Sida 1 av 1

Bästa C5 växelspak, "Billet" eller Generalens OE

Postat: mån jan 01, 2007 13:18
av Ralph
Det kan faktiskt bli originalspaken om du bara kortar av den en bit, jag kapade 30mm!
Fick iden på Z06 forument men där fanns inga billder eller bra beskrivning så här får ni min egna utprovade version.

Inte speciellt svårt plus att det är helt gratis, mao lagom vinterpyssel.

Jag förutsätter att ni kan plocka ut spaken ur bilen, finns beskrivet i annan tråd.

Kolla in mina bilder upplagda på Picasa Web så förstår ni hur det går till.
http://picasaweb.google.se/GS1000FF

Klicka på första bilden så ser ni alla de andra också.

Spaken består av 2 delar som är pressade ihop med en vulkad gummibussning mellan delarna för ljud/vibrationsdämpning.
Nedre/inre delen, har en stålhylsa vulkad fast i stången vilket tar bort oönskade vibrationer som annars går upp i spaken. Vet inte om eftermarknadsspakarna har denna finess?

För att dela på spaken skall det gå gå att slå/pressa isär genom att sticka ner en 7mm stång/borr el. liknande i det övre hålet. Det gick inte för mig utan det var mycket lättare om man först skär/sågar sig igenom/runt svarta hylsan (~2mm djupt) med en Dremel med kapskiva (eller bågfil) plus att man lägger ett snett snitt uppåt mot första snittet. Godsett i svarta ytterdelen är 2 mm och av god kvalitet!!

Med en skruvmejsel kan man sen bräcka upp och isär nedre delen av svarta hylsan och ta bort den. Nu återstår 30 mm mindre av presspassning att ta isär :) vilket gör det hela mycket lättare.

Kör ner en lämplig stång uppifrån (där gängan sitter) i spaken och smacka till ordentligt med en hammare så delar sig det hela. Se bilderna.
Inuti svarta delen sitter ytterligare ett gummi som du får plocka ut med en liten spetsig tång, skär av ca 30mm av denna också dvs. den raka delen under konade delen och stoppa tillbaks lilla gummikonan igen.

Skär av pinnen över den fastvulkade klumpen. Nu kan du pressa ihop det hela igen. OBS!!! se till att spåret för kilen till spakknoppen kommer bakåt!!
Jag fick använda en press och lägga plattjärn under runda klumpen för att kunna pressa ihop det hela igen igen, för att inte kränga av klumpen och vulkgummi delen från nedre stången. Det är tajt pressat så man kan säker putsa rent lite inuti svarta hylsan för att lättare pressa ihop utan att det blir glappt då kan man nog klara sig utan press.

Den gode Generalen gjorde en bra spak och nu har du gjort den ännu bättre 8)

Du har nu bästa korta spaken och 3500 spänn över till annat, kanske en snyggare knopp :D !!

Mvh
Ralph

Postat: fre jan 05, 2007 18:03
av Bobrob
Super Ralph,

själv fick jag en Hurst Billet/Plus med Z06'an på köpet och jag har bara bytt knoppen till en polerad aluminium av stora Hurst-modellen. Samtidigt har jag lagt på lite gult skinn runtomkring. Spaken har fantastiskt sköna lägen, men är lite trög och behöver nog en justering under vintern.

Bild

Postat: lör jan 06, 2007 0:33
av Ralph
Tack Robert,
flera på US forumen har klagat på eftermarknadsspakarna pga av att de kan vara tröga, vibrerar och kräver upprepade justeringar.

Det var bl.a. det som fick mig att först prova på att korta av originalet.
Det fungerar suveränt, samma precisa lätta lägen som original men med bättre känsla tack vare kortare slag.

Ni som vill prova, tänk på att göra ordentligt rent inuti överdelen, svarta röret, innan ni pressar ihop den igen. Där kan sitta lim från gummibussningen som gör att det krävs press, jag kom på det efteråt.

Annars inga konstigheter.

Mvh
Ralph

Postat: lör jan 06, 2007 11:13
av Bobrob
Ralph skrev:Tack Robert,
flera på US forumen har klagat på eftermarknadsspakarna pga av att de kan vara tröga, vibrerar och kräver upprepade justeringar.

Det var bl.a. det som fick mig att först prova på att korta av originalet.
Det fungerar suveränt, samma precisa lätta lägen som original men med bättre känsla tack vare kortare slag.

Ni som vill prova, tänk på att göra ordentligt rent inuti överdelen, svarta röret, innan ni pressar ihop den igen. Där kan sitta lim från gummibussningen som gör att det krävs press, jag kom på det efteråt.

Annars inga konstigheter.

Mvh
Ralph
Ralph,

jag har lite svårt att tro att Hurstspaken är felkonstruerad, vilket skulle leda till tröghet etc. Snarare tror jag att monteringen är det kritiska - den går ju att justera både sidledes och framåt/bakåt med skruvar och dessutom kan de inbyggda dubbel-fjädrar bytas (hårda och mjuka medföljer) så fyra olika fjäderspänningar kan erhållas utöver skruvjusteringen.

Växellägena blir riktigt sköna med den kortare spaken - hoppas också kunna justera så att växlarna nästan hoppar i av sig själva.

Jag skall göra dessa justeringar nu i vinter och rapporterar framåt våren.

Postat: sön jan 20, 2008 20:20
av Bobrob
Har just plockat isär min gamla Hurst Billet Plus spak för att montera en ny MGW Short Throw Shifter - som är marknadens bästa enligt bl.a. amerikanska corvetteforumet. Läs mer här: http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2008-01-03.html.

Eftersom MGW-spaken är bättre och jag är världens första återförsäljare, så känns det naturligt att byta. Räknar med testkörning i slutet på veckan om det är torrt och plusgrader!!!

Sen det viktigaste med en kortare växelspak och marknadens alla Short Shifter är att utväxlingen 25-35% i första hand ligger i underdelen av spaken - d.v.s. från leden till kulan i botten. Originalspaken har cirka 39 mm längd från led till kula medan t.ex. Hurst Billet Plus har cirka 53 mm längd, MGW cirka 55 mm, vilket ger cirka 35% utväxling - bara i underdelen. Att korta orginalspaken ger alltså inte riktigt fullgod effekt. Se neanstående bild (Hurst Billet Plus till vänster och originalspaken till höger):
Bild

Och så MGW-spaken:

Bild


OBS! Jag säljer min lätt använda Hurst Billet Plus inklusive en läcker rund växelspaksknopp med 1-6+R ingraverad. Först till kvarn betalar 1.500:-.

Postat: sön jan 20, 2008 23:07
av goa2head
Bobrob skrev:Har just plockat isär min gamla Hurst Billet Plus spak för att montera en ny MGW Short Throw Shifter - som är marknadens bästa enligt bl.a. amerikanska corvetteforumet. Läs mer här: http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2008-01-03.html.

Eftersom MGW-spaken är bättre och jag är världens första återförsäljare, så känns det naturligt att byta. Räknar med testkörning i slutet på veckan om det är torrt och plusgrader!!!

Sen det viktigaste med en kortare växelspak och marknadens alla Short Shifter är att utväxlingen 25-35% i första hand ligger i underdelen av spaken - d.v.s. från leden till kulan i botten. Originalspaken har cirka 39 mm längd från led till kula medan t.ex. Hurst Billet Plus har hela 53 mm längd, vilket ger cirka 35% utväxling - bara i underdelen. Att korta orginalspaken ger alltså inte riktigt fullgod effekt. Se neanstående bild:
Bild

OBS! Jag säljer min lätt använda Hurst Billet Plus inklusive en läcker rund växelspaksknopp med 1-6+R ingraverad. Först till kvarn betalar 1.500:-.
Hur ser MGW-spaken ut?
Letar efter bättre short shift med just nu.

Postat: mån jan 21, 2008 0:38
av Bobrob
goa2head skrev:
Hur ser MGW-spaken ut?
Letar efter bättre short shift med just nu.
Titta på länken till http://www.corvetteforum.com i min tidigare länk - eller
på blocket http://www.blocket.se/vi/14693142.htm?ca=11_s.

Fler bilder kommer på tillverkarens hemsida och min egen inom kort. MGW-spaken har just gått i serieproduktion. Jag får hem några i veckan - de flesta redan sålda.