Sida 1 av 1

Komp

Postat: tor jan 18, 2007 22:50
av Red Corvette -76
Hej !!Jag testade kompet på min motor i dag och det var 150psi med kall motor. Är inte detta väldigt högt ?? Vid val av kam måste man väga in vilket komp man har ?? Är det något annat man bör tänka på med detta komp?

Postat: tor jan 18, 2007 23:01
av Peter
Tänk på att hålla isär begreppen bara. Det du har mätt upp är kompressionstryck och lite elakare kammar vill ha lite högre kompressionsförhållande. 8)

Postat: fre jan 19, 2007 10:59
av Jake
Varvar du upp motorn kommer kompressionstrycket att öka, bara för att göra det extra komplicerat 8)

Postat: fre jan 19, 2007 16:03
av Red Corvette -76
Ok , vad säger detta kompressionstryck då jämfört med en std motor.
På min gamla motor skulle komp vara 8,5 går detta att jämföra med dom 150psi jag fick fram i kompressionstryck på kall motor :?:

Postat: fre jan 19, 2007 21:50
av Jake
Red Corvette -76 skrev:Ok , vad säger detta kompressionstryck då jämfört med en std motor.
På min gamla motor skulle komp vara 8,5 går detta att jämföra med dom 150psi jag fick fram i kompressionstryck på kall motor :?:
Tyvärr det går inte att jämföra på det sättet :(.. det är som att påstå att äpplen är böjda och bananer är runda.

Det jag kan säga med det komptrycket är att du verkar ha en välbyggd och TÄT motor i bra skick.. :D och det är inte så dumt att veta

Re: Komp

Postat: tis jan 23, 2007 12:57
av mrv8
Red Corvette -76 skrev:Hej !!Jag testade kompet på min motor i dag och det var 150psi med kall motor. Är inte detta väldigt högt ?? Vid val av kam måste man väga in vilket komp man har ?? Är det något annat man bör tänka på med detta komp?
150 psi är väll inget att oroa sig för. (snarre dax för att högkompa den i stället :D man vill ju ha en sissådär 180 psi på mättaren 8) )

150 psi det är ju vad en standard 350 med 76cc toppar brukar vissa på kompmättaren vid test. Till och med vad dom rekomenderar att en ska vissa i Hayens, så din motor låter att var precis som den ska.

Blir ju av någon anledning typ altid 2 bar mer än det statiska compet när man testar med kompmättare.

Så 150 psi är lika med 10.34 bar och du har troligen en motor som har 8.5:1 bar i statiskt komp eller i alla fall väldigt nära 8.5:1 i statisk komp.

Något du bör tänka på, jag skulle säga akta dig för vassa kammar i kombination med orginal toppar ifall det är det du har, vassa kammar brukar kräva en komphöjning för at ge något kul tillbaka.

Vad är det för motor du testar är det något trimat? Har du några gjutnummer till oss på forumet här på blocket och topparna.

Mvh
MrV8

Re: Komp

Postat: tis jan 23, 2007 13:10
av M Nordin
mrv8 skrev:
Red Corvette -76 skrev:Hej !!Jag testade kompet på min motor i dag och det var 150psi med kall motor. Är inte detta väldigt högt ?? Vid val av kam måste man väga in vilket komp man har ?? Är det något annat man bör tänka på med detta komp?
150 bar är väll inget att oroa sig för. (snarre dax för att högkompa den i stället :D man vill ju ha en sissådär 180 bar på mättaren 8) )


Mvh
MrV8
J-r i berget! 180 bars komptryck! Fyller du dykartuberna med v8:an? :D

F ö är kompressionsförhållandet enhetslöst.

MVH

MN

Re: Komp

Postat: tis jan 23, 2007 13:23
av mrv8
M Nordin skrev:
mrv8 skrev: 150 bar är väll inget att oroa sig för. (snarre dax för att högkompa den i stället :D man vill ju ha en sissådär 180 bar på mättaren 8) )


Mvh
MrV8
J-r i berget! 180 bars komptryck! Fyller du dykartuberna med v8:an? :D

F ö är kompressionsförhållandet enhetslöst.

MVH

MN
*skrattar*

Ja det måste ju höras att det är lite brus i kubbarna :D

Bra ide man kanske ska test den som påfyllare till dykartubberna :wink:

Gillar komp, ska ta och testa senaste bygget och se vad den vissar.
Högsta komp jag sett på en bensinare var en polare som fick till på sin mopped när vi var i moppe åldern var 260 psi eller 18 bar vilket man föredrar att utrycka det i snacka om mäktigt komp! Men tyvärr nästan helt omöjlig att köra utan konstant knackande endast på mellan registret och tomgång gick den utan knack och då var den STARK!!! :shock:
Men så hade han gjort utag i kolven för att elektroden på stiftet skulle få plats i förbräningsrummet. Vart rena bensin dieseln.
Kul test var det man vart lite för mycket av det goda. Moppen var en Honda Mt5.

Mvh
MrV8

Postat: tis jan 23, 2007 16:33
av COOLMACHINE
mrv8; jag tror du blandar ihop psi och bar, det blir lite förvirrande läsning :?

8)

Postat: tis jan 23, 2007 18:20
av Red Corvette -76
Hej Igen. Har testat komrissionstrycket igen med en mätare som gängade i tändstiftshålen o fick då 180psi på samtliga cylindrar.

MRV8: Dom toppar jag har är Bowtie, så mycket mer vet jag inte om dom mer än att det är 2,02"ventiler på Insug och 1,6" på avgas.

Fick i dag hem lite prylar från USA, ny kamaxel Lunati 070104LUN at 050 235In 240Ex Lift 490/490,ventilfjädrar, rullyftare, ignition kit, line lock och lite andra roliga prylar så nu är kvällarna räddade. Jag hoppas bara prylarna skall funka bra med tillsammans med resten.

Postat: tis jan 23, 2007 23:05
av mrv8
COOLMACHINE skrev:mrv8; jag tror du blandar ihop psi och bar, det blir lite förvirrande läsning :?

8)
Precis du har helt rätt även M Nordin var uppmärksam och påvissade det, vart så fulliskratt av hans lila försynta påkekande och roliga skämt av mitt misstag att jag fortsatte på samma linje men nu ändrat till det rätta i föregående inlägg. Vet inte vad jag lyckades med förut idag blanda ihop Psi och Bar och skrev bar på alla värden :?

Mvh
MrV8

Postat: tis jan 23, 2007 23:18
av mrv8
Red Corvette -76 skrev:Hej Igen. Har testat komrissionstrycket igen med en mätare som gängade i tändstiftshålen o fick då 180psi på samtliga cylindrar.

MRV8: Dom toppar jag har är Bowtie, så mycket mer vet jag inte om dom mer än att det är 2,02"ventiler på Insug och 1,6" på avgas.

Fick i dag hem lite prylar från USA, ny kamaxel Lunati 070104LUN at 050 235In 240Ex Lift 490/490,ventilfjädrar, rullyftare, ignition kit, line lock och lite andra roliga prylar så nu är kvällarna räddade. Jag hoppas bara prylarna skall funka bra med tillsammans med resten.
Ja jag tänkte väll 150 psi är ju original och det vill väll inte många av oss här ha i våra leksaker? men byter du ut topparna till 64cc toppar brukar det ju mätta 180 psi. Och är då redo för vildare kammar och ändå brukar 95 oktan inte vara något problem.

Låter som du kommer få en kul maskin, :D med dom grejerna kan kanske blir lite vild på tomgång men det vill du ha antar jag :wink:

Du får berätta mer hur det går med bygget. Ska slå in lite i Dyno2003 senare och se lite vad det kan röra sig om med den kamen och lite gissning på vad du har för toppar.
Lycka till med bygget så länge.

Mvh
MrV8

Postat: tis jan 23, 2007 23:53
av gbak
Med den där kamen bör du nog ha ca 10.0 i statiskt komp.
Om du nu råkar ha 8,5 i statiskt komp så får du dåliga lågvarvsegenskaper.

Beräkna ditt komp förhållande både det dynamiska och statiska innan du drar igång.
http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Du kan alltid höja kompet 0,3 enheter genom att välja en tunn topplockspackning som är 0.029" tjock.