Sida 1 av 1
SB eller BB
Postat: mån jan 22, 2007 12:35
av Mr Dirkschneider
Hej
Ni som åkt både smalblock o bigblock C3or. Hur stor skillnad är det? Såg i nån tråd att nån skrev att en BB var 200Kg tyngre stämmer det? Om det stämmer hur mycket påverkas väghållningen av den extra vikten?
Postat: tis jan 23, 2007 17:31
av jensen
Om det enbart är motorvalet Din fråga gäller, så finns inget annat än bb. Men sen gäller det också en potent sådan, om där nu skall vara någon vits med Big Blocken. Tycker 200 kg låter mycket, mellan sb och bb, men det kanske det blir med en TH400 låda resp. TH350. Men vad då väghållning, det gäller väl bara att köra rakt fram, har du inte sett vägaran i USA

så här låter en bb, en sb kommer inte i närheten av dess ljudupplevelse,
http://www.camcojb.com/videos/zl1clonedriving.wmv
Postat: tis jan 23, 2007 19:11
av Peter
Postat: tis jan 23, 2007 19:24
av frisk
Mmmm Peter!!! Du vet vad jag går igång på hehehe!!
Den får en 10 av 10!!! Varför har du inte visat mig den förut???
Postat: tis jan 23, 2007 19:32
av Peter
frisk skrev:
Mmmm Peter!!! Du vet vad jag går igång på hehehe!!
Den får en 10 av 10!!! Varför har du inte visat mig den förut???
Jag vet inte..

Postat: tis jan 23, 2007 20:48
av Målarn59
Undrar varför man börjar

Postat: tis jan 23, 2007 23:16
av frisk
Här kommer min dröm..... Blir nog aldrig verklig men men... det e ju det drömmar e till för
572:a med Twinturbo... 1200hk och enormt vridmoment.. att ha till affären när man ska köpa kanelgifflar eller nått!

Postat: ons jan 24, 2007 7:28
av Keller
frisk skrev:kanelgifflar
mmm.. frisk du vet vad jag går igång på

Postat: ons jan 24, 2007 10:48
av antos
Mig veterligt körde GM aldrig med bb i sina racebilar under hela racingepoken på 60-talet. Anledningen. De 200 extra kilona...katastrof för väghållningen men rakt fram......no problems.

Postat: ons jan 24, 2007 12:34
av Björn Leidelöf
Jag har kört både SB och BB C3 Corvetter i varierande skick etc.
Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.
Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.
Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.
Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.
Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.
Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!
Mvh, Björn
Postat: ons jan 24, 2007 12:34
av Björn Leidelöf
Jag har kört både SB och BB C3 Corvetter i varierande skick etc.
Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.
Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.
Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.
Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.
Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.
Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!
Mvh, Björn