Motorfråga?? L71

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Motorfråga?? L71

Inlägg av vätte »

Vet någon om topparna till L71 69:a fanns med closed cambers 101 cc, är detta standard ? eller har jag fel toppar och måste byta på min snurra?

Undrar för att jag hittat skador på kolvdomarna och är lite brydd
sitter TRW L2268 kolvar i nu. Motorn spikar om det inte beror enbart på att ena toppackningen var blåst :roll:

Tackar för ev svar på förhand :idea: :idea: :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har du en bild på kolvarna?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vad har du för gjutnummer på topparna nu?
Kasta inte bäver i trähus.
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Inlägg av vätte »

Har hittat ett papper där jag strukit under head nr 3964290
Har tyvärr redan topparna på motorslip för renovering.

Har spekulerat:
7L cyl vol delat på 8 cyl ger 875 cc per cylle

Ska jag ha 11:1 borde det bli 875/11 = 79,54 cc

101 cc förbränningsrum minus 79,54 då ska kolvkomen alltså ta 21,46cc av förbränningsrummet vid övre dödläget annars hajar jag inte detta??

Frågan är om det är rätt väg att gå att mixtra med kolvarna, ev karva bort en bit av domen eller om det är fel toppar jag har??
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Toppar med nr 3964290 är från...

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Vätte.
Toppar med gjutnummer 3964290 har suttit orginal på en 454ci, 390hp motor i en Corvette från 70, "passar inte" på en L71. Numret på dom topparna som skall sitta på en L71:a skall ha nr: 3919840 och det är järntoppar. L71 var det 2722 st som tillverkades.
Om det har suttit aluminiumtoppar på motorn så har dom nummer 3919842. (L89 rätt ovanligt endast 390 tillverkade).

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

På det numret så hittade jag följande info på
http://www.mortec.com/bbc.htm

3964290....69-70...oval..CLOSED..396, 402, 427, 454, 101cc chamber
Large or small hex spark
plugs used

L71 hade orginal dessa två alternativ på toppar enligt
http://corvetteactioncenter.com/specs/c3/1969/69id.html
Head ID Numbers
3919840: 427ci, 435hp (iron heads)
3919842: 427ci, 435hp (aluminum heads)

med följande data
3919840....67-69...rect..CLOSED..396, 427, 107cc chamber
3919842....68-69...rect..CLOSED..396, 427, Aluminum L88, L89, 107cc chamber
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Inlägg av vätte »

Okej grabbar, :idea: :ande info.
Tackar :lol:

Hmm nu är frågan hur jag får tag i rätt toppar, jag vill ju ha det som ska vara :oops: :roll:

Har ni tipps på var man kan köpa eller byta, säj nu inte ebay eller nått liknande abstrakt för då flyttar jag ner :arrow: jordkällaren

Mvh
/Mats
Skriv svar