Väghållning vid högre farter
-
- Nykomling
Väghållning vid högre farter
Undrar lite om någon känner till hur fort man vågar köra med en modifierad C4 91:a (med avseende på väghållning)?
Vad gäller väghållningen är den sänkt med aningen hårdare fjädring (coil-over) än original.
Det jag funderar över är om det finns (stor) risk att man i nåt läge blir ett flygplan vid farter runt 300km/h. Vad behöver modifieras (om något) för att undvika det? Hur är aerodynamiken för en C4 generellt vid högre farter? Nån som har testat eller hört nåt? Har inte själv märkt något otrevligt vid farter strax över 200 men har inte vågat gå högre före byte av stötdämpare.
/Bosse
Vad gäller väghållningen är den sänkt med aningen hårdare fjädring (coil-over) än original.
Det jag funderar över är om det finns (stor) risk att man i nåt läge blir ett flygplan vid farter runt 300km/h. Vad behöver modifieras (om något) för att undvika det? Hur är aerodynamiken för en C4 generellt vid högre farter? Nån som har testat eller hört nåt? Har inte själv märkt något otrevligt vid farter strax över 200 men har inte vågat gå högre före byte av stötdämpare.
/Bosse
-
- Corvettefantast
Vi kan säga så, ingen av C4orna ska väll egentligen gå i några 300km/h enligt GM , så den design som den har är avpassad för den km/h som den är byggd för.
Känner till några som försökt sig på dragracing med denna typ av bil utan några större framgångar, instabil i högre farter enligt dom, och då pratar vi bara rakt fram.
Åker själv en C4-90a och kan nog själv påstå att jag aldrig vill sitta i den bilen i några 300 blås.
Mv
A/B
Känner till några som försökt sig på dragracing med denna typ av bil utan några större framgångar, instabil i högre farter enligt dom, och då pratar vi bara rakt fram.
Åker själv en C4-90a och kan nog själv påstå att jag aldrig vill sitta i den bilen i några 300 blås.
Mv
A/B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
-
- Nykomling
Tack för svaret, precis sån info jag sökte. Låter dock som att det får bli en annan bil om det ska bli högre farter. Finns inget egenvärde för min del att köra i såna farter, mest att det vore spännande att testa gränsen för bilen då motorn troligtvis inte skulle utgöra någon begränsning (383cui-450++). Till vardags fungerar den alldeles utmärkt som den är 
/Bosse

/Bosse
-
- Nykomling
Väghållning som duger för ovalbana verkar gå att fixa
Lingenfelter byggde en -95:a åt Car and Driver med en helaluminium 427SB på 600hk. Den gjorde 212 mph, så vitt jag minns utan utan några större chassi eller aerodynamik modifieringar. Den blev dock lite lätt baktill över 185 mph...
Callaway Sledgehammer byggdes av en -88. Den hade deras Aero Body och gjorde 254 mph.
Jag kommer inte ihåg vad som gjorts åt chassit...
Mallett byggde en ZR1 med dubbelturbo som tydligen skulle ha liknande prestanda. Karossen (-91 eller senare) hade en stor frontspoiler och en enorm bakvinge. (Typ Plymouth Superbird.)
Väghållning som (minst) duger för ovalbana verkar alltså gå att fixa utan att bygga om bilen helt.
Det lär väl finnas massor av amerikaner med dödslängtan som provat gränserna och skrivit sina memoarer på nätet?
Våga wobbla!

Callaway Sledgehammer byggdes av en -88. Den hade deras Aero Body och gjorde 254 mph.

Mallett byggde en ZR1 med dubbelturbo som tydligen skulle ha liknande prestanda. Karossen (-91 eller senare) hade en stor frontspoiler och en enorm bakvinge. (Typ Plymouth Superbird.)
Väghållning som (minst) duger för ovalbana verkar alltså gå att fixa utan att bygga om bilen helt.
Det lär väl finnas massor av amerikaner med dödslängtan som provat gränserna och skrivit sina memoarer på nätet?
Våga wobbla!

Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Medlem nr. 3268
-
- Nykomling
fort
En standard corvette coupe gjorde 250 ungefär kring 86-88 .
Lite olika resultat i olika tester.
Men köregenskaperna var fullt acceptabla för sin tid.
Ska man över 250 börjar det gå tungt och behövs mycket pulver.
Ett kjolpaket och/eller sänkning höjer toppfarten(groundeffekt),medans vingen bak ökar stabiliteten(om den är rätt utformad) men sänker toppfarten ganska kraftigt.
Vet att på en lamborghini cuntach sänkte den vingen toppfarten med 15 kilometer i timmen.
Lingenfelters 427,a hade 603 hästar vilket ju inte är så hiskeligt med dagens kompressor motorer.
Bilen hade ganska påkostade bromsar,,och var förstyvad med kraftig båge,special ljudämpar och lack.
men förutom bågen var chssiet rätt orört.
Ett kjolpaket och/eller sänkning höjer toppfarten(groundeffekt),medans vingen bak ökar stabiliteten(om den är rätt utformad) men sänker toppfarten ganska kraftigt.
Vet att på en lamborghini cuntach sänkte den vingen toppfarten med 15 kilometer i timmen.
Lingenfelters 427,a hade 603 hästar vilket ju inte är så hiskeligt med dagens kompressor motorer.
Bilen hade ganska påkostade bromsar,,och var förstyvad med kraftig båge,special ljudämpar och lack.
-
- Corvettefantast
Re: fort
Vad menar du med fullt acceptabla? var det i 250km/h det var acceptabelt eller vad?. Jag har provat min till typ 220km/h och det räckte för att inse att 300Km/h är till för dom som har dödslängtan i den bilen.Ingo skrev:En standard corvette coupe gjorde 250 ungefär kring 86-88 .
Även om man har en jäv,, massa hk så måste man byta utväxling för att nå några 300Km/h i en C4 eller ?
// A/B
Corvette 1990
300
allting över 180 är obehagligt.Upp mot 250 fungerar men blir inte kul.
även om du åker ultimo exotica så är 250 och upp obehagligt.Att köra motorcykel i den farten kräver en hjärna med låg kapacitet
Ju mer hästar desto fortare kommer man upp i farten,men att ligga någon längre tid i farter kring 300 är inte speciellt kul,och faktum är att det fungerar inte i verkligheten förutom på vissar racerbanor.
Men tänk på att i början av sjuttotalet åkte man 300 med dodge chargers,rodrunners och ford torinos.
misstänker att det var värre.....
din teoretiska utväxling räcker nog till med råge,men i praktiken blir bilen för svag. ZR1 hade ju toppfarten på femman.
även om du åker ultimo exotica så är 250 och upp obehagligt.Att köra motorcykel i den farten kräver en hjärna med låg kapacitet

Ju mer hästar desto fortare kommer man upp i farten,men att ligga någon längre tid i farter kring 300 är inte speciellt kul,och faktum är att det fungerar inte i verkligheten förutom på vissar racerbanor.
Men tänk på att i början av sjuttotalet åkte man 300 med dodge chargers,rodrunners och ford torinos.

din teoretiska utväxling räcker nog till med råge,men i praktiken blir bilen för svag. ZR1 hade ju toppfarten på femman.
-
- Corvettefantast
Re: 300
som sagt smaken är som baken, tävlade fyra säsonger på strippen med mc, slutfarten var 237km/h och det kändes säkrare än min C4 i 220km/hIngo skrev:allting över 180 är obehagligt.Upp mot 250 fungerar men blir inte kul.
även om du åker ultimo exotica så är 250 och upp obehagligt.Att köra motorcykel i den farten kräver en hjärna med låg kapacitet![]()

// A/B
Corvette 1990
-
- Nykomling
Kan er upplevda instabilitet ha med hjulinställningarna att göra?
Innan jag fick min ordentligt inställd var alla farter över 140 en ren plåga och kändes som balansgång på lina med hopbundna fötter, ja bildligt talat iaf... Det visade sig att båda bakhjulen pekade snett åt samma håll, dvs den ena hade positiv och den andra negativ toe-in. Detta tillsammans med olika caster-vinklar på framhjulen gjorde bilen till en vandrande anka på spåriga vägar, och fanns det inga spår så letade den snabbt upp något som liknade spår ändå! Men efter korrekta inställningar blev det en helt annan bil och går nu lika stadigt i 200 som i 100.
/Bosse
Innan jag fick min ordentligt inställd var alla farter över 140 en ren plåga och kändes som balansgång på lina med hopbundna fötter, ja bildligt talat iaf... Det visade sig att båda bakhjulen pekade snett åt samma håll, dvs den ena hade positiv och den andra negativ toe-in. Detta tillsammans med olika caster-vinklar på framhjulen gjorde bilen till en vandrande anka på spåriga vägar, och fanns det inga spår så letade den snabbt upp något som liknade spår ändå! Men efter korrekta inställningar blev det en helt annan bil och går nu lika stadigt i 200 som i 100.
/Bosse
hjulinställning
Givetvis gäller det att bussningar och hjulvinklar är korrekta,så en fyrhjulsinställning är ett måste.
Men har någon råd att undvika det när man köpt en omgång nya däck?
Och att fälgar av orginaltyp antagligen är bättre anpassade är ju även det rätt självklart.
Men har någon råd att undvika det när man köpt en omgång nya däck?

Och att fälgar av orginaltyp antagligen är bättre anpassade är ju även det rätt självklart.

-
- Corvettefantast
Helt korekt som du skriver, allt måste stå rätt för att den ska lira okej.Bosse Ahlström skrev:Kan er upplevda instabilitet ha med hjulinställningarna att göra?
/Bosse
När jag köpte min så hade jag liknande problem på min fast fram, kändes totalt livsfarlig över 150Km/h och jag började fundera om corvetten verkligen skulle gå så illa, fan hade ju aldrig åkt i en corvette tidigare

// A/B
Corvette 1990
vad har ni för bilar?
Min förra en -88 låg jag i 260 bra många ggr. och de rulla på som tåget inget obehag alls, det var inga topfarts tester utan låg i den farten ett par mil i stöten 265 var väl max på mätaren i en helt original bil.
Min förra en -88 låg jag i 260 bra många ggr. och de rulla på som tåget inget obehag alls, det var inga topfarts tester utan låg i den farten ett par mil i stöten 265 var väl max på mätaren i en helt original bil.
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
fart
Tja ,jag åker med en 88 cab så den lär man ju knappast få över 240
Men C/D lyckades ju åka 250 meden coupe och där någonstans ligger det väl.
Du har ju rätt mycket "glädje" när du börjar komma över 200.
Blir väl mer rättvisande med dagens GPS system.
Men min 88 ligger faktiskt rätt stadigt när man passerar 200,men ja har inte kört så mycket fortare( Öppet
)

Men C/D lyckades ju åka 250 meden coupe och där någonstans ligger det väl.
Du har ju rätt mycket "glädje" när du börjar komma över 200.
Blir väl mer rättvisande med dagens GPS system.
Men min 88 ligger faktiskt rätt stadigt när man passerar 200,men ja har inte kört så mycket fortare( Öppet

200
Styrutväxlingen skiljer ju lite om bilen har väghållningspaket eller ej.
Min har ju Z52 men tvivlar att det gör så stor skillnad,och racebilarna byggde ofta på standard styr växel med något rattvarv till.
Men jag kanske är skadad som åkt med gamla jänkare och styrsnäcka lika fort.
Min har ju Z52 men tvivlar att det gör så stor skillnad,och racebilarna byggde ofta på standard styr växel med något rattvarv till.
Men jag kanske är skadad som åkt med gamla jänkare och styrsnäcka lika fort.

Jag kör inte högfarts prylar med min cab.
Börja med en riktig bur och riktigt bälte m.m
Tro inte att airbagen kommer att hjälpa!
Jag börjar låta som en gammal gubbe ,usch.
"orangec6" har en läcker "vette" som gjort 201,82 mph
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1629915
Tändsystemet är grymt i alla fall.
Mvh
Pelle
Börja med en riktig bur och riktigt bälte m.m
Tro inte att airbagen kommer att hjälpa!
Jag börjar låta som en gammal gubbe ,usch.
"orangec6" har en läcker "vette" som gjort 201,82 mph
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1629915
Tändsystemet är grymt i alla fall.
Mvh
Pelle
Airbag?
vem har airbag?
Men håller med ,caben är för mjuk.
men det fläktar bra i 200...

Men håller med ,caben är för mjuk.
men det fläktar bra i 200...