligt uppgift.
Cat finns oxå men resten är org.
Hur mycket spelar resten av avgassystemet in?
Kör rätt mycke med bilen och de skulle vara skönt att slippa hörselkåpor.

Postat: lör dec 02, 2006 21:12
av Jakobsson
Jag vet inte hur mycket den sista biten gör när du redan har headers
men ljudnivån tror jag inte att du behöver oroa dig för.

www.jegs.com

art.nr
310-74197
310-74196

Spridarna bör också bytas om du skall gå hela vägen.
Ett lite billigare alternativ är Accel eller edelbrock bas + as&m runners men fördelen med Super-ram är att om du senare ångrar dig eller vill ta bort det och sälja det så får du bra betalt.
Om du ska köpa AFR så vänta på dom nya eliminator topparna som precis har börjat levereras.

Mvh
Pelle

Postat: lör dec 02, 2006 21:18
av alberto.becker
henrik g skrev:Har tittat efter super-ram hos summit men verkar som om det har blivit borttaget.

Headers sitter redan på. Ska vara Lingenfeldter enligt uppgift.
Cat finns oxå men resten är org.
Hur mycket spelar resten av avgassystemet in?
Kör rätt mycke med bilen och de skulle vara skönt att slippa hörselkåpor.
Hmm att det ska ge mellan 35-45hk med endast avgas sys byte ska man nog ta med en nypa salt.
Kör själv med Hooker, race cat och Borla burkar på min 90a, är inte att föredra om man inte står ut med buller. Typ motorvägsfart är det rätt okej. Till den här sommaren har jag svetsat dit ett puls rör i förhoppning
att bli av med den kraftiga resonansen som det blir i lägre farter.

Postat: sön dec 03, 2006 13:43
av henrik g
Nu har jag kollat runt.

AFR 195cc, art nr 033-1038
Comp cam XFI 268, art nr 249-08-466-8

Skulle dessa bitar funka på min maskin tillsammans med super-ram?
Om dom gör de vad kan man tänka sig för effekt och karaktär?
LPE219 kammen hittade jag inte. Länka gärna

Postat: sön dec 03, 2006 19:59
av Jake
Det där kommer att ge gött mos..

Om du vill ha en snäll motor samt om du har automat och vill behålla orginal turbinen så är den cammen ett bra val. Har du man och kan tänka dig en lite råare gång, kan du få något mer på toppen med en cam som är ett nummer större. vilket skulle göra att du utnyttjar resten av grejjerna närmare sitt max..

Om du vill spara nån krona kan du köra med JEG's egna lock (canfeild gjutningar), dom är något bättre än AFR på en sugmotor. AFR är däremot något bättre med överladding och NOS.

Annars är det ett vettigt koncept.

Postat: sön dec 03, 2006 21:22
av Jakobsson
AFR 195 locken skall vara nr. 1040 för annars får du för stora förbränningsrum.
Orginal har du ca 58cc och med 1040 locken så får du 64cc det kan du kompensera lite med hjälp av tunnare packningar.
Kom ihåg att 90:an har 10,25:1 i kompression 89:orna har 9,5:1
gm bytte kolvar på 90:an därför har den lite högre komp.
Många tror dock att den bara har 9,5.
XFI kammen tycker jag verkar vara ett helt suveränt val.
218/224 ,113 LSA
Avgassytemet ger ca 30-35 hkr på bakhjulen på en annars orginalbil enl. flera dynotester ,orginal är som ett sugrör.
du glömmer väl inte 1,6 lyftare.
Canfield locken är mycket prisvärda.
AFR locken är dyra men flödar mest med jämförbara runners 195cc.
195cc är absolut max vad du bör sätta på en 350.
Med denna kombo bör du komma upp i ca 400 hkr.
Mer än 400hkr blir dyrt ,ny botten ,vxllåda?,bakaxel?.

Mvh
Pelle

Postat: sön dec 03, 2006 22:01
av henrik g
Är det dessa JEGS locken som gäller då?
High-Flow 197 art nr 555-51411

Hur blir det med automaten?
Funkar det med växlingspunkterna?

Är det stor flaskhals med bakre avgas tror ni eller kan ett byte vänta?

Tacksam för tipsen.

Postat: mån dec 04, 2006 8:22
av M Nordin
Skall du köpa canfield så kan du kontakta Brillko som nog har bra priser på lock hemtagna till Sverige.

MVH

MN

Postat: mån dec 04, 2006 13:38
av henrik g
Jag har kommit på fler frågor :)
Hur går det med soppan?
Räcker org systemet till?
Behövs nya spridare?
Isf vilka?

Postat: mån dec 04, 2006 15:00
av Jake
Sopparsystemet räcker till.
spridarna se här 24or med höjt tryck eller 28or-30or bör sitta som en smäck
http://www.turbonation.com/injector.htm

ev kan du behöva en LT1 pump eller en eftermarknadshistoria

Postat: mån dec 04, 2006 15:49
av gta324
LPE 219 kammen är gjord för Superram insug och ett par toppar med bra flöde på avgassidan. 383'a med denna kombo är en bevisad lyckad kombination.

Postat: mån dec 04, 2006 20:43
av henrik g
[quote="Jakobsson"]du glömmer väl inte 1,6 lyftare.
Menar du 1,6 vippor?
När vi ändå pratar om vippor så måste jag skylta med min okunskap igen.
När används rullvippor?

Org spridarna är 24or va?
Kanske räcker med en bränsle regulator då. Billigare alternativet.

Tror ni 197orna funkar eller kan de bli för mycke?
http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/s ... 1_-1_10187

Postat: mån dec 04, 2006 22:51
av Jakobsson
Rullvippor! ,skrev fel.
minskar friktionen och ökar lyftet ,orginal är 1,5.
orginalspridare är 22:er men kolla om dina redan är utbytta.
Multitech(rochester) orginal är kända för att haverera.



Mvh
Pelle

Rullvippor

Postat: tis dec 05, 2006 11:03
av Ingo
Orginal är ca 1,48 så att köpa eftermarknadsrull på 1,5 ger faktiskt en del.
Att montera 1,6 runt om ger rullande gång.
vet att TPIS ,Myron Cotrell har rekommenderat 1,6 på insugssidan och 1,5 på utblås för att få jämnare gång.

Postat: tis dec 05, 2006 11:28
av Jake
henrik g skrev:
Jakobsson skrev:du glömmer väl inte 1,6 lyftare.
Menar du 1,6 vippor?
När vi ändå pratar om vippor så måste jag skylta med min okunskap igen.
När används rullvippor?

Org spridarna är 24or va?
Kanske räcker med en bränsle regulator då. Billigare alternativet.

Tror ni 197orna funkar eller kan de bli för mycke?
http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/s ... 1_-1_10187
197cc lock kommer att funka kanon.. Eftersom du kommer att köra med en automat så är den cammen också ett bra val att börja med.. Det ger även viss utvecklingpotetial om du i framtiden känner att en större rullpinne, med sämre bottenvrid och mer toppeffekt... Men som sagt här måste du känna dig för, en del gillar spetsiga motorer och andra gillar massivt vrid alltid.

Har du 22orna så köp nya spridare i "rätt storlek"

Postat: tis dec 05, 2006 14:09
av falkens
Jake om man vill behålla sitt bottenvrid men ändå vill hotta upp
den lite vilka mods kan man göra då?

"Massivt vrid alltid" är ju min melodi annars kan man ju lika gärna
hotta en riskokare... ;-)

Postat: tis dec 05, 2006 22:52
av Jake
falkens skrev:Jake om man vill behålla sitt bottenvrid men ändå vill hotta upp
den lite vilka mods kan man göra då?

"Massivt vrid alltid" är ju min melodi annars kan man ju lika gärna
hotta en riskokare... ;-)
lite förenklat, du vill ha höga gashastigheter in i motorn och lång slaglängd.. för att utveckla det GTA324 sa.

Ett 383 koncept, med relativt små lock 170cc-195cc.. och sedan kröna verket med en cam med förhållandevis högt lyft i förhållande till duration så att du får högre ventilhastigheter (1.6vippor kan även vara på sin plats här).. sedan ett insug med långa runners tev ett upportat TPI eller TPIS motsvarighet.. Åsså ett fritt avgass på det.

Skulle ge ca 400 pållar och 550Nm+ från tomgång till 5000 varv, detta är MYCKET trevligt med en automat. En manuell tycker jag gör sig bättre med en något spetsigare motor.

Rent generellt så tappar du bottervrid ju mer toppeffekt du är ut efter.. Det beror på att en motor bara kan producera vridmoment.. Hästkrafterna är en matematisk kontruktion utifrån vinkelhastighet och vridmoment.

Postat: tor dec 14, 2006 22:01
av henrik g
Jag har varit och tittat till kärran lite.
De e rätt trångt under huven på dom här bilarna. :?
Måste man plocka bort ac kompressor å kondensor för att komma åt toppar å kam?
Lite tråkigt att öppna systemet tycker jag.

Man brukar byta lyftare när man byter kam va?
Bör man även byta kamdrivningen?
Kommer org ventilkåpor passa på nya lock?
Det är lock för vinklade stift som gäller på dom här bilarna va?

De var väl dom frågorna jag kom på för den här gången.
Har pratat med en släkting i usa som kan skicka över delarna till mig.
Borde väl slippa tull å moms då va?

Mvh Henrik

Postat: tor dec 14, 2006 23:00
av Jakobsson
Din släkting ger dig säkert delarna som "gåva" när han skall tulldeklarera dom vid inlämning till fraktbolag.
liten tummregel, håll värdet under 100 $
För att få ner fraktkostnaden så skicka med USPS men dom tar bara upp
till +30kg någonting.
2st toppar kompletta väger oftast lite mer.
Är man lite våghalsad så skicka 1 topp per paket.
Om du skall ta något tungt så skicka antingen med BAX eller samlasta med någon kontainer som alltid tycks vara på väg.(kolla nitroz)


Mvh
Pelle

Postat: fre dec 15, 2006 10:35
av Jake
henrik g skrev:Jag har varit och tittat till kärran lite.
De e rätt trångt under huven på dom här bilarna. :?
Måste man plocka bort ac kompressor å kondensor för att komma åt toppar å kam?
Lite tråkigt att öppna systemet tycker jag.

Man brukar byta lyftare när man byter kam va?
Bör man även byta kamdrivningen?
Kommer org ventilkåpor passa på nya lock?
Det är lock för vinklade stift som gäller på dom här bilarna va?

De var väl dom frågorna jag kom på för den här gången.
Har pratat med en släkting i usa som kan skicka över delarna till mig.
Borde väl slippa tull å moms då va?

Mvh Henrik
AC kompressorn är bultad i toppen så den måste lossas. Det lättaste är givetvis att ta bort hela AC'n. men då kommer ju mekket med att fylla igen, det kan kanske gå att byta om man trilskas lite. Org ventilkåpor funkar inte om du vill köra rullvippor. då behövs "TALL" kåpor. Tänk på att du måste ta väck kylaren får att få ut cammen.

Det är bara dumsnålt att inte byta camkjedjan när du byter cam. Antar att kjedjan du har har mer än 8000 mil. Om du kör rullpinne (vilke jag tror du gör) så behöver du inte byta lyftare.. Däremot kan det behövas andra stötstänger, härdade och ev av en annan längd. Vinklade stift är det som gäller även om du inte kommer att få nån mer effekt.