Jake skrev:
Sedan STINGRAY454..
Varför en Vaccumstyrd fugge, det är ju ingen husbil eller pansarvagnsdragare den skall sitta i.
Näe självklart e det ju ingen pansarvagnsdragare

,
Men en smoggad 454:a som kanske var på "270hp" när den lämnade fabriken för 33år sedan som dessutom är helt orginal liknar väl mer en halvrapp husbil i prestandan...
Näe visst kan man väl sätta på en Dubbelpumpsförgasare på en motor som är lågkompad / har ett trångt 2-plans insug samt en kamaxel som är så mild att Christina Lugn i en liknelse mer verkar vara ett crack-käkande vilddjur.
Mitt antagande är att bilen i fråga i dag i bästa fall kanske har lite över 200 pållar kvar, att den har en ca:3,08-max3,30 utväxling, en orginal & numer slöväxlande TH-400, & att maxvarvet ligger strax över 5000v nånstans & att toppeffekten & vridkurvan redan är passerad vid detta varvtal.
Jag tror då att frågeställaren vilken jag nu förutsätter inte är en motortuningsguru eller ens nån som anser sig bra på att tuna förgasare, på ett enklare sätt sannolikt får lågvarvs motorn betydligt mer responsiv redan från botten & upp över registret om förgasaren "själv får sköta om sin storlek" & anpassa den till motorns verkliga behov,
Detta gissar jag kan uppnås direkt ur kartongen med den fuggen jag rekommenderade, Jag tror inte heller att motorn i detta utförande behöver en större förgasare än en 700cfm just på,g utav det låga varvet.
Jag tror inte att en motsvarande Dubbelpumpsförgasare är så kalibrerad att den lirar lika bra på denna maskin som nämnda vacum fuggen,
Gissningvis så är den aldelens för rejjsigt uppsatt redan från tillverkningen, & kommer utan kompetent tuning inte passa motorns körbarhet särskilt väl alls.
Men som sagt det är ju min personliga rekommendation / tanke om vad som enklast skapar den roligaste / mest problemfria / minst skruvbenägna / mest soppasnåla fuggen för denna motor.
Är man däremot ute efter att plocka ur de allra sista 5-10kusarna uppe mot på toppen av vartalsregistret samt är beredd & har kompetensen att tuna/skruva sig dit för att kanske uppnå detta, och inte bryr sig om att bilen kanske drar en halvliter eller mer per mil så kan ju kanske en DP passa bättre, men jag själv skulle inte ha satt på en sådan om denna bil var min.
Jag hade själv en LS-5 -71:a 454 med en Holley 750vacum tidigare, den motorn var lätt masserad/balanserad & en ruskigt fin åkmaskin, bilen gick 0-100 på ca:5sek, Toppade ca:250knyck & drog ett et på ca:12,80 / 402m. Denna puffra körde jag då med manuell M21:a & 3,08 på en blandad förbrukning på ca:1,3-1,4L/milen.
Personliga uppfattningen jag fått är att de många underskattar vacumförgasarna & tror att det inte går att få ur några muskler om man har en sådan,
Bevisligen så finns det massor utav jänkefolk som utan tuningkunskaperna åker omkring med en för kombinationen & andvändningsområdet aldelens för stor förgasare & då oftast en DP, fast dessa antagligen skulle få en betydligt roligare & snålare bil med en likvärdig & mer förlåtande vacumfugge avsedd för ändamålet.
Själv har jag numera på en annan 454:a en sådan fugge som "Peter" la in bild på här ovan, den är proffstunad till 454:an i bromsbänk, men visade sig ändock gå ohyggligt fett i bilen (6L/mil lugn körn,) så det är bara att börja om med den till sommaren igen,
så jag har inget alls emot DP:s eller andra varianter bara de passar in mot motortypen/karaktären & andvändningsområdet. sen så är det ju ett fritt land åxå som tur är, så vill endel folk ändock åka runt med en ofta för stor & lika ofta dåligt justerad fugge som hinkar i sig sås & gör bilen "sluggish" så får de ju naturligvis fortsätta med det så länge de vill,
Likväl som de som allt som oftast väljer en för vass kam / för stort insug / för stora headders osv,osv för deras givna kombinationer.
Gissa vilken förgasartyp (Dubbelpumpare eller Vacumstyrd) 9-sekunders bilen på denna bild har :
-Jodå ni gissade aldelens rätt, den har en vacumstyrd förgasare
Här hittade jag en liten filmsnutt på kärran åxå :
http://racing.mine.nu/gallery/view_phot ... AL_utanfor
MVH,
(Ps, Har du sålt vetten Jake ?).