Sida 1 av 1

350tpi

Postat: tis dec 26, 2006 18:24
av c4vette
Hej!
Ny här på forumet! Har en liten fundering ang min c4 85:a. Har orginal 350 tpi motor. Är min motor lika som en 87- tpi? Lika kam och så? Jag har tex inte centrum skruv på ventilkåporna som 87- och nyare tycks ha?

Tack för svar på förhand!

Postat: ons dec 27, 2006 0:28
av Jakobsson
Dom nyare har aluminiumtoppar.
Från och med vissa -87:or - 91.
Kallas också för 113 eller zz4 toppar.
Tydligen har zz4:orna lite uppdaterade 113 toppar.
Ska du byta så bör du satsa på något som flödar bättre ,trickflow eller afr.

Dina toppar borde vara "624" toppar med 76cc ,159cc ,1.94/1.5
orginalkam ? - 202º/206º duration - 114.5 LSA - 0.404"/0.415" lyft

Om du byter topp så sätt dit en med 64cc så får du 10.34:1 i komp. mot orginal 9.0:1

Mvh
Pelle
-90 cab zf6

kam

Postat: ons dec 27, 2006 11:16
av Ingo
87 kom rullkam ,så 85,an har inte samma kam.
mitten av 86 (alla cabar bla) har alutoppar.

Re: kam

Postat: ons dec 27, 2006 12:30
av Lasse-HBG
Ingo skrev:87 kom rullkam ,så 85,an har inte samma kam.
mitten av 86 (alla cabar bla) har alutoppar.
Tjenare Ingo. God fortsättning! Du jag funderar lite på det du skrev här. Jag har ju en 85:a men med alutoppar. Ngn före mig har således bytat från gjutjärn till alu. Dessvärre så vet jag ju inte från vilken årsmod mina alu är (det går väl via några stansade nr att tareda på tror jag). Min önskan är att byta till rullkam och rulllyftare utan större problem. går detta egentligen utan större problem? Får väl kanske inte så mycket större effekt men en något tystare gång. (iallafall efter jämförelse med nyare L-98:or) mvh Lasse

Postat: ons dec 27, 2006 17:50
av c4vette
Ok! det är alltså rullkam och alutoppar som skiljer. Har haft funderingar på att byta toppar till vortec, vad tror ni om dom? Hur länge hänger spridare och trottlebodies med, när man börjar "uppgradera"?
MVH

85 och fram

Postat: ons dec 27, 2006 19:18
av Ingo
god fortsättning på er allla!!

ABS kom som standard 86,,upphöjt bromsljus,VATS kom, och lite förändringar på instrumenten.
Lite förändringar med tvåsportpaket ,,klimatanläggning, kom förutom rullkammen 87.
visst går det att byta ,men lite bök och pengar blir det. Ska du dit med en orginaldito är det nog inte värt att grubbla på,men är det vassare kammar det gäller så öppnar rullkammen en ny värld.
Men är det bytt toppar torde nog annat bytts också?

Postat: ons dec 27, 2006 19:29
av c4vette
Ok! Det sittter alltså orginal toppar på, kanse utryckte mig lite konstigt :D
Är lite sugen att montera andra toppar och då också kamaxel. Nån som har erfarenhet av vortec toppar? När bör man gör nått åt själva insprutningen när man trimmar?
MVH

Postat: ons dec 27, 2006 22:18
av Jakobsson
vid byte till hydraulisk rullkam på icke rullkamsblock (före-87) så måste man montera dyra lyftare (400-500$)

En mycket bra grundläggande guide över kammar och lyftare finns på
http://www.thirdgen.org/sbc-camshafts-primer

Vortec toppar behöver ett nytt insug om du skall behålla TPI ,Scoggin dickey har ett som passar.
http://www.sdpc2000.com/catalog/1460/pr ... eplate.htm
Vortec är gjutjärn så man måste kolla komressionen så den inte sticker iväg för högt.
Vortec har inte så högt maxlyft i orginal så passa dig vad gäller kamval.
i övrigt så är vortec topparna prisvärda.

Du har ett MAF styrsystem så du klarar dig rätt bra om du smygtrimmar utan att gå allt för högt i effekt.
Du kan höja bränsletrycket om du börjar ligga på gränsen av vad orginal spridarna orkar leverera.

Mvh

Pelle

Postat: tor dec 28, 2006 11:08
av Jake
84-85 har ett speciellt shortblock, med smidda kolvar, värre stakar, och en nitridhärdad vev som ser lite speciell ut.. Däremot är locken en bedrövelse.

-86 frammåt har alu lock och en MYCKET vekare botten.

Dessutom så är TPI'n en mycket välavstämd skapelse.. Vilket medför att bara byta toppar är bortkastade pengar (i bästa fall förlorar du inte hästar). Du MÅSTE byta toppar, cam, avgass (om det inte är gjort) och se över insuget.

Ett trevligt koncpet för 85an som väcker lite liv i maskinen är.
Edelbrock perf RPM 64cc,
COMP 12-404-4 Cammen
Hedders
antingen tok portat org insug eller ett superram.

Postat: tor dec 28, 2006 11:39
av Lasse-HBG
Jake skrev:84-85 har ett speciellt shortblock, med smidda kolvar, värre stakar, och en nitridhärdad vev som ser lite speciell ut.. Däremot är locken en bedrövelse.

-86 frammåt har alu lock och en MYCKET vekare botten.

Dessutom så är TPI'n en mycket välavstämd skapelse.. Vilket medför att bara byta toppar är bortkastade pengar (i bästa fall förlorar du inte hästar). Du MÅSTE byta toppar, cam, avgass (om det inte är gjort) och se över insuget.

Ett trevligt koncpet för 85an som väcker lite liv i maskinen är.
Edelbrock perf RPM 64cc,
COMP 12-404-4 Cammen
Hedders
antingen tok portat org insug eller ett superram.
Nu blev man ju lite intresserad... :D Är du säker på att alla 84-85or är så?
Jag har länge funderat på att skrämma upp min 85:a lite men hela tiden tänkt att gör jag för mycket i ena änden så havererar väl andra änden. Men efter vad du skriver så borde ju dessa tåla lite högre belastning?
Har du en prisidé ang. edelbrock topparna? mvh Lasse

Postat: tor dec 28, 2006 13:38
av Jakobsson
att 84-85 har smidda kolvar ,där håller jag med Jake.
Så länge skicket är bra på så pass "gamla" prylar så bör dom tåla rätt mycket.
Har läst om en del som använder mycket NOS på sina 85:or utan problem.

Mvh
Pelle

Postat: tor dec 28, 2006 18:15
av Dav7812
Edelbrock perfomer rpm toppar.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Ett helt kit med rullkam å allt.. Vortec stuk på grejjorna.

http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294851051


//David

Postat: tor dec 28, 2006 19:34
av c4vette
Tack för alla bra svar! Kul att det var lite stabil botten i 85:an :lol:
Ja edelbrock topparna verkar prisvärda! Men just nu står kopplingbyte överst på listan! Men sen så :twisted:
MVH

Postat: lör dec 30, 2006 16:43
av Jake
Det sämsta med 84-85ans motor (innan ni håsar den till skyarna ;S ) är att drivaxeln till oljepumpen är gjuten i nåt sprött matreal..

Jag bytte oljepump i min bil för säkerhets skull (kostar ju gratis) och då gick drivaxeln AV när jag drog ur pumpen :shock: .... Därför BYT olje-pump + drivaxel på dessa motorer..

Förövrigt så tål de bra mycket stryk men det finns lite övrigt att önska med balanseringen så de går att varva sönder dem om man inte vet vad man håller på med.

Postat: lör dec 30, 2006 19:45
av alberto.becker
Jake skrev:Det sämsta med 84-85ans motor (innan ni håsar den till skyarna ;S ) är att drivaxeln till oljepumpen är gjuten i nåt sprött matreal..

Jag bytte oljepump i min bil för säkerhets skull (kostar ju gratis) och då gick drivaxeln AV när jag drog ur pumpen :shock: .... Därför BYT olje-pump + drivaxel på dessa motorer..

Förövrigt så tål de bra mycket stryk men det finns lite övrigt att önska med balanseringen så de går att varva sönder dem om man inte vet vad man håller på med.
'
Trodde det tillhörde grund kursen :shock: , ny pump och ARP axel till vilken renovering eller genomgång som hellst, gäller enligt mig inte bara den årsmod utan även nyare. Som du skriver, nästan gratis.
Gott nytt år
Mv A/B