Sida 1 av 1
% skillnad på däck fram och bak.
Postat: mån dec 18, 2006 10:14
av crille_hallden
Olika användare har skrivit lite olika saker angående storlek på däck/fälg fram och bak.
Ska beställa antingen 19 fram 20 bak eller 20 runt om.
Läste i en tråd att skillnaden skull vara max 3% fram bak och i en annan tråd så hade en kille problem med sina 20" samma dimension runt om?
Självklart förstår jag att färddatorn/antispinn kan få fnatt när man ändrar rullomkretsen tok mycket.
Så snälla vågar inte beställa innan detta har klarnat.
Hade helst kört på 20 runt om men vad är nackdelen kontra 19/20 förrutom utseendet.
Postat: tis dec 19, 2006 12:46
av crille_hallden
däck 19/20
255-35-19 fram
285-30-20 bak.
20 runt om
285-30-20runt om.
Postat: tor dec 21, 2006 17:43
av crille_hallden
97 som läst utan svar..
Postat: tor dec 21, 2006 18:47
av Max M
Bristen på svar beror förmodligen på bristande intresse. Ämnet har behandlats åtskilliga gånger under åren så en sökning kan vara på sin plats.
Vad avser procentuell avvikelse har nämnts allt mellan 2 - 5%. Faktum är att i GM: s literatur finns inga avvikelsesiffror nämda.
TC - systemet är konstruerat och byggt för en viss storlek på fälg och däck, håller man sig till dessa fungerar systemet. Väljer man andra dimensioner tar man en risk, även om inte datorerna larmar. Sista tanken på väg ut i geografin blir kanske...Jävlar...skulle inte lagt 20 runtom.
Bara en fundering.
// Max
Postat: sön dec 24, 2006 16:45
av crille_hallden
det går väl att programmera om datorn så den lirar med dom nya dimensionerna??
Postat: sön dec 24, 2006 23:23
av Max M
Näeee. Finns inget kännt sätt sanktionerat av GM. Därmed inte sagt att det inte går.
Frågan är om det är värt besväret och kostnaderna. Kanske bättre att byta bil till något med mindre komplicerad elektronik.
Men det finns defakto dom som kör med 20 tum/samma dimension runtom.
// Max
% skillnad på däck fram och bak
Postat: tis dec 26, 2006 19:56
av Ray
Hej
Det finns två saker att tänka på när man ska byta däckdimension.
Att rullningsomkretsen inte förändras mer än +- 5% och att däckens
belastningskapacitet bär bilens max. belastning per axel.
Här får du lite fakta.
C5
Dimension, R/omkr, +5%, -5%, Belastn kg
245/45/17, 1989, 2088, 1889, 690kg
275/40/18, 2065, 2169, 1961, 775kg
Ditt alternativ
255/35/19, 2016, 630kg
285/30/20, 2074, 690kg
Fakta hämtade ur boken STRO som finns på gummiverkstäder.
Conny.
Postat: lör dec 30, 2006 17:34
av vette.se
Original så har du 3.68% skillnad mellan fram och bak (bakdäcket är 3.68% större).
Samma däcksdiameter fram och bak går inte, du kommer upp i omkring 50-70km i timmen när du kör rakt fram och sen börjar antisladd systemet bromsa bilen. Det är väl egentligen ingen som orkat testa exakt var gränserna går och GM tiger som muren, har själv provat lite olika varianter och kommer man ner till 1.5% skillnad så börjar det hända konstiga saker som att antisladd systemet får för sig att bromsa vänster eller höger fram när man ligger i motorvägsfart och det svänger. Vi brukar rekommendera min 2% skillnad (bakdäckets diameter 2% större än fram eller mer) Har aldrig haft anledning att testa åt andra hållet, tex om du skulle ha 6% skillnad - vad händer då ? Det brukar inte vara problem att hitta däcksdiametrar så att du får mellan 2-4% skillnad fram/bak, tyvärr är däcksutbudet på 19 och 20" fortfarande ganska begränsat.