Sida 1 av 1
Tunnel Reinforcement Plate
Postat: sön jan 21, 2007 12:24
av Bobrob
Har nu monterat en Tunnel Reinforcement Plate från Elite Engineering U.S.A. - i 1/4 laserskuren 6061-T6 aluminium tillsammans med en extra Thermal Abs isolering på min 2001 Z06 - dessa används på både C5R och C6R för att öka chassits styvhet, men också för att begränsa värmeöverföringen till konsolen/kupén.
Har en kund som testat i sin trimmade C6 cab - går som på räls efter installationen - vinglade betydligt i 200 km/tim med originalplåten.

Tunnel Reinforcement Plate
Postat: sön jan 21, 2007 16:15
av Enduro
Märker man någon skillnad på en C5 kupe?
Vad kostar den?
Mvh/Erik
Postat: sön jan 21, 2007 16:41
av turbo_kicken
tänkte vad är det för spec. med plåten? kan ju inte vara såå svårt o köra en ny hemma men lite tjockare plåt bara!?
Re: Tunnel Reinforcement Plate
Postat: sön jan 21, 2007 17:25
av Bobrob
Enduro skrev:Märker man någon skillnad på en C5 kupe?
Vad kostar den?
Mvh/Erik
Säges ge cirka 10% styvare chassi - cab blir styv som en cupé - och en cupé som Z06. Läs mer på
www.corvetteforum.com.
Priset är $185 för plåten - finns i olika tjocklekar i alu och stål. Extra värmeisolering $130 - Läs mer på
www.eliteengineeringusa.com.
Jag säljer dessa för 12,75 per dollar - 10% för CCS-medlemmar - fritt Täby. Mer info på min web.
Postat: sön jan 21, 2007 17:29
av Bobrob
turbo_kicken skrev:tänkte vad är det för spec. med plåten? kan ju inte vara såå svårt o köra en ny hemma men lite tjockare plåt bara!?
Läs mer på
www.eliteengineeringusa.com - visst inga konstigheter att kopiera - men är det värt det? Dessa Tunnel Reinforcement Plates är laserskurna och Ceramic Coated - hög kvalitet och fin passform.
Har några i lager för omgående leverans.
Postat: sön jan 21, 2007 18:31
av vette.se
turbo_kicken skrev:tänkte vad är det för spec. med plåten? kan ju inte vara såå svårt o köra en ny hemma men lite tjockare plåt bara!?
Många gör det men upptäcker att bara materialkostnaden för aluminum blir dyrare ..... kanske man kan tjäna på att göra varianten i rostfri plåt själv förutsatt att man kan göra all kapning och håltagning själv och sen har vi det här med keramisk ytbehandling ...
Jag har en 1/8" rostfri med keramisk ytbehandling på min bil sen två år tillbaks, bilen (FRC dvs samma chassi som Z06) blev märkbart styvare och det känns framförallt på bana, observera då att jag har bur i bilen svetsad i ramen som redan styvade upp bilen rejält!
Vi har sålt ett antal plåtar om året framförallt till banracing folk. Vi har dessa plåtar i sex olika varianter, den enklaste i 3/16 aluminum utan keramisk ytbehandling för 1335kr fritt Stockholm.
Postat: sön jan 21, 2007 20:59
av Bobrob
Frågan är vilken tjocklek och material som är mest optimalt. Originalplåten på C5 är ju 1/16" och i rostfritt - den är riktigt sladdrig. Vår mest sålda i 1/4" 6061-T6 aluminium verkar mest omtyckt - låg vikt och ändå tillräckligt styv för att man direkt kan känna förbättring i köregenskaper, karossknirk i en cab försvinner och temperaturen i konsolen sjunker märbart.
Re: Tunnel Reinforcement Plate
Postat: sön jan 21, 2007 22:11
av Sandberg
Tycker det är bra att även de profersionella deltar och ger råd och tips.
Men med forumets regler i tanke och med historien av tidigare bannade users för att dom försökt att marknadsföra sig här så vore det kanske på sin plats med lite självransakan bland nedanstående.
Finns ju en plats för detta om man varit duktig och betalat till klubben så har man ju fritt fram på:
"CCS annonsörers annonsforum"
Bobrob skrev:
Jag säljer dessa för 12,75 per dollar - 10% för CCS-medlemmar - fritt Täby. Mer info på min web.
vette.se skrev:
Vi har sålt ett antal plåtar om året framförallt till banracing folk. Vi har dessa plåtar i sex olika varianter, den enklaste i 3/16 aluminum utan keramisk ytbehandling för 1335kr fritt Stockholm.
vette.se skrev:
Har Column lock bypass kit ligger på hyllan, kolla vette.se under utförsäljning!
Bobrob skrev: Har några liggandes på hyllan - kommer från Corvette Central $69.95 * min dollarfaktor - monteras under rattstången på 30 minuter och problemet är borta. Läs mer på
www.corvetteforum.com - där rekommenderas CLB och varnas för recallen som säges inte lösa problemet.
Re: Tunnel Reinforcement Plate
Postat: sön jan 21, 2007 23:20
av Bobrob
Sandberg skrev:Tycker det är bra att även de profersionella deltar och ger råd och tips.
Men med forumets regler i tanke och med historien av tidigare bannade users för att dom försökt att marknadsföra sig här så vore det kanske på sin plats med lite självransakan bland nedanstående.
Finns ju en plats för detta om man varit duktig och betalat till klubben så har man ju fritt fram på:
"CCS annonsörers annonsforum"
Bobrob skrev:
Jag säljer dessa för 12,75 per dollar - 10% för CCS-medlemmar - fritt Täby. Mer info på min web.
vette.se skrev:
Vi har sålt ett antal plåtar om året framförallt till banracing folk. Vi har dessa plåtar i sex olika varianter, den enklaste i 3/16 aluminum utan keramisk ytbehandling för 1335kr fritt Stockholm.
vette.se skrev:
Har Column lock bypass kit ligger på hyllan, kolla vette.se under utförsäljning!
Bobrob skrev: Har några liggandes på hyllan - kommer från Corvette Central $69.95 * min dollarfaktor - monteras under rattstången på 30 minuter och problemet är borta. Läs mer på
www.corvetteforum.com - där rekommenderas CLB och varnas för recallen som säges inte lösa problemet.
Ok, ber om ursäkt - ibland rusar pennan iväg - skall försöka hålla fingrarna i styr.
Postat: mån jan 22, 2007 10:57
av Jake
Det har snurrats om den där tidigare..
Bla här
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=1652
Tyvärr är halva tråden borta, den blev en riktigt mysig teknisk utveckling av det hela som tyvärr ej är kvar

Re: Tunnel Reinforcement Plate
Postat: tis jan 23, 2007 2:28
av COOLMACHINE
Bobrob skrev:Har nu monterat en Tunnel Reinforcement Plate från Elite Engineering U.S.A. - i 1/4 laserskuren 6061-T6 aluminium tillsammans med en extra Thermal Abs isolering på min 2001 Z06 - dessa används på både C5R och C6R för att öka chassits styvhet, men också för att begränsa värmeöverföringen till konsolen/kupén.
Har en kund som testat i sin trimmade C6 cab - går som på räls efter installationen - vinglade betydligt i 200 km/tim med originalplåten.


6061 T6 aluminium är den kvaliten jämförbar med - "Duralaluminium"?

Re: Tunnel Reinforcement Plate
Postat: tis jan 23, 2007 8:18
av Bobrob
COOLMACHINE skrev:Bobrob skrev:Har nu monterat en Tunnel Reinforcement Plate från Elite Engineering U.S.A. - i 1/4 laserskuren 6061-T6 aluminium tillsammans med en extra Thermal Abs isolering på min 2001 Z06 - dessa används på både C5R och C6R för att öka chassits styvhet, men också för att begränsa värmeöverföringen till konsolen/kupén.
Har en kund som testat i sin trimmade C6 cab - går som på räls efter installationen - vinglade betydligt i 200 km/tim med originalplåten.

6061 T6 aluminium är den kvaliten jämförbar med - "Duralaluminium"?

Hittar följande data på nätet:
Material * Elasticitetsmodul(styvhet) * Brinell-hårdhet
Dural * 73 GPa * 115-135
6061-T6 * 69 GPa * 95
D.v.s. styvheten och hårdhet är jämförbar - däremot skiljer sträckgränserna till Durals fördel. I vårt fall är styvheten viktigast.
Både dessa aluminiumlegeringar används som konstruktionsmaterial i flygplan.
Stålplåt är cirka 3 ggr styvare, men också 3 ggr tyngre - d.v.s. lika styv som aluminium vid samma vikt. Ryssarna bygger gärna flygplan i Titan, men ingen bygger flygplan i stålplåt! Z06 har avgassystem i Titan = lättare och starkare än rostfritt.
Nu fick lite gamla civilingenjörskompetenser komma fram - tack för det!
Re: Tunnel Reinforcement Plate
Postat: tis jan 23, 2007 16:40
av Jake
Bobrob skrev:
Stålplåt är cirka 3 ggr styvare, men också 3 ggr tyngre - d.v.s. lika styv som aluminium vid samma vikt. Ryssarna bygger gärna flygplan i Titan, men ingen bygger flygplan i stålplåt! Z06 har avgassystem i Titan = lättare och starkare än rostfritt.
Nu fick lite gamla civilingenjörskompetenser komma fram - tack för det!
Visst är det kul med matreallära

men för att göra tumreglerna riktiga

... TITAN (mycket beroende på legering och om det är HCP eller FCC TITAN) dubbelt så starkt som 6061-T6 och Dubbelt så tungt. Däremot är TITAN ungefär hälften så starkt som rostfritt och hälften så tungt ==> bra i ett avgass då det inte utsätt för stora belastningar..
Postat: tis jan 23, 2007 18:30
av Bobrob
Eller alla tre tillsammans - hittade detta i ett "Bike Frame Design" dokument:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... esign.html
MATERIAL MODULUS OF ELASTICITIY (psi)syvhet * YIELD STRENGTH (psi)brottgräns * DENSITY lb/in(3) spec.vikt
STEEL * 30,000,000 * 60,000 - 150,000 * 0.285
ALUMINUM * 10,000,000 * 20,000 - 70,000 * 0.100
TITANIUM * 16,500,000 * 115,000 - 140,000 * 0.161
OBS! Brottgränsen för TITANIUM dubbelt så hög som stål - kanske därför det är speciellt bra i flygplan.