Sida 1 av 1
tändning
Postat: tor jan 11, 2007 19:16
av BlackSusan
Tänkte byta ut min tändning på min 454 -74. hur gör jag med varvräknaren? Ska jag byta ut den mot en elektronisk? Vet inte riktigt vilken tändning jag ska ha ännu.
Postat: tor jan 11, 2007 22:04
av Black`n Mad
jag har bytt min fördelare till en hei fördelare med mekaniskt varv räknar uttag hittade hei fördelaren på blocket Mvh Benny/73 coupe-350
vette
Postat: tor jan 11, 2007 22:21
av BlackSusan
Vad ska man säga? Du har en mycket snygg Vette. Var rädd om den.
Själv har jag en orginalröd från 74 som behövs lackas lackas om.
Vill eg ha en svart men det blir så mycket att lacka då så jag får vänta ett år eller två dä jag tänkt att göra ett ramlyft.
Svart är coolt och mycket läckert.
Tändning
Postat: fre jan 12, 2007 8:51
av Don Tomaso
Hej!
Jag har bytt ut mitt tändsystem till MSD fördelare med mek.varvräknaruttag, MSD tändbox och MSD tändspole blaster 3. Fungerar kanon.

Tändning
Postat: fre jan 12, 2007 9:32
av BlackSusan
den MDS tändningen du har, är det brytarlöst system eller? Brytarlöst är väl det bästa man kan ha har jag hört men det finns ju många åsikter om den saken som med allt annat.
Behöver man byta ut allt som har med tändningen att göra? Är det en stor kostnad?
Postat: fre jan 12, 2007 9:49
av Don Tomaso
Hej!
Det är ett brytarlöst system och du byter fördelare, tändspole , tändkablar (för brytarlöst system) och så måste man ha en tändbox. Kostade mig ca 6.500:- inkl. tändkablar för 3 år sen. Jag köpte mitt från Summit men det finns ju flera som säljer MSD. De flesta anser nog att MSD är det bästa systemet.

Postat: fre jan 12, 2007 12:15
av BlackSusan
Då tackar jag så hemskt mycket för det tipset. Det blir lite dyrt men en sån bil är värd det bästa.
Postat: lör jan 13, 2007 1:46
av Björn Leidelöf
Eftersom du inte avser att trimma din motor speciellt mycket, dvs. inte köra på så höga varvtal så finns ett mycket enklare alternativ!
Köp en Ignitor-sats till din fördelare. Det är en liten "elektronikpryl" som ersätter själva brytarna i din originalfördelare! Kostar ca 1100 kr att köpa. Med den behåller du originalfördelaren etc., men slipper krånglet med att hålla brytarna justerade rätt. Du använder också original tändspole etc.
"Ignitor" är fabrikatet på satsen och säljs på de flesta tillbehörsfirmor för amerikanska bilar. Brukar också finnas annonser i t.ex. Power eller Wheels.
Visst, MSD systemen med sin tillhörande elektroniska styrning är något helt annat, men för att du ska märka någon skillnad måste du bygga en vassare motor (högre kompression/varvtal). Går du över till MSD så "öppnas" givetvis en helt annan värld. Det finns massor av tillbehör som varvtalbegränsare, mer avanserade elektroniska boxar för styrning av tändningen, kraftigare gnista för att klara hög kompression etc. etc.
Mvh, Björn
Postat: lör jan 13, 2007 13:58
av gbak
Håller med Björn att det finns "enklare" men ändå väl fungerande tändmoduler att montera in i bef fördelare.
Är du helt säker på att du aldrig kommer att vilja trimma och modda motorn så köp en billig lösning.
Om du däremot har lite funderingar på att ta ut mer hk ur din bil då skall du satsa på bästa kvalitet från första början.
Crane har också en grunka som man kan montera inuti bef fördelare.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku