Sida 1 av 1

Motorn dör, elfel..??

Postat: mån jan 29, 2007 14:42
av Joakim
Hej!!

Har ett i mina ögon klurigt problem på pärlan och jag hoppas att ni kan
hjälpa mig med tips och idéer på vad det kan vara för något.
Problemet är att motorn tvärdör som när man vrider av nyckeln efter ca
1 minuts gång på tex 1000-1500 rpm, den går hur fint och jämnt som
helst fram till dess, sedan är den svårstartad och efter att den sedan går
igång så uppför den sig som beskrivet innan, men problemen kommer
tidigare och den går också oroligare.
Motorn är original spisen från -72 i gott skick och helt original, dvs.
vanliga hederliga brytare i fördelaren osv..
Problemet började smått med först ett enstaka avbrott vid körning i
80-90km/h då bilen lade av på precis samma sätt dvs som om man stänger
av nyckeln och sedan direkt vrider på. Därefter gick det att köra hur bra
som helst tills nästa gång bilen kördes då inträffade detsamma med tätare
och tätare intrevaller fram tills att den som nu är "helt tokig".

Jag tror att det är ett el-relaterat problem eftersom jag har två olika
förgasare varav den ena är ny och endast har gått ca 100-150 mil och får
precis det samma problemet med min gamla "RaketChetster".
Dessutom så verkar den sura till sig när den stoppar om man håller lite
varv på den (1000-2000 rpm räcker), det är bla därför den är svårstartad.

Jag trodde först att problemet satt i kabeln mellan tändspole och fördelare
eftersom det bara var 2-3 koppartrådar som satt kvar på kabelskon inne i
fördelaren, den har jag fixat i bägge ändar och jag har också mätt den och
sett att det inte är några avbrott på den och det är inget motstånd i kabeln.
Jag har också kollat upp kablarna till tändspolen (vid tändspolen) så att de
sitter som de ska i sina respektive kabelskor. Ny tändspole är också testad
och jag har en ny rotor på plats i fördelaren.
Nya tändstift är också imonterade och testade.
Jag har också dragit en sladd direkt från batteriet till tändspolen men
resultaten är det samma hela tiden…. :(
Tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren sitter också som den ska.
Brytarspetsarna är i fint skick och har rätt avständ (mätt med kamvinkel
mätare). Tändningen står också rätt.

Någon som har några bra förslag på vad jag kan göra mer..??
Tänkte själv tokgranska fördelarlocket men det är inte så hemskt gammalt.

Är det någon som kan ge lite tips och idéer på vad annat jag kan kolla så
tar jag tacksamt emot förslagen.

Mvh Jocke.

Postat: mån jan 29, 2007 16:26
av jensen
kolla igen
batteri
tändspole
kondensator
tändspolen kan mycket väl hålla ström
under den tid man testar den.
batterier kan också vara luriga, om
man inte provar över amp-mätare

gissar också på elfel, men man vet aldrig med bilar,
det kan även vara så att den bensin som finns i knasaren
räcker till någon minuts körning= kolla pump och vidare
upp till knasaren.
För många år sedan köpte jag en Wynns produkt som skulle rensa tanken från eventuellt skräp, hällde i tanken och körde. Efter en tid stannade bilen, kunde inte hitta något fel. Efter mycket kirrande på startmotorn gick det ett tag igen, men sen stopp. Kollade vidare och kom fram till att där kom ingen bensin till förgasaren. Lossade all skiten kring tankanslutningen och kollade in i tanken, den blänkte nyare än ny därinne.
På med anslutningen igen, och så gick det ett tag, men felet var kvar.
Av med tankanslutningen igen, tog försiktigt röret med silen/strumpan på och höll den mot ljuset, och kundese att där var något kring strumpans hål. Blåste försiktigt med munnen, och där var ett motstånd som stoppade bensinen från att komma förbi. Det var den där djävla wynns produkten som hade åstadkommit något i tanken, löst upp nån harst eller något.
Så kolla noga och försiktigt :lol:

Postat: mån jan 29, 2007 16:59
av Jake
spontant, hur ser stiften ut..

Chansning att den går fett på tomgång / knas med choken, när motorn är kall så behövs den extra soppan för att få igång. men efter 1 min har det blivit "för varmt" så att motorn blir sur..

är det nån skillnad när det är -20 resp +30 ute??