Hur slipa bort mtrl från vevstakarna?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Hur slipa bort mtrl från vevstakarna?

Inlägg av gbak »

Mina nyinköpta Manley stakar diffar 5 gram mellan högsta och lägsta vikt.
Nästan allt fel ligger på storänden. Lilländarna är inom nåt gram.

Vart kan jag ta bort material?
Det finns ju ingen balanspad att slipa på!
Vid de två nedre pilarna finns en förstärknings rilla men jag tror inte att jag vågar ta materal därifrån.
Det finns en fas på 1mm på inv diam 2,225" (lagerbanan) men bara på ena sidan av lagerbanan.
Vågar jag göra en motsvarande fas på andra sidan också, (se pilen)?
En 1,5mm fas skulle då ta bort ca 3 gr och då skulle stakarna vara rätt så ok.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Reklamera?

Vad säger Manley själva att toleransen skall vara eller var man kan viktjustera.

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag får inga bra svar, de glider undan och säger att ta bort material från "utsidan"!
det låter inte så enkelt att reklamera nåt till US när jag inte ens får reda på vad som är max avvikelse?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

På org stakar så tar man ju bort material på undersidan av överfallet iaf. Kan ju bli lite tajt i detta fall.
Kasta inte bäver i trähus.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Gbak: med sådant bemötande hade jag skickat tillbaka grejorna och satt upp "Manley" på listan över skitföretag. Har du talat direkt med dem eller en handlare?

Viktjustering lär inte kosta gratis heller men fråga ngn storstjärna i Sverige på V8 hur han lättar en liknade stake. Jag skulle göra en fasning på överfallets ytterkant.

Se om du kan hitta ngr bilder på Timolättade stakar till Volvo B20 så ser du vad jag menar, tror han skalade bort över 100 gram på dem och varvade 9000 rpm...

MVH

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Pratade precis med Manley.
Här tycker de (precis som du) att man kan göra en liten radie.
En radie 3 eller fas 2x45 grader på bägge sidor gör att vikten minskar 3 gram, vilket gör att jag hamnar inom ±1 gram.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar