Sida 1 av 3

MMT Goes West Superchaged LT1

Postat: lör feb 10, 2007 0:58
av Mattsson
Tja får väll presentera mig ny på forumet
David Mattsson heter jag
Yrke: Lastbilschaffis Som kör Mestadels i mellan Växjö och Norge
Hobby: Motorstyrning Av de flästa slag
Senaste bygge: Toyota Supra Bästa Et emmaboda 06 12.425 och 189km/h
Får se om vetten blir snabbare (fel o jämföra olika budget förmodligen vinner chevan kommer omodda den för mr pengar)
Bild
Nya Bygget en C4 från 92 med Lt1 Spis
Bild
Från att ha byggt några quattro bilar med turbo snubblade jag över en supra som Såldes till förmån för ett nytt projekt och eftersom många av mina vänner kallar mig för raggare så kände jag att det var dags att lämna högtenologi och prova på Tumgängor och Stötstänger.


Målet med bygget .. ja vad ska jag äga Terapi arbete under dom kalla vintermånaderna så att flickvännen har något kul o köra till sommaren.

Recept:
Utgångsbilen En C4 från Texas som gått 21000mil ovanligt många mil säger vissa men den är ju förmodligen inte lika mycket trippad som en som har gått 11k mil på autobahn ;)
Står nu Reggad och Klar i mitt garage nerplockad
Här följer lite bilder på vad jag har hunnit med hitintills
Bild
Köpte en sådanhär det kan ju vara Fränt
Bild
Då kom jag på att man nog ska fixa till motorn innan man hänge på en sådan
Bild
Bild
Handlade lite saker Från pesåker samt ett par hedders på ebay som inte passar
Till salu
Bild
detta är något som jag hoppas ska förbättra uplevelsen lite från Glaskartong känslan
Bild
Bild
Bild
Om man ska Ladda på så kan ju en riktig vev vara bra eller åtminstone bättre än orginal Stod länge i valet o kvalet om man skulle köra 350 eller 383 men satt o räknade lite på det här med utväxlingen på kompressorn och kompå att jag inte kan varva så mycket om jag ska ha ladd tidigt med komprssorn samt mycket ladd :)
Bild
Följde med fins stakar med
Bild
Och -31cc kolvar i 0.030"öd från SRP
Bild
Totalt kostade kittet 18000:- tullat o klat hemma i sveige inkl balansering
dock så Visar det sig tråkigheter på bilden nedan
Bild
efter detta Så får vi balansera om veven igen var ca 1.7grm skildnad på storändarna samt runt ett gram totalvikt kommer inte ihåg idag ....
Ska iallafall balansera om veven
Blocket är lämnat på Borrning Hoss Liba Motor i degerberga
Lasse kommer även utföra balansering och mira fräsning av ventiler såfort jag portat klart
Mera saker på g

Rullvippor 1.6 eller 1.5 ?
Ventilfjädrar
Tändsystem
Spridare storlek ca 850cc
Mappsensor Gm orginal 3bar
Soppapumpar
Mappning har hittat Bränsle och tändning i mjukvaran men funderar lite på om någon har en Damos/addresfil till den här boxen

Någon som har tipps och ider på saker jag missat säg till

Postat: lör feb 10, 2007 10:40
av frisk
8) Nice! Det du kanske har missat e att jag vill att du kommer upp till säve i juli och racear! :)

Postat: mån feb 12, 2007 10:14
av gta324
Till en -92 skall du ha DA2 definition.

Jag har bara DA3 som är till 93 F-body...

Skall se om jag hittar den...........

Postat: mån feb 12, 2007 16:12
av Mattsson
Har du det så vore det jätte snält har jag bara en orginal fil med så kan jag oftast hitta det mesta

Postat: mån feb 12, 2007 18:21
av gta324
har du något nr på din box/chip? så skall jag leta efter org fil.

eller står det 4bokstäver typ BAFN.....

pm'a din mail adress.....

/N.

Postat: tis feb 13, 2007 0:10
av Mattsson
Jaha en topp klar blev mestadels o matcha den mot insug och slipa av det värsta
orginal var ju ganska grovjutet...
Bild
Ingen Bmw M topp direkt Observera att insuget och packningen stämmer överens men inte toppen
Bild
Lär ju bli bättre än orginal ska ju ändå trycka igenom den
Bild
Sedan var det mycket ojämnheter i förbänningsrummern så dom fick sig en törn dom Med
Skal dock mätas upp när jag fräst ventilsätena

Postat: ons feb 14, 2007 15:40
av Mattsson
någon som vet om man behöver byta Spjällhus när man ändå ska åka med kompressor.... har lite dåligt med kunskap i just detta ämne

Postat: ons feb 14, 2007 18:24
av Jake
Mattsson skrev:någon som vet om man behöver byta Spjällhus när man ändå ska åka med kompressor.... har lite dåligt med kunskap i just detta ämne
'

NEJ

Även om många tror att man får mer effekt på orginalsnurror så är det inte så.

Postat: tor feb 15, 2007 9:35
av Mattsson
Tackar Det var det jag mistänkte
Normalt när jag bygger turbo bilar så behöver det inte bytas men har ju sett att många gör det på V8 bilar.. med andra ord bara en merförsäljning

Postat: lör feb 17, 2007 2:35
av Mattsson
Nu har jag portat klart topparna å ska lämna dom på Mira fräsning
Någon som har tips Gällande Radier och vinklar ?
Ska Flödestesta topparna samtidigt för o avgöra vilka vippor det blir käns meningslöst med 1.6 vippor om topparna flödar max redan vid 11mm lyft
eller vad säger ni?

Nu Intercooler på G med Blir Förmodligen ett Cellpaket anpassat för Subaru återkommer med bilder när det är hemma och provmonteras

Gonatt :shock:

Postat: lör feb 17, 2007 19:15
av gta324
nyfiken å hur du löser det med 3bar och GMs org kod.



Blir väldigt dålig upplösning och många tabeller att kalibrera om........

/N.

(Själv bytte jag till chip från en GMC syclone när jag började överladda)

Headers?

Postat: tis feb 20, 2007 13:44
av shaken
Ditt bygge låter väldigt intressant! Passar dina Headers till Corvette C4 -90a?
MVH Christoffer

Postat: fre feb 23, 2007 12:40
av Mattsson
Funderat lite på det eftersom systemet är uppbygt på Ve ...

Läste lite om det i din tråd ang Syclon mjukvaran går den o köra i min box eller måste man ha hela ecun från syclonen ? såg att du hadde moddat en hel del
Bild IC ska man ju ha får väll modda den lite men värkar passa hyfsat
men behöver lite andra fästpunkter

Postat: fre feb 23, 2007 14:50
av gta324
eller kan du göra följande. Då kompressorn laddar linjärt styr SA i tabellen som vanligt vs rpm och full last och sedan soppan i PE vs rpm eller VE......... Finns folk som kört så med mycket bra resultat.

Du kan köra syclonekoden i -727 och -730 och -749 ECM dock inte i LT1 ECM. Finns säkert fler men dessa vet jag.

Jo, det har blivit en del med åren, får se vad nästa grej blir... ej 100% spikat än.... :wink:... men det funderas mycket :roll:

Postat: ons feb 28, 2007 0:42
av Mattsson
Får ta och titta närmare på det när jag fått igång motorn just nu är det högsta prioritet på o få ihop motorn

Postat: tor mar 08, 2007 3:20
av Mattsson
Sådär ja Nuså Var o Balanserade veven Tråkigt att man betlat för o få det gjort i Usa och sedan fins det ändå lite obalans när man Efterkontrolera det här hemma
Bild

Sedan var det dags o fila kolvringar tog ingen bild på det dock men la mig på 0.6mm på båda
Sen fotade Martina lite jag är rätt dålig på det

Bild
Så här ser det ut når man har slipat blocket fritt för stroker veven har 1.5mm eller mer fritt runt om hela vägen
Bild
Fruktansvärt kladdigt Med Monterings Olja till kommar ser nästan Blödigt ut
Bild
På väg in
Bild
På plats
Bild
Stp Kan man ha istället för Asambly Lube typ samma ska
Lagrena på plats samt Fina ARP pinbult
Bild
Och så Veven
Bild
En Översocial Katt
Bild
Dags att dra
Bild
Bild
Kamdrivning Std Ej ställbar men dyr ändå om man kör Optispark1
Bild
Nu är det Kväll
Bild
Alt för i dag

Postat: tor mar 08, 2007 14:18
av Jake
och vart tog bilderna vägen? ;)

Postat: tor mar 08, 2007 21:51
av Mattsson
funkar det inte ?
jag kan se dom har lagt dom på photobucket

Postat: tor mar 08, 2007 23:08
av ornet
Dom syns :roll:

Postat: lör mar 24, 2007 10:24
av Mattsson
idag ska jag hämta topparna HAr varit lite dött ett tag nu nåste nämligen lägga mycket tid på o fixa med min betesmark

Postat: lör mar 24, 2007 22:28
av MickeW
Mattsson skrev:.......................
nu nåste nämligen lägga mycket tid på o fixa med min betesmark

Va 17, får du ingen mat hemma? :lol: :lol:

Postat: lör mar 24, 2007 23:13
av Jake
Nu ser jag bilderna :)

har du satt dit oljetåget än?

På bilderna har du nämligen satt bultarna för windagetray på fel ställen. har mycket svårt att tro att tåget går på 8)

Är det orginalblocket förresten?

Postat: lör mar 24, 2007 23:41
av Stefan

Postat: sön mar 25, 2007 14:39
av ornet
Olika typer kanske.
Mitt är skruvat som Mattsson
Eller är trågen annolunda på era nyare maskiner?
Bild

Postat: tis mar 27, 2007 22:44
av Mattsson
Nu var motorn Uppstartad och provkörd bilder kommer sen
Har problem med at den på tomgång Går Fett dvs ryker svart och har mätt lamdat med min bredbandare o den ligger på 0.76 ca på tomgång
Har mätt upp Tempgivare Både vatten och insug TPS MApsensor men inte hittat några avvikande värde får dock en felkod på mager bränsle blandning ??? på Vänster Bank (code 44) och då fetar den ännumer..
HAr provat o kopla ur Lamda sonderna utan någon skildnand har även mätt upp dom och dom är ok bränsletryck utan vacum 3Bar

Vad har jag missat o kolla ? HJÄLP!
Sedan sätter den Code 51 ibland har dock orginal eprom i memcalen så det borde va ok

Postat: ons mar 28, 2007 0:02
av COOLMACHINE
Code 51 kan i värsta fall betyda att databoxen är felaktig och måste bytas, det har jag råkat ut för med min förra bil (C4) och då hamnar datorn i läge "limp home" vilket betyder att det går att ta sig hem men motorn går skittaskigt! :wink:

Hoppas att det inte är det felet på din bil.

8)

Postat: ons mar 28, 2007 7:24
av gta324
scanna av den så ser man alla givare.

Inte klämt någon kabel (o2) eller läckage?

Postat: ons mar 28, 2007 8:21
av Mattsson
går det o se värdena på samtliga givare liksom med OBD2 om man kör med en ALDL
Har dock ingen Sladd men får försöka bygga en någon som har ritning såg att det fans en på din Hemsida Ska beställa delar till den
MEn var får jag tag i ett program till datorn ?

Postat: tor mar 29, 2007 22:43
av Mattsson
Har fått sänka ve Tabellen ca 35% på tomgång för att den inte ska gå fett
men nu fungerar det mesta men ´kräver lite mer finjustering innan det blir dags för kontroll bes sedan ska kompressorn på

Postat: sön maj 06, 2007 8:37
av Mattsson
Nu har jag fått ordning på avgasvärdena
Fick byta sprisdare dom flödade väldigt olika samt några läckte
Nu har jag 30/LBS samt att båda lamdorna var kass så dom är med bytta och nu ligger lamdat mycket stabilare pendlar mellan 0.99-1.01
Funderar på om det adapterar upp felen i Ve tabellen